Test Mercedes-AMG EQE – Nadpozemský „baterkáč“ s AMG technikou

Matouš Vrchota
  • Kombinaci pohodlí se sportovní dynamikou má Mercedes dlouhodobě zvládnutou
  • Typ pohonu na pohodlí ani schopnostech vozu nic nemění
  • Tohle AMG je u zákazníků velmi populární
Mercedes-AMG EQE test
Mercedes-AMG EQE test

V aktuální situaci až překvapivě mnoho zájemců o luxusní vozidlo zvažuje, zda se již nevrhnout do elektrického modelu. Výhody i úskalí se řeší stále dokola, ale co když se zájemce rozhoduje čistě pro jízdní vlastnosti než výkon vozu? Není v takovém případě jedno, čím je sportovní vůz poháněný? Většina zastánců vůně spáleného benzínu dá jasnou odpověď. Těm bych ale doporučil se alespoň svézt v EQE AMG jako spolujezdec.

Řada E od Mercedesu byla odjakživa věnovaná dynamičtější jízdě při zachování veškeré serióznosti a executive pocitu. Tato vlastnost se přenáší i do elektrického ekvivalentu, EQE. Kulatější vnější rysy řady EQ mírně shazují dravější rysy i AMG paket. O to více vůz působí spíše tím seriózním dojmem. Jako by jeho úcta k ekologii měla převýšit i to, co se skrývá pod kapotou a víkem zavazadlového prostoru. Když totiž usednete do auta, neslyšně nastartujete a otočíte ovladače do režimu S+, pak teprve začíná ta pravá zábava.

Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC (2023): specifikace

Konstrukcesedan, rozměry: 4964 × 1906 × 1492 mm, hmotnost: 2525 kg
Pohonelektromobil, dvojice synchronních elektromotorů s permanentním magnetem, pohon všech kol
Výkon550 kW, točivý moment 858 Nm
Baterie a dojezdLi-Ion, 90,6 kWh, udávaný dojezd  462-533 km
Nabíjenípalubní 11/22 kW nabíječka, rychlonabíjení až 170 kW
 Spotřeba a dojezdudávaná spotřeba 22,5 kWh/100 km, spotřeba během testu 28 kW/100 km
Výbavapanoramatická střecha, pokročilé jízdní asistenty, head-up displej, Full LED světlomety DIGITAL LIGHT s projekcí, AMG paket, ventilovaná sedadla, surround systém Burmester 3D, rozšířená realita, AMG Track Pace, řízená zadní náprava, 21″ litá kola.
Cena testovacího modelu3 360 540 Kč (základní cena od 2 847 130 Kč)

Proč nemůžou mít elektromobily od Mercedesu ostřejší rysy?

Ve verzi Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC máte možnost rozvášnit až 350 kW, v přepočtu 476 elektrických koní. O pohon se stará dvojice elektromotorů, máte tedy k dispozici pohon všech kol. Příjemnou vlastností dlouhého vozu je i natáčení zadní nápravy. Úhel čtyř stupňů se může zdát mizivý, při parkování nebo otáčení ale příjemně pomůže. Dávejte si proto pozor, jak blízko si najíždíte k obrubníku, velká 21″ kola jsou náchylnější k odření.

Vnější design je často řešenou otázkou. Tím ale trpí celá řada EQ. Odlišnosti mezi modely EQA, přes EQE až po EQS SUV jsou pouze drobné. Ostřejší rysy a linky spalovacích Mercedesů zde chybí, ale i na uhlazený zaoblený vzhled se dá vcelku rychle zvyknout. Pomáhá tomu výborný jízdní projev. Výborná ovladatelnost vnitřních prvků vás nakonec také přesvědčí, že vnější vzhled není to nejdůležitější. Mercedes do vozu standardně montuje informační systém MBUX s umělou inteligencí a dvojicí displejů.

Mercedes-AMG EQE test
Mercedes-AMG EQE test

Na ruce povinně rukavice

V příplatkové výbavě najdete i variantu s MBUX Hyperscreen, která přidá třetí displej před spolujezdce. Touto vychytávkou je ale vybavena pouze hrstka „éček“. Větší oblibě se Hyperscreen těší ve třídě EQS a EQS SUV. Centrální dotykový displej je přímo lákadlem pro otisky prstů a občas působí dojmem, že jen se na něj podíváte, přibudou otisky samy od sebe. Proto se hodí ovládání systému přímo z volantu. Je mu vyhrazená pravá horní část. I když je také z poloviny dotyková, pohyb třemi tlačítky a přejížděním prstu po ploše je rychlé a intuitivní.

Zrcadlově umístěné je pak ovládání displeje před řidičem. Je příjemně jednoduché, máte na výběr z více stylů zobrazení, a to jak displeje, tak i Head-up displeje. Obzvlášť povedené jsou displeje pro jízdu na závodním okruhu a pro dynamickou jízdu ve stylu Supersport. Můžete sledovat přetížení G nebo procenta využití výkonu motoru a rekuperace. V režimu, který je v silničním provozu zapovězený, si můžete dokonce měřit čas na kolo a vylepšovat své jízdní hodnoty na předpřipravených okruzích nebo na novém, který si jízdou vytvoříte.

Mercedes-AMG EQE test
Mercedes-AMG EQE test

Slabší jedince nechte raději doma. Tohle je jízda pro fajnšmekry!

Při sešlápnutí pedálu Mercedesu-AMG EQE se pevně držte volantu. Kdyby jej měli před sebou i vaši cestující, doporučujeme udělat to samé. Místo toho se musí akorát pohodlně usadit a očekávat velké zrychlení. Točivý moment 858 Nm vás zarazí do sedaček se skvělým bočním vedením a na stovku vás dostane za 4,2 sekundy. Slabší jedinci by si měli připravit sáčky pro případ nevolnosti. Po přepnutí z režimu Comfort máte na výběr ze dvou dalších.

Běžný sportovní přitvrdí tlumiče, pustí do reproduktorů lehký umělý zvuk a využije 90 % výkonu motorů. Teprve režim S+ využije naplno všechen výkon, sníží vůz a začne se chovat jako na závodní trati. Jen ten zvuk, který Mercedes pro vůz připravil, nepřipomíná to, na co jsme z klasických AMG modelů zvyklí. Nepředstavujte si dunivý zvuk osmiválce, tohle je spíše kombinace kosmického pulsního reaktoru s příměsí elektronů a ždibcem náznaku zvuku spalovacího motoru. Tento projev jízdu mírně znehodnocuje, ale naštěstí jde rychlým stisknutím tlačítka na volantu vypnout a můžete se dál věnovat jízdě.

Mercedes-AMG EQE test
Mercedes-AMG EQE test

V interiéru revoluci nečekejte, tady je vše v pořádku

Jsem docela přesvědčený, že to bude přesně to, co většina řidičů po prvním svezení udělá. Jelikož si u jízdy nebudete vychutnávat zvuk, ale pouze vůz přibytý k silnici v každé zatáčce, můžete si bez potíží z kvalitní audio soustavy pustit svého oblíbeného interpreta.

O audiu stejně jako o bezvadné ovladatelnosti celého systému není třeba se dlouze rozpovídat, to jsou vlastnosti, které sdílí všechny Mercedesy v podobném stylu výbavy. I řidičům, kteří nejsou na vozy stuttgartské automobilky tolik zvyklí, bude trvat jen chvíli, než si najdou svojí ideální jízdní polohu a najdou důležité ovládací prvky. Vůz vám navíc pomůže s ideálním posezem. Stačí zadat do systému svojí výšku.

Dvojka za spotřebu je pro AMG skvělý výsledek

Je pravdou, že takový vozy s odznakem AMG nikdy nebyly vyráběné se zaměřením na ekologickou nebo úspornou jízdu. Přesto je důležité vědět, kolik vás provoz takového stroje bude stát. S drobnou nadsázkou lze říci, že by si Mercedes-AMG EQE měl pořídit člověk s dobrou dostupností k blízkému hyper chargeru. Když na to šlápnete, nemá vůz problém si říct i o 40 kWh na 100 kilometrů. Tím se dostaneme na dvojnásobek úsporných a městských elektromobilů.

Mercedes-AMG EQE test
Mercedes-AMG EQE test

Nabíjení doma by tedy mělo být naprostou samozřejmostí a čím výkonnější wallbox budete mít, tím častěji si užijete zábavy na silnici. Dobít baterii o využitelné kapacitě 90,6 kWh z AC nabíječky bude trvat průměrně 8 hodin. Při správném natemperování baterie a použití HPC DC nabíječky ale doplníte výkonem až 170 kW dojezd 180 kilometrů během patnácti minut. Testovaný vůz měl bohužel ještě starou verzi systému, a tak nedokázal automaticky temperovat baterii při zadání nabíjení jako cílové destinace. Nově objednané vozy ale již tuto funkci umí z výroby. Starší modely již začaly dostávat OTA aktualizaci.

400 kilometrů je v pořádku. Ale jen mimo zimu!

Jelikož je ale vůz velmi komfortní, bude s ním chtít jezdit i po městě a při vašich běžných cestách. S komfortním režimem i spuštěnými běžnými funkcemi se se spotřebou dostanete i k 25 kWh na 100 kilometrů. Mercedes ani v tomto případě nebude trhat úsporné rekordy. S běžnou jízdou se ale budete standardně dostávat na dojezd kolem 350 kilometrů i v chladnějších dnech. Mimo zimní sezónu pak bude palubní počítač pravidelně ukazovat dojezd přesahující 400 km.

Mercedes-AMG EQE test
Mercedes-AMG EQE test

Výrobce udává maximální hodnotu kolem 534 kilometrů. To už ale bude chtít zapojit ekologický režim a mít velmi lehkou nohu na pedálu. Vzdálenosti mezi 400 až 450 kilometry se bude zdát být mnohem reálnější. Ani to však není hodnota k zahození. Během testu panovaly mrznoucí podmínky a při plném nabití vůz pravidelně ukazoval dojezd kolem 330 kilometrů. Při raním vytopením vozu před odjezdem ubylo z dojezdu pouze pár jednotek kilometrů.

V takovém případě majitelé ocení možnost ovládání a nastavení vozů pomocí mobilní aplikace Mercedes Me. Její použítí je jednoduché a kromě nastavení teploty interiéru pro dobu odjezdu můžete sledovat informace o stavu nabití baterie, zabezpečení vozu včetně možnosti vzdáleného odemykání nebo varianta pro předání digitálního klíče pro své rodinné příslušníky.

Mercedes-AMG EQE test
Mercedes-AMG EQE test

S asistenty se raději neperte. Nebo je raději vypněte!

Při jízdě se budete cítit velmi bezpečně. Veškeré asistenční systémy dělají přesně to, co mají, i když občas můžou působit lehce přecitlivěle. Pomocník pro změnu jízdního pruhu přejíždí opatrně, ale pokud mu budete do změny směru jízdy příliš točit volantem, bude se s vámi prát. Jízda pak působí, jako byste řízení svěřili mladíkovi s čerstvým řidičákem. Čtení dopravních značek funguje opět o něco lépe než u předešlého modelu EQA, i když občas kamera nezaznamená ukončení platnosti omezení. Aktuální povolenou rychlost si tak raději občas ověřte i na displeji navigace.

Mercedes-AMG EQE test
Mercedes-AMG EQE test

Projekce sekunduje Head-up displeji. Tohle by mělo mít více aut

Skvělou vychytávkou pro večerní jízdy je projekce upozornění na silnici. Díky pokročilým LED světlometům se tak ihned dozvíte, pokud se příliš blížíte vozu před vámi nebo když v hůře osvětlených místech vjedete na stavební úsek. Různé piktogramy vás upozorní i na nebezpečné vyjetí z pruhu, pokud na silinici není viditelné vodorovné značení, vymezí vám vůz přibližnou hranici jízdního pruhu nebo dokáže upozornit na neosvětleného chodce. Matrixové lampy takového chodce dokáží inteligentně osvítit.

Při dálniční jízdě funguje velmi dobře asistent dálkových světel. Takhle si představuji, že mají světla fungovat. Okolní vozidla jsou kvalitně ohraničena a světelný kužel mnohdy svítí i před tyto vozy. Přitom nejsou okolní ani protijedoucí řidiči oslňováni. V tomto směru udělali inženýři v Mercedesu skvělou práci. Bohužel se to nedá říci úplně o celém vozidle.

Mercedes-AMG EQE test
Mercedes-AMG EQE test

Proč to ale vrže?

Bohužel pár zpracování není dotaženo k dokonalosti a u vozu s cenovkou přesahující tři miliony korun je to vcelku velké mínus. Tichý chod vozu občas láká s jízdě v absolutní tichosti. Té se uvnitř Mercedesu EQE ale nedočkáte. Při rychlostech vyšších jak 80 kilometrů v hodině je vcelku slyšet aerodynamický hluk okolo bezrámových oken. Uložení rolety panoramatické střechy má někdy tendenci pískat a nejvíce to uslyšíte na horších okresních cestách. Po otevření kufru na vás vykouknou obnažené husí krky s elektrickým vedením pod hůře chránícím obložením pantů kufru.

Některé plasty přeci jen vypadají trochu levněji a černý leštěný povrch přitahující otisky prstů celkovému dojmu příliš nepomáhá. Jsou to drobnosti, ale když většina interiéru i technických prvků vozů jsou takřka dokonalé, nutí vás takové drobnosti přemýšlet, jestli by výrobní směny neměly v pátek vynechávat montáž takových prémiových kusů.

Mercedes-AMG EQE test
Mercedes-AMG EQE test

Závěrem testu

Je ale důležité se nadechnout, usednout do vozu a připomenout si, proč si takový vůz vlastně vybíráte. Vaši spolujezdci se budou v Mercedesu-AMG EQE cítit velmi pohodlně, pokud je nepotěšíte precizní sportovní jízdou s úžasným zrychlením, zajisté neuděláte ostudu symfonickým projevem audio soustavy. Cestu na dovolenou nebudete prodlužovat zbytečně dlouhými přestávkami a podobně jako jiné vozy s odznakem AMG i s elektrickým EQE 43 4MATIC budete budit pozornost. Jen bez toho hlučného projevu.

Co se nám líbí?Co se nám nelíbí?
Plus Dechberoucí výkonPlus Nedotažené vrzání prvků
Plus Logické ovládáníPlus Obnažené kabely v kufru
Plus Na AMG velmi slušný dojezdPlus Míra aerodynamického hluku
Plus Výborný Head-up displej
Plus Rychlost nabíjení

Autor článku

Matouš Vrchota - Redaktor

Matouš se zajímá o moderní technologie, zejména v oblasti automotive. Baví ho vše digitální, ideálně s Androidem. Ve volném čase se věnuje úpravám rodinného vozového parku nebo vyráží na kole.


Komentáře


Nejnovější články