Těchto 7 automobilek přechází na konektor NACS od Tesly. Je to konec evropského CCS?

  • Amerika si našla svůj nabíjecí standard
  • Evropský CCS postupně ztratí podporu a nahradí jej jednotný NACS
  • Zatím se vyjádřilo 7 velkých automobilových výrobců
Nabíjení elektromobilu Tesla Model X

Nabíjení elektromobilu Tesla Model X, ilustrační | foto: Tesla

Elektrické automobily se sotva dostávají pomalu k běžnějším spotřebitelům a už se dá hovořit o malé revoluci. Velký posun v bateriové technologii nás zatím čeká, znatelné změny se ale odehrávají na neméně důležitém poli mezi nabíjecími stanicemi. Evropští zájemci a řidiči si mohou nyní oddechnout, tato revoluce se odehrává za oceánem na americké půdě.

CCS zůstane Evropanům, Amerika jde svojí cestou

Poslední měsíce rezonuje zprávami velká změna v nabíjecím odvětví. Severní Amerika vlastně do teď neměla standardizovaný nabíjecí konektor. V Evropě se vcelku jednohlasně do popředí dostal konektor CCS, který používají všechny současné elektromobily. Umožnuje nabíjení od 50 kW až do stovek kilowattů. Vzhledem k jeho dominanci jej používá v Evropě i Tesla.

Na domácím trhu Tesly je ale situace značně odlišná. I když dominuje severoamerickému trhu, neměla do nedávna žádnou výhodu oproti konkurenci. Ta používala po vzoru Evropy CCS a tak zde najdete po boku Superchargerů i velké sítě s nám známým způsobem připojení. To se ovšem velmi rychle mění. Tesla před nedávnem zahájila hovory s mnoha výrobci elektromobilů. Jsou mezi nimi jak historicky zavedené automobilky, tak i ty, které svojí praxi začaly provozovat až s příchodem čistě elektrického pohonu.

Škoda Enyaq 80X iV na Tesla Superchargeru ve Švédsku

Škoda Enyaq 80X iV na Tesla Superchargeru ve Švédsku | foto: vlastní


Čtěte také: Tak už i Němci. Mercedes je první automobilkou, která přejde na Tesla konektor


Takovou podporu Tesla zajisté nečekala

Na svojí stranu se zatím Tesle podařilo získat sedm automobilek. Velkou podporu jako první vyjádřil Ford, brzy vzápětí se přidala i skupina General Motors. Tito giganti spustili velkou vlnu dalších dohod a oznámení i ostatních výrobců, kteří chtějí využít nejen obrovské existující sítě Tesla Superchargerů pro své zákazníky. To je také jeden z hlavních důvodů, proč automobilky ochotně přijímají nový standardní konektor amerického nabíjení.

Tesla zde má upevněnou pozici, Superchargery dosahují výborného výkonu a výrobce neustále pracuje na nových a rychlejších stanicích. Ty jsou v nejnovější verzi připraveny i na výkon až 615 kW, jejich nominální napětí je ohodnocené na 1000 V. Jelikož Tesla již před uvedením této generace uvažovala nad odemknutím nabíječek cizím vozidlům, jsou i kabely delší a pohodlnější pro zapojení na různých místech vozidla. I ostatní sítě oznámily, že budou nejpozději od roku 2025 nabízet kromě CCS konektoru nový standardní konektor NACS (North America Charging Standard).

Porsche Taycan u Supechargeru

I Porsche Taycan bude možné dobíjet na Tesla Superchargerech | zdroj: news100.org

Kdy se přidá zbytek výrobců?

V debatách o adaptaci jiného konektoru jsou aktuálně skupina Hyundai-Kia, Stellantis i koncern Volkswagen. Zatímco Hyundai se obává pomalého nabíjení kvůli 400voltové architektuře Tesly, Stellantis ani Volkswagen takové obavy nemají. V jejich případě by rozhodnutí ovlivnilo naprostou většinu, pokud ne všechny, zaštítěné automobilky. Z řad poskytovatelů energie pro pohon svoji podporu vyjádřili ChargePoint a Electrify America.

Jaké automobilky přechází na Tesla konektor?

  • Ford
  • General Motors
  • Rivian
  • Volvo
  • Polestar
  • Mercedes-Benz
  • Nissan

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Těchto 7 automobilek přechází na konektor NACS od Tesly. Je to konec evropského CCS?

  • Amerika si našla svůj nabíjecí standard
  • Evropský CCS postupně ztratí podporu a nahradí jej jednotný NACS
  • Zatím se vyjádřilo 7 velkých automobilových výrobců
Nabíjení elektromobilu Tesla Model X

Nabíjení elektromobilu Tesla Model X, ilustrační | foto: Tesla

Elektrické automobily se sotva dostávají pomalu k běžnějším spotřebitelům a už se dá hovořit o malé revoluci. Velký posun v bateriové technologii nás zatím čeká, znatelné změny se ale odehrávají na neméně důležitém poli mezi nabíjecími stanicemi. Evropští zájemci a řidiči si mohou nyní oddechnout, tato revoluce se odehrává za oceánem na americké půdě.

CCS zůstane Evropanům, Amerika jde svojí cestou

Poslední měsíce rezonuje zprávami velká změna v nabíjecím odvětví. Severní Amerika vlastně do teď neměla standardizovaný nabíjecí konektor. V Evropě se vcelku jednohlasně do popředí dostal konektor CCS, který používají všechny současné elektromobily. Umožnuje nabíjení od 50 kW až do stovek kilowattů. Vzhledem k jeho dominanci jej používá v Evropě i Tesla.

Na domácím trhu Tesly je ale situace značně odlišná. I když dominuje severoamerickému trhu, neměla do nedávna žádnou výhodu oproti konkurenci. Ta používala po vzoru Evropy CCS a tak zde najdete po boku Superchargerů i velké sítě s nám známým způsobem připojení. To se ovšem velmi rychle mění. Tesla před nedávnem zahájila hovory s mnoha výrobci elektromobilů. Jsou mezi nimi jak historicky zavedené automobilky, tak i ty, které svojí praxi začaly provozovat až s příchodem čistě elektrického pohonu.

Škoda Enyaq 80X iV na Tesla Superchargeru ve Švédsku

Škoda Enyaq 80X iV na Tesla Superchargeru ve Švédsku | foto: vlastní


Čtěte také: Tak už i Němci. Mercedes je první automobilkou, která přejde na Tesla konektor


Takovou podporu Tesla zajisté nečekala

Na svojí stranu se zatím Tesle podařilo získat sedm automobilek. Velkou podporu jako první vyjádřil Ford, brzy vzápětí se přidala i skupina General Motors. Tito giganti spustili velkou vlnu dalších dohod a oznámení i ostatních výrobců, kteří chtějí využít nejen obrovské existující sítě Tesla Superchargerů pro své zákazníky. To je také jeden z hlavních důvodů, proč automobilky ochotně přijímají nový standardní konektor amerického nabíjení.

Tesla zde má upevněnou pozici, Superchargery dosahují výborného výkonu a výrobce neustále pracuje na nových a rychlejších stanicích. Ty jsou v nejnovější verzi připraveny i na výkon až 615 kW, jejich nominální napětí je ohodnocené na 1000 V. Jelikož Tesla již před uvedením této generace uvažovala nad odemknutím nabíječek cizím vozidlům, jsou i kabely delší a pohodlnější pro zapojení na různých místech vozidla. I ostatní sítě oznámily, že budou nejpozději od roku 2025 nabízet kromě CCS konektoru nový standardní konektor NACS (North America Charging Standard).

Porsche Taycan u Supechargeru

I Porsche Taycan bude možné dobíjet na Tesla Superchargerech | zdroj: news100.org

Kdy se přidá zbytek výrobců?

V debatách o adaptaci jiného konektoru jsou aktuálně skupina Hyundai-Kia, Stellantis i koncern Volkswagen. Zatímco Hyundai se obává pomalého nabíjení kvůli 400voltové architektuře Tesly, Stellantis ani Volkswagen takové obavy nemají. V jejich případě by rozhodnutí ovlivnilo naprostou většinu, pokud ne všechny, zaštítěné automobilky. Z řad poskytovatelů energie pro pohon svoji podporu vyjádřili ChargePoint a Electrify America.

Jaké automobilky přechází na Tesla konektor?

  • Ford
  • General Motors
  • Rivian
  • Volvo
  • Polestar
  • Mercedes-Benz
  • Nissan

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."