V důsledku snížení závislost na dodávkách ruské ropy se nyní napříč celou Evropou řeší možné postupy, jak v co největší možné míře snížit spotřebu černého zlata. Nad záležitostí nyní sedí zástupci států pod hlavičkou Evropské rady pro bezpečnost v dopravě. Mezi navrhovanými dočasnými změnami je i snížení maximální povolené rychlosti na většině komunikací.
Mezinárodní energetická agentura přináší návrh deseti opatření, které mají v konečném důsledku výrazně snížit spotřebu ropy. Primárním důvodem je zdražení a nedostupnost této suroviny z ruských rafinerií. Druhotným důvodem je i plnění plánu na snížení produkce skleníkových plynů a dosažení uhlíkové neutrality v rámci projektu Pařížské dohody. Největší spotřebitelé ropných výrobků se samozřejmě nachází v sektoru dopravy a tranzitu.
Jedním z deseti bodů je i možnost snížení povolené rychlosti o deset kilometrů v hodině. V tomto důsledku lze denně ušetřit 290 tisíc barelů ropy v osobní dopravě a dalších 140 tisíc barelů u nákladní kamionové dopravy. Barel ropy obsahuje cca 159 litrů. Žádaným vedlejším efektem je i vyšší bezpečnost. Zatím se jedná o návrh platný pouze pro dálniční tahy. Ve hře ale je i snížení rychlosti na okresních cestách. Při podobném experimentu ve Švédsku došlo ke snížení rychlosti na 80 km/h, emise oxidu uhličitého klesly o 700 tisíc tun a ročně bylo zachráněno přibližně 150 lidských životů na úbytku dopravních nehod.
Čtěte také: Konec výstražného trojúhelníku! V Evropě se chystá revoluce na poli povinné výbavy
Města Brusel a Paříž dokonce snížily rychlost vozidel ve městě na 30 km/h. Škodlivé emise i počet nehod se citelně snížila. Průměrná doby jízdy vozem se přitom viditelně nezvýšila. Díky moderním systémům vozidel (např. start/stop) vozidla ušetří až 25 % oproti běžně povolené padesáti kilometrové rychlosti.
Cílem tohoto mimořádného plánu je ušetřit celosvětovou poptávku o 2,7 milionu barelů ropy denně. Jak uvádí CDV, docílit toho agentura chce komplexním plánem o deseti bodech. Snížení rychlosti má doplnit i práce z domova alespoň tři dny v týdnu, nedělní zákaz vjezdu vozidel do center měst, zlevnění hromadné dopravy a větší podpora mikromobility, střídavý přístup vozidel na silnice nebo zvýšení poměru užívání sdílených vozidel. Mnoho z těchto bodů se již běžně používá, zatím však většinou pouze lokálně v jednotlivých městech nebo oblastech. Celoplošné nasazení bývá velmi omezené.
Mezinárodní energetická agentura je připravena pomoci poradit a konzultovat strategii s každým státem, který projeví bližší zájem. Zatím se tedy neplánuje jednotná směrnice, která by zmíněné body nebo i jen některé z nich chtěly uvést do praxe. Tisková zpráva nezmiňuje, zda by se stejná omezení týkala vozidel, které již dnes přispívají k lokálně bezemisní jízdě. I když tyto argumenty zní vcelku rozumně, doufejme, že zůstane u doporučení. Pro začátek by mohlo stačit více rozvinou městské nízkoemisní zóny nebo omezit rychlost během nejvytíženějších denních hodin.
1. Snížení rychlostních limitů na dálnicích minimálně o 10 km/h
Úspora: přibližně 290 tis. barelů ropy denně u osobních automobilů a dalších 140 tis. barelů denně u nákladních vozidel
2. Práce z domova až tři dny v týdnu (je-li to možné)
Úspora: jeden den v týdnu – přibližně 170 tis. barelů ropy denně; tři dny – kolem 500 tis. barelů ropy denně
3. Neděle bez aut ve městech
Úspora: Každá neděle v měsíci – přibližně 380 tis. barelů ropy denně; jedna neděle – 95 tis. barelů ropy denně
4. Zlevnění používání veřejné dopravy a podpora mikromobility, chůze a cyklistiky
Úspora: přibližně 330 tis. barelů ropy denně
5. Střídavý přístup soukromých automobilů na silnice ve velkých městech
Úspora: přibližně 210 tis. barelů ropy denně
6. Zvýšení sdílení automobilů a přijetí postupů ke snížení spotřeby paliva
Úspora: přibližně 470 tis. barelů ropy denně
7. Podpora efektivního řízení nákladních vozidel a doručování zboží
Úspora: přibližně 320 tis. barelů ropy denně
8. Použití vysokorychlostních a nočních vlaků místo letadel (je-li to možné)
Úspora: přibližně 40 tis. barelů ropy denně
9. Nahrazení služebních letů tam, kde existují alternativní možnosti (je-li to možné)
Úspora: přibližně 260 tis. barelů ropy denně
10. Podpora zavádění elektrických a účinnějších vozidel
Úspora: přibližně 100 tis. barelů ropy denně
V důsledku snížení závislost na dodávkách ruské ropy se nyní napříč celou Evropou řeší možné postupy, jak v co největší možné míře snížit spotřebu černého zlata. Nad záležitostí nyní sedí zástupci států pod hlavičkou Evropské rady pro bezpečnost v dopravě. Mezi navrhovanými dočasnými změnami je i snížení maximální povolené rychlosti na většině komunikací.
Mezinárodní energetická agentura přináší návrh deseti opatření, které mají v konečném důsledku výrazně snížit spotřebu ropy. Primárním důvodem je zdražení a nedostupnost této suroviny z ruských rafinerií. Druhotným důvodem je i plnění plánu na snížení produkce skleníkových plynů a dosažení uhlíkové neutrality v rámci projektu Pařížské dohody. Největší spotřebitelé ropných výrobků se samozřejmě nachází v sektoru dopravy a tranzitu.
Jedním z deseti bodů je i možnost snížení povolené rychlosti o deset kilometrů v hodině. V tomto důsledku lze denně ušetřit 290 tisíc barelů ropy v osobní dopravě a dalších 140 tisíc barelů u nákladní kamionové dopravy. Barel ropy obsahuje cca 159 litrů. Žádaným vedlejším efektem je i vyšší bezpečnost. Zatím se jedná o návrh platný pouze pro dálniční tahy. Ve hře ale je i snížení rychlosti na okresních cestách. Při podobném experimentu ve Švédsku došlo ke snížení rychlosti na 80 km/h, emise oxidu uhličitého klesly o 700 tisíc tun a ročně bylo zachráněno přibližně 150 lidských životů na úbytku dopravních nehod.
Čtěte také: Konec výstražného trojúhelníku! V Evropě se chystá revoluce na poli povinné výbavy
Města Brusel a Paříž dokonce snížily rychlost vozidel ve městě na 30 km/h. Škodlivé emise i počet nehod se citelně snížila. Průměrná doby jízdy vozem se přitom viditelně nezvýšila. Díky moderním systémům vozidel (např. start/stop) vozidla ušetří až 25 % oproti běžně povolené padesáti kilometrové rychlosti.
Cílem tohoto mimořádného plánu je ušetřit celosvětovou poptávku o 2,7 milionu barelů ropy denně. Jak uvádí CDV, docílit toho agentura chce komplexním plánem o deseti bodech. Snížení rychlosti má doplnit i práce z domova alespoň tři dny v týdnu, nedělní zákaz vjezdu vozidel do center měst, zlevnění hromadné dopravy a větší podpora mikromobility, střídavý přístup vozidel na silnice nebo zvýšení poměru užívání sdílených vozidel. Mnoho z těchto bodů se již běžně používá, zatím však většinou pouze lokálně v jednotlivých městech nebo oblastech. Celoplošné nasazení bývá velmi omezené.
Mezinárodní energetická agentura je připravena pomoci poradit a konzultovat strategii s každým státem, který projeví bližší zájem. Zatím se tedy neplánuje jednotná směrnice, která by zmíněné body nebo i jen některé z nich chtěly uvést do praxe. Tisková zpráva nezmiňuje, zda by se stejná omezení týkala vozidel, které již dnes přispívají k lokálně bezemisní jízdě. I když tyto argumenty zní vcelku rozumně, doufejme, že zůstane u doporučení. Pro začátek by mohlo stačit více rozvinou městské nízkoemisní zóny nebo omezit rychlost během nejvytíženějších denních hodin.
1. Snížení rychlostních limitů na dálnicích minimálně o 10 km/h
Úspora: přibližně 290 tis. barelů ropy denně u osobních automobilů a dalších 140 tis. barelů denně u nákladních vozidel
2. Práce z domova až tři dny v týdnu (je-li to možné)
Úspora: jeden den v týdnu – přibližně 170 tis. barelů ropy denně; tři dny – kolem 500 tis. barelů ropy denně
3. Neděle bez aut ve městech
Úspora: Každá neděle v měsíci – přibližně 380 tis. barelů ropy denně; jedna neděle – 95 tis. barelů ropy denně
4. Zlevnění používání veřejné dopravy a podpora mikromobility, chůze a cyklistiky
Úspora: přibližně 330 tis. barelů ropy denně
5. Střídavý přístup soukromých automobilů na silnice ve velkých městech
Úspora: přibližně 210 tis. barelů ropy denně
6. Zvýšení sdílení automobilů a přijetí postupů ke snížení spotřeby paliva
Úspora: přibližně 470 tis. barelů ropy denně
7. Podpora efektivního řízení nákladních vozidel a doručování zboží
Úspora: přibližně 320 tis. barelů ropy denně
8. Použití vysokorychlostních a nočních vlaků místo letadel (je-li to možné)
Úspora: přibližně 40 tis. barelů ropy denně
9. Nahrazení služebních letů tam, kde existují alternativní možnosti (je-li to možné)
Úspora: přibližně 260 tis. barelů ropy denně
10. Podpora zavádění elektrických a účinnějších vozidel
Úspora: přibližně 100 tis. barelů ropy denně