Švédské odbory zavařily Tesle. Odmítly zapnout 100 Superchargerů a nastal chaos

Stávka švédských zaměstnanců Tesly | foto: x.com/NicklasNilsso14

Švédští zaměstnanci Tesly odmítají požadavky odborů | foto: x.com/NicklasNilsso14

Jestli šéfovi automobilky Tesla něco skutečně leží v žaludku, tak jsou to odbory. Nejen, že je Elon Musk dlouhodobě kritizuje, ale své zaměstnance od nich pravidelně odrazuje. Není divu, že stejná antipatie panuje i na opačné straně barikády. Už od roku 2023 Tesla bojuje s vlivným švédským odborovým svazem kovodělníků IF Metall.

Elektromobilisté jako rukojmí

Stávka, která v roce 2023 původně zasáhla pouze servisní centra Tesly ve Švédsku, se rychle se rozšířila. IF Metall do svého boje proti Tesle postupně zapojila do stávky také malíře, dodavatele, elektrikáře, poštovní pracovníky a další odborově organizované skupiny. Aktuálně americká automobilka její dopady silně pocítila i ve své nabíjecí síti Superchargerů ve Švédsku.

Kvůli odporu odborů se Tesle nedaří zprovoznit 100 nových nabíjecích stojanů v šesti různých lokalitách. Ačkoli již byly postaveny, schváleny a připraveny k provozu, nejsou dosud v provozu. Posledním chybějícím krokem je jejich připojení do sítě, což brzdí sympatizující odboroví pracovníci energetických společností.

Stávka díky tomu výrazně přesáhla hranice konfliktu mezi Teslou a odbory a přímo ovlivňují běžné řidiče elektromobilů. Ti jsou nuceni trávit dlouhou dobu ve frontách u fungujících Superchargerů nebo spoléhat na alternativní nabíjecí sítě, které často nemají dostatečnou kapacitu ani spolehlivost srovnatelnou se sítí Tesly. Max de Zegher, ředitel Tesly pro nabíjení, upozornil, že tento problém významně zasahuje do pohodlí elektromobilistů a komplikuje jejich cestování v nejvytíženějším období roku.

Nabíjení elektromobilů na rychlonabíjecí stanici Tesla Supercharger V4

Nabíjení elektromobilů na rychlonabíjecí stanici Tesla Supercharger V4 | foto: Tesla

Zaměstnanci o odbory častou ani nestojí

Jádrem sporu ve Švédsku je odmítnutí Tesly podepsat kolektivní smlouvu s odbory IF Metall. Tyto smlouvy jsou ve Švédsku běžné, Tesla však tvrdí, že svým zaměstnancům nabízí lepší podmínky i bez ní. Mnozí zaměstnanci Tesly dokonce vyjadřují svůj nesouhlas s odborovými aktivitami nošením vest s nápisem „Tack, det är bra“ („Děkuji, jsem spokojen“).

Tesla, která dosud nemá žádné odbory v žádné ze svých provozoven po celém světě, považuje podpis takové smlouvy za zásadní precedens, jenž by mohl ovlivnit její globální strategii.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Švédské odbory zavařily Tesle. Odmítly zapnout 100 Superchargerů a nastal chaos

Stávka švédských zaměstnanců Tesly | foto: x.com/NicklasNilsso14

Švédští zaměstnanci Tesly odmítají požadavky odborů | foto: x.com/NicklasNilsso14

Jestli šéfovi automobilky Tesla něco skutečně leží v žaludku, tak jsou to odbory. Nejen, že je Elon Musk dlouhodobě kritizuje, ale své zaměstnance od nich pravidelně odrazuje. Není divu, že stejná antipatie panuje i na opačné straně barikády. Už od roku 2023 Tesla bojuje s vlivným švédským odborovým svazem kovodělníků IF Metall.

Elektromobilisté jako rukojmí

Stávka, která v roce 2023 původně zasáhla pouze servisní centra Tesly ve Švédsku, se rychle se rozšířila. IF Metall do svého boje proti Tesle postupně zapojila do stávky také malíře, dodavatele, elektrikáře, poštovní pracovníky a další odborově organizované skupiny. Aktuálně americká automobilka její dopady silně pocítila i ve své nabíjecí síti Superchargerů ve Švédsku.

Kvůli odporu odborů se Tesle nedaří zprovoznit 100 nových nabíjecích stojanů v šesti různých lokalitách. Ačkoli již byly postaveny, schváleny a připraveny k provozu, nejsou dosud v provozu. Posledním chybějícím krokem je jejich připojení do sítě, což brzdí sympatizující odboroví pracovníci energetických společností.

Stávka díky tomu výrazně přesáhla hranice konfliktu mezi Teslou a odbory a přímo ovlivňují běžné řidiče elektromobilů. Ti jsou nuceni trávit dlouhou dobu ve frontách u fungujících Superchargerů nebo spoléhat na alternativní nabíjecí sítě, které často nemají dostatečnou kapacitu ani spolehlivost srovnatelnou se sítí Tesly. Max de Zegher, ředitel Tesly pro nabíjení, upozornil, že tento problém významně zasahuje do pohodlí elektromobilistů a komplikuje jejich cestování v nejvytíženějším období roku.

Nabíjení elektromobilů na rychlonabíjecí stanici Tesla Supercharger V4

Nabíjení elektromobilů na rychlonabíjecí stanici Tesla Supercharger V4 | foto: Tesla

Zaměstnanci o odbory častou ani nestojí

Jádrem sporu ve Švédsku je odmítnutí Tesly podepsat kolektivní smlouvu s odbory IF Metall. Tyto smlouvy jsou ve Švédsku běžné, Tesla však tvrdí, že svým zaměstnancům nabízí lepší podmínky i bez ní. Mnozí zaměstnanci Tesly dokonce vyjadřují svůj nesouhlas s odborovými aktivitami nošením vest s nápisem „Tack, det är bra“ („Děkuji, jsem spokojen“).

Tesla, která dosud nemá žádné odbory v žádné ze svých provozoven po celém světě, považuje podpis takové smlouvy za zásadní precedens, jenž by mohl ovlivnit její globální strategii.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."