Elektrické automobily se sotva dostávají pomalu k běžnějším spotřebitelům a už se dá hovořit o malé revoluci. Velký posun v bateriové technologii nás zatím čeká, znatelné změny se ale odehrávají na neméně důležitém poli mezi nabíjecími stanicemi. Evropští zájemci a řidiči si mohou nyní oddechnout, tato revoluce se odehrává za oceánem na americké půdě.
Poslední měsíce rezonuje zprávami velká změna v nabíjecím odvětví. Severní Amerika vlastně do teď neměla standardizovaný nabíjecí konektor. V Evropě se vcelku jednohlasně do popředí dostal konektor CCS, který používají všechny současné elektromobily. Umožnuje nabíjení od 50 kW až do stovek kilowattů. Vzhledem k jeho dominanci jej používá v Evropě i Tesla.
Na domácím trhu Tesly je ale situace značně odlišná. I když dominuje severoamerickému trhu, neměla do nedávna žádnou výhodu oproti konkurenci. Ta používala po vzoru Evropy CCS a tak zde najdete po boku Superchargerů i velké sítě s nám známým způsobem připojení. To se ovšem velmi rychle mění. Tesla před nedávnem zahájila hovory s mnoha výrobci elektromobilů. Jsou mezi nimi jak historicky zavedené automobilky, tak i ty, které svojí praxi začaly provozovat až s příchodem čistě elektrického pohonu.
Čtěte také: Tak už i Němci. Mercedes je první automobilkou, která přejde na Tesla konektor
Na svojí stranu se zatím Tesle podařilo získat sedm automobilek. Velkou podporu jako první vyjádřil Ford, brzy vzápětí se přidala i skupina General Motors. Tito giganti spustili velkou vlnu dalších dohod a oznámení i ostatních výrobců, kteří chtějí využít nejen obrovské existující sítě Tesla Superchargerů pro své zákazníky. To je také jeden z hlavních důvodů, proč automobilky ochotně přijímají nový standardní konektor amerického nabíjení.
Tesla zde má upevněnou pozici, Superchargery dosahují výborného výkonu a výrobce neustále pracuje na nových a rychlejších stanicích. Ty jsou v nejnovější verzi připraveny i na výkon až 615 kW, jejich nominální napětí je ohodnocené na 1000 V. Jelikož Tesla již před uvedením této generace uvažovala nad odemknutím nabíječek cizím vozidlům, jsou i kabely delší a pohodlnější pro zapojení na různých místech vozidla. I ostatní sítě oznámily, že budou nejpozději od roku 2025 nabízet kromě CCS konektoru nový standardní konektor NACS (North America Charging Standard).
V debatách o adaptaci jiného konektoru jsou aktuálně skupina Hyundai-Kia, Stellantis i koncern Volkswagen. Zatímco Hyundai se obává pomalého nabíjení kvůli 400voltové architektuře Tesly, Stellantis ani Volkswagen takové obavy nemají. V jejich případě by rozhodnutí ovlivnilo naprostou většinu, pokud ne všechny, zaštítěné automobilky. Z řad poskytovatelů energie pro pohon svoji podporu vyjádřili ChargePoint a Electrify America.
Elektrické automobily se sotva dostávají pomalu k běžnějším spotřebitelům a už se dá hovořit o malé revoluci. Velký posun v bateriové technologii nás zatím čeká, znatelné změny se ale odehrávají na neméně důležitém poli mezi nabíjecími stanicemi. Evropští zájemci a řidiči si mohou nyní oddechnout, tato revoluce se odehrává za oceánem na americké půdě.
Poslední měsíce rezonuje zprávami velká změna v nabíjecím odvětví. Severní Amerika vlastně do teď neměla standardizovaný nabíjecí konektor. V Evropě se vcelku jednohlasně do popředí dostal konektor CCS, který používají všechny současné elektromobily. Umožnuje nabíjení od 50 kW až do stovek kilowattů. Vzhledem k jeho dominanci jej používá v Evropě i Tesla.
Na domácím trhu Tesly je ale situace značně odlišná. I když dominuje severoamerickému trhu, neměla do nedávna žádnou výhodu oproti konkurenci. Ta používala po vzoru Evropy CCS a tak zde najdete po boku Superchargerů i velké sítě s nám známým způsobem připojení. To se ovšem velmi rychle mění. Tesla před nedávnem zahájila hovory s mnoha výrobci elektromobilů. Jsou mezi nimi jak historicky zavedené automobilky, tak i ty, které svojí praxi začaly provozovat až s příchodem čistě elektrického pohonu.
Čtěte také: Tak už i Němci. Mercedes je první automobilkou, která přejde na Tesla konektor
Na svojí stranu se zatím Tesle podařilo získat sedm automobilek. Velkou podporu jako první vyjádřil Ford, brzy vzápětí se přidala i skupina General Motors. Tito giganti spustili velkou vlnu dalších dohod a oznámení i ostatních výrobců, kteří chtějí využít nejen obrovské existující sítě Tesla Superchargerů pro své zákazníky. To je také jeden z hlavních důvodů, proč automobilky ochotně přijímají nový standardní konektor amerického nabíjení.
Tesla zde má upevněnou pozici, Superchargery dosahují výborného výkonu a výrobce neustále pracuje na nových a rychlejších stanicích. Ty jsou v nejnovější verzi připraveny i na výkon až 615 kW, jejich nominální napětí je ohodnocené na 1000 V. Jelikož Tesla již před uvedením této generace uvažovala nad odemknutím nabíječek cizím vozidlům, jsou i kabely delší a pohodlnější pro zapojení na různých místech vozidla. I ostatní sítě oznámily, že budou nejpozději od roku 2025 nabízet kromě CCS konektoru nový standardní konektor NACS (North America Charging Standard).
V debatách o adaptaci jiného konektoru jsou aktuálně skupina Hyundai-Kia, Stellantis i koncern Volkswagen. Zatímco Hyundai se obává pomalého nabíjení kvůli 400voltové architektuře Tesly, Stellantis ani Volkswagen takové obavy nemají. V jejich případě by rozhodnutí ovlivnilo naprostou většinu, pokud ne všechny, zaštítěné automobilky. Z řad poskytovatelů energie pro pohon svoji podporu vyjádřili ChargePoint a Electrify America.