Státní zakázka na elektromobily za 169 milionů! Zvítězilo nejméně očekávané auto

Matouš Vrchota
Elektromobil Toyota bZ4X v redakčním testu | foto: Luboš Srb, Elektrickevozy.cz
Elektromobil Toyota bZ4X v redakčním testu | foto: Luboš Srb, Elektrickevozy.cz

Elektromobily Toyoty budeme na českých silnicích vídat nyní mnohem více. Konkrétně tedy jediný dostupný model, malé SUV bZ4X. Automobilka, respektive její dealer Auto Eder, vyhrála soutěž státní zakázky pro dodání nových vozidel státní správě. Postupně prodejce dodá do státních institucí 436 kusů.

Elektrické lokomotivy budou kontrolovat elektrické Toyoty

Nejčastěji se budou vozy pohybovat ve službách Správy železnic. Pracovníkům bude přiděleno 120 vozidel. Tyto vozy budou pocházet ze soutěže číslo jedna, kterou stát interně označuje jako 4EV. Celkem je v této části vysoutěžena dodávka 226 vozidel. Jeden kus vyjde na výborných 695 015 korun před započítáním DPH. Na takové ceny se běžní zákazníci nemohou nikdy dostat. Stát dostal tuto unikátní cenu jen díky poprávce v rámci programu centrálního nákupu.

V druhé soutěži (2EV) je předmětem zakázky dodání 210 vozidel. Cena se drobně liší, základ nabídky tvoří taktéž model Toyota bZ4X s cenou od 645 tisíc korun. Celková hodnota zakázky činí necelých 169 milionů korun. Pokud by některé organizace chtěly navýšit základní výbavu, mají možnost v rámci balíčku v hodnotě 72 tisíc korun získat i rozšířené servisní pokrytí, a to až do nájezdu 100 tisíc kilometrů nebo po dobu pěti let od pořízení.

Interiér vozu Toyota bZ4X | foto: Luboš Srb, Elektrickevozy.cz
Interiér vozu Toyota bZ4X | foto: Luboš Srb, Elektrickevozy.cz

Zvítězila cena nad kvalitou?

Vzhledem k oblíbenosti a spolehlivosti tohoto modelu se servisní balíček zajisté vyplatí, zvláště při takové skvělé snížené cenovce. Všechny dodané kusy budou shodně vybaveny baterií o kapacitě 71,4 kWh, které by měly vozu teoreticky zajistit dojezd až 440 kilometrů. V našem testu se bohužel můžete přesvědčit o tom, že je tento dojezd prakticky nedosažitelný. Běžný zájemce za takový vůz zaplatí zhruba 826 tisíc korun bez DPH.

Toyotu v soutěži doplnila například česká Škoda Auto nebo lokálně vyrábějící Hyundai, který do dnešního dne drží rekord v dodání nejvíce elektromobilů do státních institucí. Celkem se do soutěže přihlásilo šest automobilek. Proč ale došlo k výběru toho nejméně oblíbeného a spolehlivost postrádajícího modelu, nejspíše zůstane záhadou. Přitom obě další zmíněné automobilky vyrábí mnohem větší množství kvalitnějších vozidel i v elektrickém segmentu.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Matouš Vrchota - Redaktor

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.


Komentáře


Nejnovější články