Tesla jako powerbanka. Za jak dlouho se mi iPhone dobil bezdrátově v autě?

Luboš Srb
Aplikace pro elektromobil Tesla Model Y (2025) Juniper | foto: Tesla
Aplikace pro elektromobil Tesla Model Y (2025) Juniper | foto: Tesla

Změřil jsem dobu, za kterou se bezdrátově dobije nejnovější iPhone 16 Pro v autě Tesla Model 3. Výsledek není nijak neobyčejný.

Bezdrátová nabíječka v Teslách

Nejen Tesly, ale i jiná moderní auta mají zabudované bezdrátové nabíječky, se kterými můžete docela prakticky dobíjet své mobily. Ale nečekejte od toho žádné zázraky, spíše jednoduchost v podobě automatického zahájení nabíjení (tedy bez připojování kabelů) poté, co telefon umístíte na podložku s technologií Qi.

Technologické okénko

Moje Tesla Model 3 (2024) má stejně jako všechny nové vozy vyrobené od začátku roku 2020 (Modely 3 a Y), případně od roku 2021 (Modely S a X) standardně ve výbavě bezdrátovou nabíječku. Jedná se o dvě podložky, které najdete v přední části středového tunelu mezi předními sedadly.

Bezdrátové dobíjení v autech Tesla využívá nejrozšířenější standard Qi a nabízí výkon až 15 W pro nabíjení telefonů. Vzhledem k tomu, co umí příslušenství třetích stran i některé smartphony, to není technologicky nejvyspělejší (nejvýkonnější) řešení, ale pro průběžné dobíjení vašeho mobilu na cestách to bohatě stačí.

Pro nabíjení položte telefon na podložku tak, aby byl v kontaktu s nabíječkou. Může se zahřívat, což je běžné. Odstraňte kovové předměty a NFC karty, jinak hrozí poškození. Jak uvádí manuál od Tesly, telefon se nabíjí při zapnutém napájení vozidla, po vystoupení jen při aktivních režimech Dog, Kemp, Sentry nebo klimatizace.

Interiér Tesly Model 3 (2024) | foto: Luboš Srb
Interiér Tesly Model 3 (2024) | foto: Luboš Srb

Jak rychle se mi dobil iPhone?

Elektromobily Tesla mohou posloužit jako šikovné powerbanky, a to nejen pro klasické nabíjení přes kabel, ale i v případě bezdrátové technologie. To je případ, na který jsem se zaměřil. Tak jako vždy, jen s tím rozdílem, že tentokrát i „se stopkami v ruce“, jsem vyzkoušel, jak rychle se bezdrátově nabíjí nejnovější iPhone 16 Pro.

Baterii telefonu s kapacitou 3 582 mAh jsem dobíjel z 10 % až do 100 %, takže téměř celý její rozsah. Proces zabral 1 hodinu a 23 minut, což by vycházelo na cca 64% účinnost nabíjení. Jelikož iPhone v autě nemusí být stále pevně na svém místě (v zatáčkách se může posouvat), je účinnost nižší než při domácím nabíjení přes MagSafe (75%), který má magnety pro přesné vycentrování pozic cívek.

Článek rozhodně nemá být žádnou raketovou vědou, ale spíše jednoduchou ukázkou toho, že Tesla má sice u svých aut po technologické stránce mnoho zajímavých řešení, ale v případě bezdrátového nabíjení mobilu nejde o nic extra. Kdybych koupil průměrnou bezdrátovou nabíječku, dostanu se na podobné, ne-li lepší hodnoty. Minimálně s technologií MagSafe, kterou Tesla zatím nemá, by se zvedla účinnost a tedy zkrátila doba nabíjení.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Luboš Srb - Šéfredaktor

Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.


Komentáře


Nejnovější články