Naživo je obří a hrozně ošklivý. Omrkli jsme Cybertruck a sedli za volant
- Cybertruck je naživo v Praze
- Tesla jediný kus vystavuje v rámci evropské tour Odyssey
- Byli jsme vůz omrknout zvenku i zevnitř

Pamatuju si, když jsem naživo sledoval představení Cybertrucku před skoro pěti lety. Byl to wau moment, když Musk ukazoval auto neobvyklých tvarů a vše vygradovalo, když jeho kolega šéfdesignér Franz von Holzhausen rozbil kladivem „nerozbitné“ boční okno. Od té doby uplynulo spoustu času a Tesla se změnila k nepoznání. Vyrábí téměř 2 miliony elektroaut ročně a posunula celý automobilový segment pořádným kusem vpřed.
Cybertruck je hrozný přešlap
Nemůžu si pomoct, ale Cybertruck je za mě hrozný přešlap a je jedním z důvodů, proč jde americká firma za poslední roky špatným směrem. Říká se, že je design tohoto pickupu polarizující, slušně řečeno. Nebudu si však brát servítky a řeknu, že naživo je za mě bohužel dost otřesný. Jedno z nejhnusnějších aut, jaké jsem kdy viděl. A to musím podotknout, že na oficiálních fotkách jsem měl názor ještě spíše neutrální.
Nejsem designér ani architekt, ale subjektivně na mě elektromobil, který šel po dlouhých čtyřech letech do výroby, nedělá dobrý dojem. Vadí mi například to, jak je konstrukce Cybertrucku hranatá a orámování kol je naopak kulaté, prostě to absolutně nejde k sobě dohromady. A celkově nemusím obří auta, což zde samozřejmě je také právě ten případ. Jak lidé z Tesly vůz neustále leštili, aby na něm nebyly vidět otisky prstů, proměnili vůz v dokonalé zrcadlo.
Jsou majitelé, kteří jsou se Cybertruckem spokojeni, protože je to prostě něco jiného, neokoukaného. Je však i spousta majitelů, kteří spokojeni nejsou, ať už jde o konstrukční zpracování, či nepraktičnosti, které velké auto ostrých hran prostě má a nezbaví se jich. I proto nemá evropskou homologaci a nemůže se tak oficiálně prodávat a jezdit po silnicích v Evropě včetně České republiky. Za mě možná jedině dobře.

Čtěte také: Tesly mají tajný režim, který není pro běžné smrtelníky. K čemu slouží?
Jako prototyp skvělé, ale pro běžné uživatele katastrofa
Vidět naživo Cybertruck je samozřejmě stále něco speciálního, ačkoliv už jej můžete vidět za mořem již od loňského roku, kdy si jej začali přebírat první zákazníci. Obří rozměry, netypický tvar, ale i třeba gigantický přední stěrač, který nemá obdoby – to všechno stojí za to vidět na vlastní oči. Ale kdyby Tesla zůstala jen u prototypu, udělala by lépe. Vystavený vůz má stejně jako všechny prodávané kusy jeden problém za druhým. Tělo z nerezové oceli je lapačem veškerých otisků prstů, ostré hrany jsou všude, kam se podíváš, ale i uvnitř se díky ořezanému interiéru a šišatému volantu cítíte, jako v nedokončeném prototypu.
Konstrukční zpracování je na prototyp slušné, na běžně prodávaný vůz otřesné. Tento konkrétní model, který cestuje po Evropě, je z tzv. Foundation Series, takže může mít nějaká ta bolístka, která utrpěl cestou. Ale sakra nemůže se přeci stát, že vezmete za clonu u řidiče a odpadne vám celý kus nad středovým zpětným zrcátkem, ke kterému je clona připevněna. Jelikož vůz nemá kliky, nastupuje se tak, že stisknete svítící „tlačítko“ na sloupku mezi předními a zadními dveřmi. A pak prostě musíte vzít za dveře, čímž si je upatláte.
Uvnitř jsem se cítil poměrně dobře. Interiér je prostorný, ovládání je stejné jako u ostatních vozů Tesla přes dotykový displej a případně přes tlačítka na volantu. Ale plastové přihrádky na odkládání všeho možného působí až příliš lacině. Bezdrátová nabíječka má zase dvojici slotů, které jsou tak naklopené a nemají vrchní zajištění, že vám snad při prudším brzdění při jízdě z kopce gravitací a přetížením vylétne mobil a rozbije se o palubní desku.


Jen lákadlo, nic víc
Tesla přivezla Cybertruck na evropské turné Odyssey, v rámci kterého vystavuje vůz pro veřejnost v různých zemích včetně České republiky. Dnes je Cybertruck v Arkády Pankrác, od zítra do konce týdne pak v showroomu Tesly v Praze, Čestlicích. Pro novináře byla den před zahájením této výstavy v Česku navíc možnost jít blíže za pásku a sednout si dovnitř. Ale statická prezentace je v době, kdy vůz půl roku brázdí silnice, trochu málo.
Cybertruck je pro americkou automobilku jen pomyslnou vábničkou, jak přilákat nové zákazníky a ty pak přesvědčit na koupi Modelu 3 nebo Y. Dokonce i prémiovější Modely S a X už se tolik neprodávají a tvoří naprosto zanedbatelnou část prodejů Tesly. Upřímně si myslím, že Cybertruck měl zůstat jen prototypem a nikdy neměl jít pro běžného prodeje. Osobně jsem se o tom přesvědčil a vidím teď, že plány této firmy jsou více chaotické, než jsem si kdy myslel. Avizovaný levný elektromobil je prý ten tam, budoucností má být robotaxi. Ale to je opět něco, co může přilákat pozornost, ale ne dostat více lidí do elektroaut a urychlit tak přechod k obnovitelným zdrojům energie. Zdá se mi, že Tesla sešla z cesty.
Fotogalerie
- Tesla Cybertruck naživo v Praze | foto: Luboš Srb
- Tesla Cybertruck naživo v Praze | foto: vlastní
- Tesla Cybertruck naživo v Praze | foto: Luboš Srb, Elektrickevozy.cz
Autor článku

Luboš píše o technologiích s důrazem na užitečnost pro čtenáře. Od roku 2007 publikoval přes 8 000 článků, začínal jako zakladatel magazínu Mobilizujeme.cz. V osobním životě sází na produkty od Applu a Tesly.
Luboš píše o technologiích s důrazem na užitečnost pro čtenáře. Od roku 2007 publikoval přes 8 000 článků, začínal jako zakladatel magazínu Mobilizujeme.cz. V osobním životě sází na produkty od Applu a Tesly.