V Česku se ročně stanou desítky až stovky nehod, ve kterých figurují tramvaje. Zvlášť střety s chodci končívají v lepším případě těžkým zraněním a v horším smrtí. Zvýšit bezpečnost silničního provozu by mohla nová česká chytrá tramvaj, která aktuálně prochází zkušební provozem na testovacím polygonu v Plzni na Borech.
Základem projektu je moderní tramvaj Škoda 40T, která byla vybavena antikolizním systémem ACS vyvinutým speciálně pro tramvaje. Díky kombinaci kamer a Lidarů, které umožňují tramvaji orientovat se v prostoru, a aktuálních a velmi přesných mapových podkladů dokáže tramvaji reagovat na nepředvídatelné události, například v podobě překážek na trati, včetně přecházejících chodců.
Na vývoji chytré tramvaje v rámci projektu nazvaného DiDYMOS spolupracuje konsorcium partnerů, které zahrnuje Západočeskou univerzitu v Plzni a ČVUT v Praze, CEDA Maps, INTENS Corporation a Škoda Group. Zkušební vůz byl navíc vybaven také 5G jednotkou, která umožňuje C2X komunikaci. V minulosti ji už operátor O2 úspěšně otestoval v rámci evropského projektu C-Roads.
„Za využití 5G sítě dokáže tramvaj komunikovat s ostatními prvky na trase, upozorní řidiče například na blížící se vozidlo IZS, zajistí vozu přednostní průjezd křižovatkou, a cestujícím tak přinese vyšší bezpečnost i zpřesnění jízdních řádů,“ popsal Martin Volný, jednatel společnosti INTENS Corporation, hlavní přínosy moderních technologií v tramvaji.
Čtěte také: Chcete si zadivočit se Cybertruckem? Gigantická Tesla míří do Fortnite!
Během července absolvovala chytrá tramvaj pilotní provoz na zkušební tramvajové smyčce u kampusu Západočeské univerzity v Plzni. Během něj byla testována spolupráce všech zapojených technologií při situacích, které zahrnovaly automatickou detekci překážky v průjezdném profilu tramvaje, rozpoznání vozu přijíždějícího ze slepého úhlu i upozornění na blížící se a následně zasahující vozidlo IZS.
Součástí testů bylo i ověření schopnosti automatizovaně rozpoznat a dále informovat okolní vozidla o nehodě. Výstupem pilotního provozu bylo i doplnění současného 3D modelu města Plzně o oblast testovací smyčky. Doplněný model by měl v budoucnu posloužit k dalším testům autonomní jízdy, nejen tramvají, ale i například automobilů.
„Pro Plzeň je důležité, že inovativní věci vznikají právě tady, protože tím dávají příležitost talentovaným Plzeňanům uplatnit se v oblasti vyspělých technologií. Autonomní mobilita tak zapadá i do ekosystému PINE, který podporuje technické vzdělávání a inovativní podnikání v regionu,“ uvedl Daniel Kůs, radní města Plzně pro oblast Smart Cities a podporu podnikání, do jehož gesce patří i činnost Správy informačních technologií města Plzně. Právě ta stojí za projektem testovacího polygonu pro autonomní mobilitu i za ekosystémem PINE.
V Česku se ročně stanou desítky až stovky nehod, ve kterých figurují tramvaje. Zvlášť střety s chodci končívají v lepším případě těžkým zraněním a v horším smrtí. Zvýšit bezpečnost silničního provozu by mohla nová česká chytrá tramvaj, která aktuálně prochází zkušební provozem na testovacím polygonu v Plzni na Borech.
Základem projektu je moderní tramvaj Škoda 40T, která byla vybavena antikolizním systémem ACS vyvinutým speciálně pro tramvaje. Díky kombinaci kamer a Lidarů, které umožňují tramvaji orientovat se v prostoru, a aktuálních a velmi přesných mapových podkladů dokáže tramvaji reagovat na nepředvídatelné události, například v podobě překážek na trati, včetně přecházejících chodců.
Na vývoji chytré tramvaje v rámci projektu nazvaného DiDYMOS spolupracuje konsorcium partnerů, které zahrnuje Západočeskou univerzitu v Plzni a ČVUT v Praze, CEDA Maps, INTENS Corporation a Škoda Group. Zkušební vůz byl navíc vybaven také 5G jednotkou, která umožňuje C2X komunikaci. V minulosti ji už operátor O2 úspěšně otestoval v rámci evropského projektu C-Roads.
„Za využití 5G sítě dokáže tramvaj komunikovat s ostatními prvky na trase, upozorní řidiče například na blížící se vozidlo IZS, zajistí vozu přednostní průjezd křižovatkou, a cestujícím tak přinese vyšší bezpečnost i zpřesnění jízdních řádů,“ popsal Martin Volný, jednatel společnosti INTENS Corporation, hlavní přínosy moderních technologií v tramvaji.
Čtěte také: Chcete si zadivočit se Cybertruckem? Gigantická Tesla míří do Fortnite!
Během července absolvovala chytrá tramvaj pilotní provoz na zkušební tramvajové smyčce u kampusu Západočeské univerzity v Plzni. Během něj byla testována spolupráce všech zapojených technologií při situacích, které zahrnovaly automatickou detekci překážky v průjezdném profilu tramvaje, rozpoznání vozu přijíždějícího ze slepého úhlu i upozornění na blížící se a následně zasahující vozidlo IZS.
Součástí testů bylo i ověření schopnosti automatizovaně rozpoznat a dále informovat okolní vozidla o nehodě. Výstupem pilotního provozu bylo i doplnění současného 3D modelu města Plzně o oblast testovací smyčky. Doplněný model by měl v budoucnu posloužit k dalším testům autonomní jízdy, nejen tramvají, ale i například automobilů.
„Pro Plzeň je důležité, že inovativní věci vznikají právě tady, protože tím dávají příležitost talentovaným Plzeňanům uplatnit se v oblasti vyspělých technologií. Autonomní mobilita tak zapadá i do ekosystému PINE, který podporuje technické vzdělávání a inovativní podnikání v regionu,“ uvedl Daniel Kůs, radní města Plzně pro oblast Smart Cities a podporu podnikání, do jehož gesce patří i činnost Správy informačních technologií města Plzně. Právě ta stojí za projektem testovacího polygonu pro autonomní mobilitu i za ekosystémem PINE.