Technologie z iPhonů má zvýšit bezpečnost na křižovatkách. O co jde?

  • V americkém Utahu testují zbrusu novou technologii
  • Ta by měla zajistit to, že křižovatky budou mnohem bezpečnější
  • Nové snímače umožňují sledovat dopravu téměř se 100% přesností
Dopravní semafor

S pomocí nové technologie budou semafory chytřejší a doprava bezpečnější | foto: Teltonika networks

V následujících letech možná nastane revoluce v oblasti bezpečnosti dopravy. V americkém Salt Lake City totiž začali testovat nový druh semaforů, které získávají data z pokročilých snímačů. Ty dokážou v reálném čase sledovat vše, co se na křižovatce děje.

V čem je nově nasazená technologie tak revoluční?

Několik křižovatek ve výše zmíněném městě obdrželo poněkud zvláštní technologii, kterou známe například z iPhonů, kde dopomáhá k rychlejšímu ostření při focení. Jedná se totiž o pokročilé Lidar senzory, které dokážou sledovat úplně vše, co se na křižovatce děje, s 99,9% přesností.

Podle dat z těchto senzorů se následně může upravit světelná signalizace na křižovatce, aby se snížila pravděpodobnost nehody. To se netýká jen automobilů, ale i chodců, protože kvůli špatně synchronizovaným semaforům dochází v některých městech k nehodám.

LiDAR senzory semafor

Takto vypadají Lidar senzory nainstalované na stožáru se semaforem | foto: Fox13


Čtěte také: V Plzni zkouší chytrou tramvaj. Umí zabránit nehodě a komunikovat s okolím


Jak Lidar může pomoci v dopravě?

Tato technologie je schopná snímat celou křižovatku s velkou přesností, takže na základě dat nemusí dojít jen k optimalizaci semaforů, ale i k vytvoření chytrých semaforů, které by v reálném čase reagovaly na dění na křižovatce, jak informuje web Fox13.

Například senzor by viděl přecházejícího chodce, který nestihl přejít přes silnici a na základě těchto dat by semafor nepustil žádné vozy, které by ho mohly potenciálně srazit. To samé by platilo u automobilů – pokud by nějaký vůz vjel do křižovatky na „oranžovou“, semafor by nepustil dál vozy na straně vozovky, kde by do něj mohly narazit. Samozřejmě, aby vše takto dobře fungovalo, je potřeba vyvinout pokročilý software a mít mnoho dat z Lidar senzorů.

Možné problémy

Jako každá technologie i tato má potenciální nedostatky. Pokud by byl systém špatně nastaven, mohl by naopak přispět k dopravní nehodě. Proto je velmi důležité zajistit dostatečně dlouhou fázi testování. Systém by se také musel nastavit tak, aby ignoroval například větší ptactvo, protože to by mohlo ovlivnit následné nastavení světelné signalizace. Poslední nevýhodou je finanční náročnost, protože tak výkonné Lidar senzory budou poměrně drahé a musely by být umístěny na každé straně křižovatky.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Technologie z iPhonů má zvýšit bezpečnost na křižovatkách. O co jde?

  • V americkém Utahu testují zbrusu novou technologii
  • Ta by měla zajistit to, že křižovatky budou mnohem bezpečnější
  • Nové snímače umožňují sledovat dopravu téměř se 100% přesností
Dopravní semafor

S pomocí nové technologie budou semafory chytřejší a doprava bezpečnější | foto: Teltonika networks

V následujících letech možná nastane revoluce v oblasti bezpečnosti dopravy. V americkém Salt Lake City totiž začali testovat nový druh semaforů, které získávají data z pokročilých snímačů. Ty dokážou v reálném čase sledovat vše, co se na křižovatce děje.

V čem je nově nasazená technologie tak revoluční?

Několik křižovatek ve výše zmíněném městě obdrželo poněkud zvláštní technologii, kterou známe například z iPhonů, kde dopomáhá k rychlejšímu ostření při focení. Jedná se totiž o pokročilé Lidar senzory, které dokážou sledovat úplně vše, co se na křižovatce děje, s 99,9% přesností.

Podle dat z těchto senzorů se následně může upravit světelná signalizace na křižovatce, aby se snížila pravděpodobnost nehody. To se netýká jen automobilů, ale i chodců, protože kvůli špatně synchronizovaným semaforům dochází v některých městech k nehodám.

LiDAR senzory semafor

Takto vypadají Lidar senzory nainstalované na stožáru se semaforem | foto: Fox13


Čtěte také: V Plzni zkouší chytrou tramvaj. Umí zabránit nehodě a komunikovat s okolím


Jak Lidar může pomoci v dopravě?

Tato technologie je schopná snímat celou křižovatku s velkou přesností, takže na základě dat nemusí dojít jen k optimalizaci semaforů, ale i k vytvoření chytrých semaforů, které by v reálném čase reagovaly na dění na křižovatce, jak informuje web Fox13.

Například senzor by viděl přecházejícího chodce, který nestihl přejít přes silnici a na základě těchto dat by semafor nepustil žádné vozy, které by ho mohly potenciálně srazit. To samé by platilo u automobilů – pokud by nějaký vůz vjel do křižovatky na „oranžovou“, semafor by nepustil dál vozy na straně vozovky, kde by do něj mohly narazit. Samozřejmě, aby vše takto dobře fungovalo, je potřeba vyvinout pokročilý software a mít mnoho dat z Lidar senzorů.

Možné problémy

Jako každá technologie i tato má potenciální nedostatky. Pokud by byl systém špatně nastaven, mohl by naopak přispět k dopravní nehodě. Proto je velmi důležité zajistit dostatečně dlouhou fázi testování. Systém by se také musel nastavit tak, aby ignoroval například větší ptactvo, protože to by mohlo ovlivnit následné nastavení světelné signalizace. Poslední nevýhodou je finanční náročnost, protože tak výkonné Lidar senzory budou poměrně drahé a musely by být umístěny na každé straně křižovatky.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."