Test Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – Nejrozumnější volba
- V naší redakci se před nedávnem objevil Mercedes-Benz EQB
- Během týdenního testu jsme ho poctivě vyzkoušeli
- Vyplatí se nejlevnější sedmimístný elektromobil, nebo je cena něčím vykoupena?

Kdo by si před pár lety pomyslel, že nejlevnější sedmimístný elektromobil bude ten s trojcípou hvězdou na kapotě. Automobilka Mercedes-Benz se do elektrifikace své modelové řady pustila s vervou a minulý rok uvedla na trh hned čtyři novinky bez spalovacího motoru. Všechny z nich jsou svým způsobem ekvivalenty k zažitým spalovacím verzím – z řady GLA se stalo EQA, z GLC zase EQC a populární rodinný model GLB německý výrobce přetvořil na námi testované EQB ve verzi 300 4Matic. Ptáte se, co má s původcem společného a co sourozence naopak odlišuje? Jakou má elektrické SUV za necelý milion a půl vlastně konkurenci? Nejen na tyto otázky vám rádi odpovíme.
Test Mercedes-Benz EQB 300 4Matic: specifikace
Konstrukce | SUV, rozměry: 4684 × 1834 × 1667 mm, hmotnost: 2175 kg |
---|---|
Pohon | elektromobil, dva elektromotory (synchronní a asynchronní), pohon všech kol |
Výkon | 168 kW, točivý moment 390 Nm |
Baterie a dojezd | Li-Ion, 69,7 kWh (využitelných 66,5 kWh), udávaný dojezd 420 km |
Nabíjení | palubní nabíječka AC 11 kW, rychlonabíjení DC až 100 kW |
Spotřeba a dojezd | udávaná spotřeba 18,2 kWh/100 km |
Výbava | Sada AMG, Typ Premium |
Cena testovacího modelu | 1 700 000 Kč (základní cena od 1 393 920 Kč) |
Sourozenec intelektuál
Jak je naším dobrým zvykem, začneme designem exteriéru. Právě u této disciplíny se nevyhneme porovnání s méně ekologickým sourozencem, což však modelu EQB nemusí nijak vadit. Naopak v tomto ohledu v mých očích vyhrává na plné čáře. Přiznám se, že po shlédnutí několika snímků po představení elektrického SUV jsem jeho vzhledem nebyl zvlášť ohromen a hlavní podíl na tom měla výhradně přední maska. Světlomety se často přirovnávají k lidským očím a v tomto případě působí EQB trochu zakřiknutě a nepříliš sebevědomě. Na propagačních materiálech je rovněž vůz pravidelně vyobrazován v bílé barvě, která znatelně podtrhuje černý plast zaslepující mřížku chladiče. V námi testované barvě „Denim Blue“ (džínově modrá) kontrast zanikl a přestal připomínat obrovský psí čumák.
První fyzický kontakt s novinkou ve mně jinak vyvolal převážně kladné pocity. Maska ve skutečnosti nepůsobí vůbec zakřiknutě, nýbrž velmi elegantně a tak nějak „učesaně“. Z modelové řady EQ pochopitelně rovněž převzala světelný pás táhnoucí se pod kapotou a spojující oba světlomety. Ve večerních hodinách je to skutečně krásná podívaná. Také na zadní straně vytvořila světla koalici, což je ve výsledku jediný rozdíl, který odlišuje zadní stranu „ékvébéčka“ od jeho spalovacího protějšku. Proporce zůstaly vesměs stejné – elektromobil narostl přibližně o 5 centimetrů do délky a 1 centimetr do výšky. Karoserie je stále stejně krabicovitá a spíše než „SUVéčku“ se modelová řada „B“ podobá segmentu MPV.

Pověstná kvalita v interiéru
Pokud jste někdy řídili vůz značky Mercedes, budete za volantem modelu EQB cítit jako doma. Interiér dosahuje pověstné kvality německé automobilky – nikde nic nevrže, všechno drží na svém místě a ještě je to příjemné na dotyk. Na druhou stranu se nižší cena základní výbavy pochopitelně odrazí na množství prvků, které bychom u výrobce luxusních automobilů považovali za standard, avšak budete si za ně muset připlatit. Mluvím například o elektrickém nastavování sedaček, vyhřívání předních sedaček či bezklíčkové odemykání a zamykání. Naštěstí se nejedná o zvlášť závratné sumy.
Je důležité podotknout, že také třetí řada sedadel je v rámci příplatkové výbavy a pokud si tedy v konfigurátoru zapomenete tuto položku za 26 182 Kč zaškrtnout, přijdete o jednu z hlavních výhod elektrického SUV. Abychom věci uvedli na pravou míru – ačkoliv Mercedes-Benz prezentuji jako sedmimístný vůz, musel bych být velký optimista abych věřil, že se do modelu EQB vejde sedm dospělých osob. Sám mercedes prezentuje zadní řadu jako určenou pro děti (ideálně ještě v dětských sedačkách, proto zde najdete ISOFIX), čemuž odpovídá fakt, že já sám jsem se na tato místa jednoduše nevešel. Ani na „páté místo“ uprostřed druhé řady bych dospělého člověka rozhodně neposadil – sedačka je zde lehce vystouplá, velmi úzká a neuvěřitelně tvrdá. Pohodlí na ní se za jízdy rovná rozviklané barové stoličce. Zbylá čtyři místa jsou v naprostém pořádku a ačkoliv jsou sedačky na můj vkus trochu tvrdší, na komfortu to nijak neubírá.
- Interiér elektromobilu Mercedes-Benz EQB | foto: vlastní
- Ovládání je perfektní ve všech směrech | foto: vlastní
Ovládání infotainmentu nikdy nebylo jednodušší
Pozice řidiče je navíc osazena spoustou rozmanité techniky, kterou si trochu přiblížíme. Alfou a omegou je navazující dvojice obrazovek zvaná MBUX systém, přičemž Mercedes-Benz EQB disponuje menší, avšak zcela dostačující 10,25palcovou variantou (oba displeje disponují stejnou úhlopříčkou). Těžko lze takto vyladěnému infotainmentu něco vyčítat. Ačkoliv bych mohl vyzdvihovat jeho intuitivnost, grafiku a plynulost, raději bych se zaměřil na ovládání. Není mnoho multimediálních systémů, které lze používat čtyřmi různými způsoby, přičemž jeden není horší než ten druhý.
Pravá obrazovka je dotyková, z čehož přirozeně vyplývá první varianta. Druhá možnost se nachází na středové konzoli v podobě jakéhosi touchpadu (k vlastnímu překvapení jsem tento způsob využíval nejčastěji). Pro plnohodnotný zážitek z ovládání systému však vůbec nemusíte sundavat ruce z volantu. Na jeho povrchu totiž naleznete nenápadné dotykové tlačítko, které funguje velmi obdobně jako zmiňovaný touchpad a i přes jeho velikost reaguje na jednotlivá gesta velmi přesně. Pro skutečně pečlivé řidiče, kteří z vozovky nechtějí spustit zrak Mercedes již několik let ladí hlasového asistenta, dostupného rovněž v češtině. Stačí když do prostoru zvoláte „Můj Mercedesi“ a nadiktujete svůj požadavek. Představivosti se meze nekladou – asistent zvládne nastavit klimatizaci, zvolení navigačního bodu, výběr skladby nebo předpověď zítřejšího počasí. Na tohle si zvyknete rychle.

U ovládání ještě chvíli zůstaneme. Explicitní pochvalu si ode mě zaslouží již zmíněný volant, který toho nabídne mnohem více, než jedno dotykové tlačítko na ovládání infotainmentu (stejné se nachází na druhé straně – slouží k nastavení digitálního kokpitu). Zvládnete s ním rovněž ovládat média nebo tempomat a ještě k tomu skvěle padne do ruky. Za volantem se rozpínají pádla jimiž určujete intenzitu rekuperace.
Velkou radost jsem měl také z panelu klimatizace, který byl tvořen ryze fyzickými tlačítky. Ty působily velmi solidně a jejich používání bylo skutečně příjemné. Nejvíce prostoru na této liště zaujímá spínač výstražných světel umístěný přesně uprostřed mezi vyhříváním předního a zadního skla. Trochu netradiční usazení, ale jeho místo si rychle zapamatujete.
Jediný nedostatek, který EQB oproti konkurenci sráží je objem zavazadlového prostoru. V sedmimístné variantě disponuje pouze 465 litry a pokud se třetí řadu skutečně rozhodnete využít, objem se zmenší na pouhých 130 litrů. To je holt cena, kterou zaplatíte za velkou rodinu.
Motorizace
Je čas vrhnout se do světa čísel a dalších údajů. Při koupi vozu Mercedes-Benz EQB se budete rozhodovat mezi třemi různými motorizacemi. Ta nejlevnější, nejméně výkonná, ale zároveň nejúspornější z nich, nese označení EQB 250 – disponuje jedním elektromotorem na přední nápravě o maximálním výkonu 140 kW (190 koní) a dojezdem až 469 kilometrů. Opačný pól představuje verze EQB 350 4Matic, kterou výrobce osadil dvěma elektromotory (asynchronní vpředu a synchronní vzadu, oba s permanentním magnetem) s celkovým výkonem 215 kW (292 koní). Námi testovaná varianta se nachází přesně uprostřed – označení EQB 300 omezilo výkon na 168 kW (228 koní), což vystačí na zrychlení z 0 na 100 za 8 vteřin. Použité slovo „omezilo“ je zde přitom použité trefně – výkon je snížen softwarově a v samotném ústrojí není jinak žádná změna. Maximální rychlost u všech motorizací je omezena na 160 km/h.
Spotřeba a nabíjení
Zdrojem veškeré energie je lithium-iontová baterie o využitelné kapacitě 66,5 kWh, přičemž automobilka uvádí dojezd v kombinovaném provozu až 420 kilometrů s požehnáním normy WLTP. Týdenní test jsem strávil převážně v ulicích města a s průměrnou spotřebou těsně pod 18 kWh/100 km jsem se na tuto porci kilometrů nedostal jen o kousek. V kombinovaném cyklu nemohla být o 420 kilometrech ani řeč a v takovém případě jsem naměřil přibližně o sto kilometrů méně. Dobře nedělá „ékvébéčku“ ani dálnice, na které spolyká okolo 24 kWh/100 km a reálný dojezd v takovém případě klesne na nějakých 250 kilometrů.

To není mnoho a na první pohled to nevylepšuje ani uváděná hodnota maximálního výkonu nabíjení, která se ustálila na 100 kW. I přes to automobilka tvrdí, že 10 na 80 % zvládnete nabít přibližně za půl hodiny a tak nezbývalo nic jiného, než to zkusit. Výsledek byl skutečně překvapivě dobrý a to z jednoho prostého důvodu – křivka nabíjení se téměř celou dobu držela na vrcholu.
Jízdní vlastnosti
Inu, a jak je na tom novinka jízdně? Shrnul bych to myšlenou, že klidnější jízdu jen tak nezažijete. Podvozek vozu je naladěn na poměrně měkkou notu, což však nutně neznamená, že budete jako na houpačce. Hmotnost, která činní přes 2,1 tuny tlumiče s běžnými ocelovými vinutými pružinami, dostatečně zatěžuje a kola tedy vozovku krásně kopírují bez nežádoucích efektů v kabině. S tím jde ruku v ruce rovněž perfektní tlumení nerovností.
Vzhledem k absenci adaptivního podvozku si v EQB na okresních silnicích příliš nezasportujete, ačkoliv výkonu má na svižnou jízdu dostatek. Je pravdou, že necelých 230 koní vám v tomto autě vaz nezlomí (čemuž napomáhá také lineární dávkování výkonu), nicméně pro úsměv na tváři to stačí. Druhým důvodem pro zdrženlivost od závodění v rodinném SUV je těžkopádnost při brzdění. Vysokou (ač dobře rozloženou) váhu na levém pedálu jednoduše pocítíte.
Když jsme u toho brzdění, uchvátila mě preciznost rekuperace. Po zvolení režimu D auto ji vůz zvládne regulovat sám s pomocí gps, kamer a dalších senzorů. Na ovládání jedním pedálem to není, ale přesto se jedná o zásadní dopomoc.
Cena
Není mnoho testů, ve kterých bychom cenu recenzovaného vozu označili za vyloženě dobrou, ale budiž nám odpuštěno, že zde uděláme výjimku. Holý základ s motorizací EQB 250 a absencí třetí řady sedaček zájemce vyjde na 1 393 920 Kč a pokud se rozhodnete přikoupit pouze zmiňovaná dvě místa navíc, vůz se nám prodraží o 26 182 Kč. To je na sedmimístný elektromobil s dojezdem téměř 470 kilometrů poměrně slušné, nemyslíte? Námi testovaný kus vyšel lehce přes 1 700 000 Kč.

Závěr testu Mercedesu EQB
V úvodu tohoto článku jsem položil řečnickou otázku ohledně případné konkurence modelu Mercedes-Benz EQB, kdo jí tedy je? Pokud se budeme bavit o sedmimístných elektromobilech, je v tomto segmentu v podstatě bez jakéhokoliv pronásledovatele a nutno říct, že takový poměr ceny a výkonu by jen málokdo dokázal překonat.
Kromě menšího zavazadlového prostoru není v podstatě nic, co by se dalo rodinnému SUV s elektrickým pohonem vytknout. Design je i přes prvotní nejistotu velmi elegantní a to samé mohu říct o perfektně zpracovaném interiéru. V kabině na vás potom čeká naprostá oáza klidu, kterou zajišťuje příjemně nastavený podvozek a skvěle odhlučnění. Při koupi bychom doporučili sáhnout po motorizaci EQB 300 4Matic, která řidiči dopřeje naprosto ideální porci výkonu a především pohon všech čtyř kol. Za mě velká spokojenost a jen tak dál!
Co se nám líbí? | Co se nám nelíbí? |
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
![]() | |
![]() | |
![]() | |
![]() |