Tesla řízená autopilotem skončila na kolejích, následoval střet s vlakem

Tesla Model 3 uvízla v režimu samořízení na železničním přejezdu v USA. Nehoda znovu otevírá otázky bezpečnosti autopilotu a odpovědnosti řidičů.
Nebezpečný incident na kolejích
V americkém městě Sinking Spring v Pensylvánii došlo k neobvyklé dopravní nehodě. Tesla Model 3 vjela na železniční přejezd a zůstala uvíznutá mezi kolejnicemi. Řidič tvrdil, že auto bylo v režimu samořízení, když se incident odehrál.
Automobil podle očitých svědků objel bezpečnostní zábranu a zůstal zaklíněný na trati. Naštěstí se řidič stihl včas dostat ven, než kolem projel vlak. Ten vůz jen lehce zasáhl a ulomil mu zpětné zrcátko, přesto šlo o nebezpečnou situaci.
Zasahující hasiči a záchranáři museli přerušit vlakovou dopravu, aby vozidlo bezpečně odstranili pomocí jeřábu. Operaci provedla místní odtahová služba, která následně zveřejnila fotografie poškozeného vozu na sociálních sítích.

Samoříditelné vozy a zodpovědnost řidiče
Řidič vozu uvedl, že Tesla byla v samořídicím režimu, když se pokusila přejezd projet. Je však nutné připomenout, že plně autonomní řízení zatím Tesla oficiálně nenabízí – všechny vozy vyžadují stálý dohled.
Tesla sice dlouhodobě tvrdí, že od roku 2016 vyrábí auta hardwarově připravená na plné samořízení, ale realita je jiná. Současný software stále vyžaduje, aby měl řidič ruce na volantu a byl připraven kdykoliv zasáhnout.
Balíček „Full Self-Driving“ v Česku vyjde na 200 000 korun, ale jeho využití má jasná omezení. Řidiči jsou i při jeho použití zodpovědní za bezpečné ovládání vozu a Tesla to opakovaně připomíná i ve svých podmínkách.

Falešný pocit bezpečí za volantem
V posledních letech přibývá případů, kdy se lidé spoléhají na asistenční systémy víc, než by měli. Nejde přitom o zcela autonomní technologii – ta zatím nedosáhla takové úrovně, aby zcela nahradila lidské rozhodování.
Zaznamenány byly případy, kdy vozidla v režimu FSD nesprávně vyhodnotila dopravní situaci – například objíždění překážek, stavební zóny nebo špatně označené silnice. I v tomto konkrétním incidentu mohla být příčina podobná.
Nehody jako tato znovu otevírají diskuzi o odpovědnosti. I když technologie dělá pokroky, lidská pozornost a odpovědnost zůstávají klíčové. Důvěra v samořídicí systémy má své meze – a přejezdy jsou tím nejhorším místem pro testování.
Zdroje:
- autorský text / Elektrickevozy.cz
 - Electrek
 - Spitlers Garage & Towing / Facebook
 
Autor článku

Diana kombinuje vědecký základ z potravinářské chemie s vášní pro udržitelnou energii a moderní dopravu. Zajímá se o technologie, které dnes působí jako sci-fi, ale brzy změní náš každodenní život.
Diana kombinuje vědecký základ z potravinářské chemie s vášní pro udržitelnou energii a moderní dopravu. Zajímá se o technologie, které dnes působí jako sci-fi, ale brzy změní náš každodenní život.









