Tesla byla usvědčena z podvodu. Ve videu z roku 2016 lhala o autopilotovi

Matouš Vrchota
  • Tesla v roce 2016 zveřejnila propagační video s autopilotem
  • Teď se ukazuje, že šlo o jeden velký podvod
  • Vůz tehdy ještě neuměl řídit sám a při natáčení došlo k několika nehodám
Elektromobil Tesla
Elektromobil Tesla

Když Tesla v roce 2016 na Modelu X demonstrovala schopnosti svého autopilota, vozidlo ve skutečnosti tyto zásahy ještě neumělo. Ve videoukázce vůz automaticky zastavil na semaforu a při zelené se dokázal opět sám rozjet. Ve výpovědi seniorního inženýra ale zaznělo, že video bylo „zfalšované“.

Autopilot ještě neuměl to, co Tesla tvrdila, že umí

Nahrávku, kterou si můžete na webových stránkách Tesly prohlédnout i nyní, zveřejnila automobilka v říjnu roku 2016. Na Twitteru ji poté propagoval i sám ředitel, Elon Musk. Mělo jít o důkaz, že už tehdy Tesly uměly řídit bez zásahu lidského řidiče. Jenže Model X něřídil sám díky technologii, kterou automobilka v tu dobu měla vyvinutou.

V soudní výpovědi to uvedl ředitel vývoje programu Autopilota, Ashok Elluswamy. Záznamy z tohoto jednání přitom nejsou nejnovější. Výpověď je součástí soudního sporu Tesly z roku 2018, který následoval po smrtelné nehodě vozidla této americké značky. Při ní došlo k úmrtí vývojáře společnosti Apple.

Toto propagační video bylo vytvořeno týmem, který vedl sám Elluswamy. Objednal si ho sám ředitel společnosti. Cílem bylo předvést, čeho je autonomní systém Tesly schopný. Titulek videa rovnou zmiňuje, že řidič sedí na typickém místě jen kvůli právnímu znění zákonů. Do jízdy vozidlu nijak nezasahuje, vůz se „prý“ řídí sám. Na základně znění výpovědi byl Musk, Elluswamy i Tesla požádáni o odezvu a komentář. Nikdo ze zmíněných se ale oficiálně nevyjádřil.

Tesla Model 3, Full Self Driving
Tesla Model 3, Full Self Driving

Čtěte také: Jedna Tesla nabourala do druhé. Z hrozivé srážky elektromobilů se tají dech


Není Autopilot jako autonomní řízení

Bezpečnostní předpisy společnosti ale varují, že i při aktivované funkci Autopilota musí mít řidič neustále ruce na volantu pro případ okamžitého převzetí kontroly nad vozem. Funkce Autopilot totiž podle definice automobilky pouze asistuje řidiči s ovládáním směru jízdy, brzděním, akcelerací a se změnou jízdního pruhu. Tyto vlastnosti ještě nečiní vůz autonomní.

Taková definice je v pořádku. Ovšem už titulek ve videu je velmi zavádějící. Při tvorbě videa využil tým 3D mapování předem vytyčené trasy od domu v Menlo Parku do sídla společnosti v Palo Alto v americké Kalifornii. Během zkušeních jízd řidič musel do řízení opakovaně zasahovat. Při prvních testech samočinného parkování bez přítomnosti řidiče prý testovací vůz narazil do plotu na firemním parkovišti.

Může za vše zavádějící titulek?

Cílem videa ale prý němela být ukázka schopností vozu v konkrétní rok, nýbrž demonstrovat možnosti, kterých budou vozy eventuálně schopné. Tuto důležitou poznámku taktéž zmínil veducí při zmíněném soudním výslechu. Jenže Tesla čelí dalším soudním procesům a podrobným zkoumáním homologací vozidel, především v záležitosti týkajících se asistenčních systémů.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Matouš Vrchota - Redaktor

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.


Komentáře


Nejnovější články