Norsko je zemí elektromobilitě zaslíbené. V roce 2024 tvořily plně elektrické vozy 88,9 % všech prodaných aut, což je výrazný nárůst oproti 82,4 % v roce 2023. Dalších 2,7 % trhu pak tvoří plug-in hybridy. Pokud bychom započítali i konvenční hybridy, dosáhl v roce 2024 podíl nově prodaných vozidel s elektrickým pohonem 96,9 %. Pouze 2,3 % aut mělo čistě naftový pohon a 0,8 % připadalo na benzín. Přesto je však něco, co stále brání dosažení stoprocentní podílu elektrických vozidel a není to neochota Norů.
Podle Ulfa Tore Heknebyho, šéfa největšího norského dovozce aut Harald A Moeller, přitom zůstávají hlavními kupci spalovacích aut autopůjčovny, které slouží zahraničním turistům, kteří na rozdíl od rodilých Norů, kteří již mentálně přešli na elektrický pohon, elektromobily neznají. Často se jedná o zahraniční zákazníky z méně elektrifikovaných zemí, jako je například USA s pouhými 9 % podílem EV v roce 2024).
Neznamená to, že by na norských silnicích nejezdilo nic jiného než auta s elektrickým pohonem. Prodejní statistiky se týkají pouze nově prodaných vozů. Elektromobily začínají tvořit významné procento automobilů na silnicích. Na konci loňského roku byl jejich podíl 28,6 %, což sice ještě není většina, ale už překonaly auta s čistě benzínovým pohonem. Nejběžnější pohonem na norských silnicích jsou s o něco více než třetinou diesely, ale ne na dlouho.
I staromilským turistům tak zřejmě již nezbude nic jiného, než budou muset přesednout do elektromobilu a to z toho prostého důvodu, že nebudou mít kde natankovat. Norské benzínové pumpy jsou stále častěji nahrazovány nabíječkami a prodej fosilních paliv klesá. Circle K, největší řetězec čerpacích stanic v Norsku, uvádí, že do tří let bude mít stejný počet nabíječek jako čerpacích stojanů.
Norsko si v minulém desetiletí stanovilo cíl ukončit do roku 2025 prodej vozů se spalovacími motory, ačkoli oficiálně jejich zákaz nezavedlo. Místo toho kombinací vysokých daní na fosilní paliva a výhodami pro elektromobily změnilo nákupní zvyklosti. Pro mnohé norské motoristy je nyní elektrické auto přirozenou volbou, a výrobci aut dokonce přestali nabízet spalovací modely, protože zájem o ně byl minimální.
Na zájmu o elektromobilitu se přitom negativně neprojevilo ani postupné snižování pobídek na elektromobily v posledních letech. Na rozdíl od jiných zemí, jako je Německo, kde omezení dotací vedlo k poklesu prodeje elektromobilů a oslabilo celý evropský trh, však v Norsku prodej elektromobilů neustále roste.
Norsko je zemí elektromobilitě zaslíbené. V roce 2024 tvořily plně elektrické vozy 88,9 % všech prodaných aut, což je výrazný nárůst oproti 82,4 % v roce 2023. Dalších 2,7 % trhu pak tvoří plug-in hybridy. Pokud bychom započítali i konvenční hybridy, dosáhl v roce 2024 podíl nově prodaných vozidel s elektrickým pohonem 96,9 %. Pouze 2,3 % aut mělo čistě naftový pohon a 0,8 % připadalo na benzín. Přesto je však něco, co stále brání dosažení stoprocentní podílu elektrických vozidel a není to neochota Norů.
Podle Ulfa Tore Heknebyho, šéfa největšího norského dovozce aut Harald A Moeller, přitom zůstávají hlavními kupci spalovacích aut autopůjčovny, které slouží zahraničním turistům, kteří na rozdíl od rodilých Norů, kteří již mentálně přešli na elektrický pohon, elektromobily neznají. Často se jedná o zahraniční zákazníky z méně elektrifikovaných zemí, jako je například USA s pouhými 9 % podílem EV v roce 2024).
Neznamená to, že by na norských silnicích nejezdilo nic jiného než auta s elektrickým pohonem. Prodejní statistiky se týkají pouze nově prodaných vozů. Elektromobily začínají tvořit významné procento automobilů na silnicích. Na konci loňského roku byl jejich podíl 28,6 %, což sice ještě není většina, ale už překonaly auta s čistě benzínovým pohonem. Nejběžnější pohonem na norských silnicích jsou s o něco více než třetinou diesely, ale ne na dlouho.
I staromilským turistům tak zřejmě již nezbude nic jiného, než budou muset přesednout do elektromobilu a to z toho prostého důvodu, že nebudou mít kde natankovat. Norské benzínové pumpy jsou stále častěji nahrazovány nabíječkami a prodej fosilních paliv klesá. Circle K, největší řetězec čerpacích stanic v Norsku, uvádí, že do tří let bude mít stejný počet nabíječek jako čerpacích stojanů.
Norsko si v minulém desetiletí stanovilo cíl ukončit do roku 2025 prodej vozů se spalovacími motory, ačkoli oficiálně jejich zákaz nezavedlo. Místo toho kombinací vysokých daní na fosilní paliva a výhodami pro elektromobily změnilo nákupní zvyklosti. Pro mnohé norské motoristy je nyní elektrické auto přirozenou volbou, a výrobci aut dokonce přestali nabízet spalovací modely, protože zájem o ně byl minimální.
Na zájmu o elektromobilitu se přitom negativně neprojevilo ani postupné snižování pobídek na elektromobily v posledních letech. Na rozdíl od jiných zemí, jako je Německo, kde omezení dotací vedlo k poklesu prodeje elektromobilů a oslabilo celý evropský trh, však v Norsku prodej elektromobilů neustále roste.