Sodíkové baterie mohou změnit vše. Automobilky cítí, že mají obrovský potenciál

Sodíkové články chtějí změnit trh. Jsou levnější než lithium, bezpečnější a odolné. Využití najdou v elektromobilech i těžké technice.
Sodíkové baterie ukazují potenciál
Zatímco lithium stále kraluje, nová generace baterií pomalu dobývá pole. Sodíkové články nechtějí být jen náhradou, ale ukazují vlastní směr. Přestože nabízí nižší hustotu energie, nabízí kromě nižší ceny i řadu výhod v podobě rychlejšího nabíjení, vyšší bezpečnosti nebo odolnosti vůči nízkým teplotám. Výrobci aut už zbystřili a plánují, jak tyto baterie využít jinak než jen jako náhradu lithium-iontových.
Podle odborníků na fóru Sodium-Ion Battery Industry Chain and Standards Development Forum v roce 2025 přechází sodíkové články z fáze demonstrací do reálné výroby. Do dvou až tří let by měly vstoupit na trh ve velkém měřítku. Profesor Li Jinghong z Tsinghua University zdůraznil, že místo přímé náhrady lithia by měly vsadit na odlišnost.
Sodíkovo-iontové baterie (SIB) se neprofilují jako přímá konkurence lithium-iontových, ale jako jejich doplněk tam, kde lithium nestačí. Jejich vlastnosti je předurčují pro použití v oblastech s vysokým výkonem a proudem, jako jsou užitková vozidla, těžební stroje, zemědělské stroje, UPC nebo hybridní systémy. Své místo by však mohly najít i jako náhražka dnes používaných olověných akumulátorů.

Průmysl se chystá na velké změny
Podle generálního ředitele společnosti Zhongke Haina Technology, Li Shujuna, už sodíkové baterie opustily fázi prototypů. Současné výrobky zvládnou až 10 000 cyklů, pracují od –40 do 45 °C a jejich masová produkce aktuálně stojí 0,4 až 0,5 jüanu/Wh 1,16 až 1,45 korun/Wh). V příštích dvou až třech letech by měla klesnout až na 0,3 jüanu/Wh (0,87 korun/Wh), což odpovídá nákladům na lithium-železo-fosfátové baterie (LFP).
Vývoj podporuje i stát. Dvě národní normy pro sodíkové baterie už platí, dalších 11 se připravuje. Čína také vede čtyři mezinárodní standardy. Testování 44 produktů potvrdilo vysokou bezpečnost a výborné chování v mrazu. Ministerstva průmyslu a energetiky zařadila sodíkové články mezi priority pro budoucí energetiku.
Sodíkové články si začínají hledat cestu i do osobních elektromobilů. Příkladem je první baterie určená pro masovou výrobu, kterou letos v dubnu představil čínský CATL. Nový článek s energetickou hustotou 175 Wh/kg umožňuje dojezd přes 500 kilometrů, což by podle výrobce mohlo pokrýt více než 40 procent domácí poptávky po elektromobilech. Sodíková technologie tam má co říct i v tomto sektoru.
Zdroj: Sina Finance
Autor článku

Pavel se dlouhodobě zajímá o moderní technologie – od mobilů až po elektromobily. Ve volném čase rád fotí, sleduje dobré filmy, čte a jezdí na elektrokole.
Pavel se dlouhodobě zajímá o moderní technologie – od mobilů až po elektromobily. Ve volném čase rád fotí, sleduje dobré filmy, čte a jezdí na elektrokole.