Řídil jsem novou Škodu Elroq: Převažuje nadšení, ale v něčem mě i zklamala

Škoda Elroq při testování na Mallorce | foto: Luboš Srb, Elektrickevozy.cz

Škoda Elroq při testování na Mallorce | foto: Luboš Srb, Elektrickevozy.cz

V Česku jsou teploty kolem bodu mrazu, nicméně díky mladoboleslavské automobilce jsem měl minulý týden příjemnou možnost odcestovat na Mallorcu a dva dny zde na prosluněné ostrově s teplotami stoupajícími až ke dvaceti stupňům řídit a testovat zcela nový elektromobil Škoda Elroq, abych si udělal obrázek o tom, jak dobré auto to je. Co se mi líbilo a co už naopak tolik ne?

Test Škoda Elroq – první jízdní dojmy

» 1. Úvod a kde probíhalo testování
» 2. Co je Škoda Elroq?
» 3. Elektromobil za cenu od 799 tisíc
» 4. Design, rozměry, interiér
» 5. Jízdní vlastnosti, baterie, dojezd
» 6. Proč vybrat elektromobil Škoda a ne Teslu, nebo naopak?


Co je Škoda Elroq?

Pokud by někdo nevěděl, elektromobil Škoda Elroq je konstrukčně zmenšenou verzí Enyaqu, tedy v Evropě jednoho z nejpopulárnějších elektromobilů s více než 200 tisíci prodanými kusy. V některých měsících, jako například v říjnu, šlo dokonce o celkově nejprodávanější elektroauto na Starém kontinentu, ačkoliv třeba Tesla tlačí na prodeje až ke konci kvartálu, nikoliv na začátku, což měsíční statistiky poněkud degraduje.

Kdo chce Škodovku na baterky, ten byl dodnes limitovaný nabídkou a musel za takové auto vypláznout v podle mě slušné a ne jen ořezané výbavě něco přes milion. S příchodem nového modelu Elroq si ale elektromobil bude moci dovolit více zákazníků prahnoucích po přechodu od spalovacího na elektrické auto. V hierarchii automobilky je Elroq vlastně sourozenec Karoqu, tedy velmi populárního cenově dostupnějšího a konstrukčně menšího Kodiaqu.

Škoda Elroq má nový designový jazyk Modern Solid | foto: Luboš Srb, Elektrickevozy.cz

Škoda Elroq má nový designový jazyk Modern Solid | foto: Luboš Srb, Elektrickevozy.cz

Elektromobil za cenu od 799 tisíc

Ještě, než se dostaneme k prvním jízdním dojmům, mi dovolte krátkou vsuvku k ceně, která je jednoznačně alfou a omegou této novinky. Elroq se začal nabízet v předprodeji od září za cenu od 799 tisíc korun, což je velmi lákavé, neboť technicky velice podobný a „jen“ o něco větší Enyaq vyjde na nejméně 899 tisíc, takže zákazník může ušetřit 100 tisíc. To není málo. Konkurenční elektromobily Hyundai Kona Electric, či Kia EV3 vyjdou při srovnání základních konfigurací na více peněz.

Na druhou stranu, úplný holobyt bych s čistým svědomím nemohl doporučit snad nikomu, protože u auta v této cenové relaci je zpravidla lepší si minimálně desítky tisíc a možná i více připlatit a získat například baterii s vyšší kapacitou, či lepší podvozek. Nebo si umíte představit někoho, kdo si pořídí základní verzi s Li-Ion baterií (LFP baterie přijdou na řadu až v roce 2026) o kapacitě 55 kWh a doporučením nabíjet max. do 80 % z důvodu zachování životnosti a mít potom dojezd jen něco přes 200 km, protože nebudete chtít jezdit ani úplně do zcela vybitého stavu?

Na úvod tedy upozorňuji na to, že cena od 799 000 Kč je hezkou vábničkou, ale reálně se zákazník při konfiguraci vozu dostane spíše někam k hranici milionu korun, i výše. Takže je pak otázkou, jestli si nepřiplatit za prostornější Enyaq. Nejen na tuto otázku vám odpovím v mém článku s prvními dojmy z Elroqu, protože jsem měl možnost jezdit nejen z oběma elektromobily, ale také s třetí možností, Teslou (Model 3/Y). Každé auto je pro někoho úplně jiného a je jen na vás, co vlastně preferujete.

Označení modelu na voze Škoda Elroq | foto: Luboš Srb, Elektrickevozy.cz

Označení modelu na voze Škoda Elroq | foto: Luboš Srb, Elektrickevozy.cz

Design, rozměry, interiér

Vezmu to pěkně popořadě. Škoda Elroq je prvním vozem z Mladé Boleslavi, který přechází na nový designový jazyk Modern Solid, což poznáte především na přední masce Tech-Deck Face. Za mě se přední část povedla na výbornou, maska působí minimalisticky, moderně a přitom přispívá i k lepšímu proudění vzduchu kolem vozu a tedy zlepšené aerodynamice (koeficient je pouhých 0,26, což je lepší než u Karoqu s 0,30), takže elektromobil má díky novému designu společně s vylepšenými elektromotory a softwarem lepší účinnost a tedy delší dojezd.

Zadní část Elroqu mě naopak příliš neoslovila. Přijde mi, že nekoresponduje s tím, jak auto vypadá zepředu. A možná je to jen způsobené tím, že je Elroq jakýmsi vyvýšeným hatchbackem modelu Enyaq, protože konstrukčně má snad jen seříznutou zadní část, jinak jde stále o crossover/SUV. Na délku má Elroq 4,488 metru oproti 4,649 metru u většího Enyaqu. V interiéru to cestující nejspíš ani nepoznají, protože palubní deska „udávající“ šířku vozu má v Elroqu na milimetr stejně jak u Enyaqu. Nebo i výška pro cestující na zadních sedadlech je totožná.

Přední část elektromobilu Škoda Elroq | foto: Luboš Srb, Elektrickevozy.cz

Přední část elektromobilu Škoda Elroq | foto: Luboš Srb, Elektrickevozy.cz

Kde rozdíl nejvíc pocítíte, je zavazadlový prostor. Enyaq má o 100 litrů více (zklamáním je, že i sesterský Karoq má o 51 litrů více), kdežto Elroq má jen 470 litrů a po sklopení zadních sedadel potom 1 580 litrů. V tomto směru se podle mě láme chleba asi nejvíce, ale není to o tom, že každý preferuje větší model oproti menšímu. Stejně jako u Karoqu a Kodiaqu, také to není o tom, že by větší auto chtěl každý a menší nikdo. Jednak u menšího auta ušetříte nějaké peníze, ale naopak získáte obratnější vůz, se kterým se lépe parkuje.

A zde si dovolím celý odstavec o tom, jak skvěle se parkuje s Elroqem. Díky téměř bezkonkurenčnímu poloměru otáčení v daném segmentu v podobě 9,3 metru se můžete otočit doslova na pětníku. Nejen tedy parkování, kde se vždy obecně lépe parkuje s kratším autem, ale také jízda kdekoliv po městě, kde máte méně prostoru při projíždění stísněných uliček, je Elroq pro tyto účely doslova jako stvořený. Přesvědčil jsem si o tom sám v uličkách malebných městeček na Mallorce, kde občas místo bývá nejvzácnější komoditou.

Testování nové Škody Elroq na Mallorce | foto: Luboš Srb, Elektrickevozy.cz

Testování nové Škody Elroq na Mallorce | foto: Luboš Srb, Elektrickevozy.cz

Měl jsem možnost mezi prvními vyzkoušet u Elroqu také parkování přes mobil, nicméně zde už jsou mé zkušenosti horší. Tento elektromobil od Škodovky je prvním, který dokáže nejen automaticky zaparkovat, ale také s ním můžete popojíždět s mobilem v ruce, aniž byste seděli v autě. Můžete třeba jednoduše vyjet s autem, když by vás někdo skřípnul parkováním z obou stran vozu a vy jste nemohli jít přes dveře. Jenže než se aplikace připojí k vozu a vy můžete s vozidlem něco udělat, tak to trvá tak dlouho, že takovou funkci raději nevyužijete. Někdy nezafungovalo ani nalezení volného místa, nebo se aplikace odpojovala od vozidla. Vývojáři tedy ještě mají před sebou velký kus práce, aby z hezké funkce udělali také něco reálně použitelného. Budoucnost v této oblasti ale vidím.

Součástí vylepšeného interiéru u Škody Elroq je také nový Entertainment Hub (verze softwaru 5.4) s aplikacemi jako YouTube, Spotify, Netflix. Jak přesně to bude fungovat, jsem ovšem zatím neměl příležitost zjistit. Ale očekával bych, že například video si pustíte jen v momentě, kdy je vůz zaparkovaný a stojí, nikoliv v jedoucím autě. A do aplikací se půjde přihlásit normálně se svými účty. Za mě tedy další skvělá věc.

Interiér vozu Škoda Elroq | foto: Luboš Srb, Elektrickevozy.cz

Interiér vozu Škoda Elroq | foto: Luboš Srb, Elektrickevozy.cz

Jízdní vlastnosti, baterie, dojezd

Elektromobil Škoda Elroq jsem měl možnost na dva dny provětrat na ostrově Mallorca. Už při prvním usednutí za volant jsem měl pocit, že sedím v Enyaqu. Ovládání a řízení je snad do puntíku stejné. Nejvíc mě potěšil adaptivní podvozek (DCC), který přináší možnosti nastavení s ohledem na typ jízdy, či vozovky. Do města si tak můžete přepnout komfortnější nastavení, na okresky potom ostřejší sport, u kterého pak lépe využijete maximální výkon 125 kW u základní, resp. 210 kW u vyšší konfigurace.

Elroq je za mě auto, které se skvěle hodí do města. Skvěle se s ním zatáčí, resp. otáčí klidně i na pětníku, má výborné odhlučnění kabiny, pohodlný podvozek s dobrým žehlením nerovností, ale přitom slušnou dynamikou. V serpentinách prosluněné Mallorcy jsem s ním ovšem zažil i občasné lehké ustřelení zadních kol, pokud člověk trochu přitlačil na pilu. U zadokolky se to ale dá pochopit. Celkově svezení to bylo více než skvělé a pro člověka, který s ním bude jezdit obezřetně a na pohodu, splní jeho potřeby dokonale.

Škoda Elroq při testování ve Španělsku | foto: Luboš Srb, Elektrickevozy.cz

Škoda Elroq při testování ve Španělsku | foto: Luboš Srb, Elektrickevozy.cz

Co mi vadilo, je poněkud větší volant a také řízení by mohlo být o něco strmější a přesnější. Ale pro běžného člověka to nemusí být nic na škodu. Stejně tak způsob, jakým je nastavená a jak se ovládá rekuperace. Elroq při jízdě na „déčko“ spíše plachtí a chová se jako spalovací auto, nicméně po přepnutí do režimu „B“ (nebo případně pomocí pádel pod volantem) začne trochu více rekuperovat a vy nemusíte tolik používat brzdový pedál. Na jednopedálovou jízdu podobnou Tesle, kdy je rekuperace již velmi silná a umí vůz zcela zastavit, však zde zapomeňte.

Na více než 130 kilometrovém okruhu jsem vyzkoušel, s jakou spotřebou zvládne Škoda Elroq jezdit. Celková spotřeba byla kolem 18 kWh/100 km, což je s ohledem na takřka ideální počasí horší výsledek, než bych čekal, ale naopak s ohledem na to, že jsem řídil nejen na spotřebu, ale i občas trochu dynamicky, to zase není tak hrozné. Jaká bude reálná spotřeba za různých podmínek si tedy zatím netroufám říct. Ale nebude to zřejmě o moc velký rozdíl oproti Enyaqu.

Z toho důvodu bych doporučoval pořídit elektromobil s co největší kapacitou baterie. Na výběr bude celkem ze tří variant s využitelnými kapacitami: 52, 59 a 77 kWh. Skvělou zprávou je, že Škoda Elroq má už v základu předehřev baterie, který přispívá k rychlejšímu nabíjení. Na domácím wallboxu (AC) je výkon až 11 kW, na rychlonabíječkách (DC) potom až 175 kW. Takže za mě maximálně dostatečné, více člověk reálně stejně nevyužije a tedy ani nepotřebuje. Vadí mi umístění nabíjecího portu na pravé (a nikoliv levé) straně vozu vzadu, což může být problém při parkování na některých veřejných nabíječkách, i třeba u Tesla Superchargerech.

Nabíjecí port u Škody Elroq | foto: Luboš Srb, Elektrickevozy.cz

Nabíjecí port u Škody Elroq | foto: Luboš Srb, Elektrickevozy.cz

Proč vybrat elektromobil Škoda a ne Teslu, nebo naopak?

V rámci celého dvoudenního testování nové Škody Elroq se mi v hlavně odehrávaly scénáře toho, pro koho je vlastně lepší pořízení elektrického auta od mladoboleslavské Škodovky, nebo naopak konkurenčních vozů od americké Tesly, která je považována za etalon ve světě elektromobilů. A utvrdil jsem se v názoru, že jsou vozy obou těchto značek diametrálně odlišné a cílí na jiné typy zákazníků, což je z hlediska výběru určitě jedině dobře.

Zatímco Tesla má technologie na nejvyšší úrovni, má skvělý dojezd, spotřebu, i plno výkonu, může tímto oslovit především někoho, kdo je technologicky založený a dokáže si zvyknout na něco jiného, než co za poslední dekády automobilky nabízejí a jak co mají vlastně vymyšlené. Naopak Škoda Elroq je sázkou na jistotu pro toho, kdo nemá rád zásadní změny a chce si prostě pořídit auto, které má skvělý podvozek, dobře vypadá a ovládá se nejen přes dotykový displej.

Škoda Elroq je menší bráška populárního Enyaqu | foto: Luboš Srb, Elektrickevozy.cz

Škoda Elroq je menší bráška populárního Enyaqu | foto: Luboš Srb, Elektrickevozy.cz

Novou Škodu Elroq bych určitě zvážil jako zajímavou alternativu k populárnímu Enyaqu s ohledem na cenovou úsporu, ale také lepší manévrovatelnost díky menším rozměrům a menšímu poloměru otáčení. Ale raději s větší baterií, ne-li rovnou největší s využitelnou kapacitou 77 kW, u které budete mít dojezd odhaduji někde kolem 350 až 450 kilometrů.

Nejlevnější Elroq s Li-Ion baterií o kapacitě 52 kWh (s doporučeným dobíjením v rozmezí 15-80 % dosahuje kapacity jen 33,8 kWh) dosahující dojezdu jen lehce přes 200 kilometrů, je za mě zklamáním, dokud nedorazí LFP baterie, u které z pohledu životnosti nevadí dobíjení do 100 %. U vyšších variant jde za mě o auto, které může být v Evropě i v Česku v příštím roce bestsellerem.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Řídil jsem novou Škodu Elroq: Převažuje nadšení, ale v něčem mě i zklamala

Škoda Elroq při testování na Mallorce | foto: Luboš Srb, Elektrickevozy.cz

Škoda Elroq při testování na Mallorce | foto: Luboš Srb, Elektrickevozy.cz

V Česku jsou teploty kolem bodu mrazu, nicméně díky mladoboleslavské automobilce jsem měl minulý týden příjemnou možnost odcestovat na Mallorcu a dva dny zde na prosluněné ostrově s teplotami stoupajícími až ke dvaceti stupňům řídit a testovat zcela nový elektromobil Škoda Elroq, abych si udělal obrázek o tom, jak dobré auto to je. Co se mi líbilo a co už naopak tolik ne?

Test Škoda Elroq – první jízdní dojmy

» 1. Úvod a kde probíhalo testování
» 2. Co je Škoda Elroq?
» 3. Elektromobil za cenu od 799 tisíc
» 4. Design, rozměry, interiér
» 5. Jízdní vlastnosti, baterie, dojezd
» 6. Proč vybrat elektromobil Škoda a ne Teslu, nebo naopak?


Co je Škoda Elroq?

Pokud by někdo nevěděl, elektromobil Škoda Elroq je konstrukčně zmenšenou verzí Enyaqu, tedy v Evropě jednoho z nejpopulárnějších elektromobilů s více než 200 tisíci prodanými kusy. V některých měsících, jako například v říjnu, šlo dokonce o celkově nejprodávanější elektroauto na Starém kontinentu, ačkoliv třeba Tesla tlačí na prodeje až ke konci kvartálu, nikoliv na začátku, což měsíční statistiky poněkud degraduje.

Kdo chce Škodovku na baterky, ten byl dodnes limitovaný nabídkou a musel za takové auto vypláznout v podle mě slušné a ne jen ořezané výbavě něco přes milion. S příchodem nového modelu Elroq si ale elektromobil bude moci dovolit více zákazníků prahnoucích po přechodu od spalovacího na elektrické auto. V hierarchii automobilky je Elroq vlastně sourozenec Karoqu, tedy velmi populárního cenově dostupnějšího a konstrukčně menšího Kodiaqu.

Škoda Elroq má nový designový jazyk Modern Solid | foto: Luboš Srb, Elektrickevozy.cz

Škoda Elroq má nový designový jazyk Modern Solid | foto: Luboš Srb, Elektrickevozy.cz

Elektromobil za cenu od 799 tisíc

Ještě, než se dostaneme k prvním jízdním dojmům, mi dovolte krátkou vsuvku k ceně, která je jednoznačně alfou a omegou této novinky. Elroq se začal nabízet v předprodeji od září za cenu od 799 tisíc korun, což je velmi lákavé, neboť technicky velice podobný a „jen“ o něco větší Enyaq vyjde na nejméně 899 tisíc, takže zákazník může ušetřit 100 tisíc. To není málo. Konkurenční elektromobily Hyundai Kona Electric, či Kia EV3 vyjdou při srovnání základních konfigurací na více peněz.

Na druhou stranu, úplný holobyt bych s čistým svědomím nemohl doporučit snad nikomu, protože u auta v této cenové relaci je zpravidla lepší si minimálně desítky tisíc a možná i více připlatit a získat například baterii s vyšší kapacitou, či lepší podvozek. Nebo si umíte představit někoho, kdo si pořídí základní verzi s Li-Ion baterií (LFP baterie přijdou na řadu až v roce 2026) o kapacitě 55 kWh a doporučením nabíjet max. do 80 % z důvodu zachování životnosti a mít potom dojezd jen něco přes 200 km, protože nebudete chtít jezdit ani úplně do zcela vybitého stavu?

Na úvod tedy upozorňuji na to, že cena od 799 000 Kč je hezkou vábničkou, ale reálně se zákazník při konfiguraci vozu dostane spíše někam k hranici milionu korun, i výše. Takže je pak otázkou, jestli si nepřiplatit za prostornější Enyaq. Nejen na tuto otázku vám odpovím v mém článku s prvními dojmy z Elroqu, protože jsem měl možnost jezdit nejen z oběma elektromobily, ale také s třetí možností, Teslou (Model 3/Y). Každé auto je pro někoho úplně jiného a je jen na vás, co vlastně preferujete.

Označení modelu na voze Škoda Elroq | foto: Luboš Srb, Elektrickevozy.cz

Označení modelu na voze Škoda Elroq | foto: Luboš Srb, Elektrickevozy.cz

Design, rozměry, interiér

Vezmu to pěkně popořadě. Škoda Elroq je prvním vozem z Mladé Boleslavi, který přechází na nový designový jazyk Modern Solid, což poznáte především na přední masce Tech-Deck Face. Za mě se přední část povedla na výbornou, maska působí minimalisticky, moderně a přitom přispívá i k lepšímu proudění vzduchu kolem vozu a tedy zlepšené aerodynamice (koeficient je pouhých 0,26, což je lepší než u Karoqu s 0,30), takže elektromobil má díky novému designu společně s vylepšenými elektromotory a softwarem lepší účinnost a tedy delší dojezd.

Zadní část Elroqu mě naopak příliš neoslovila. Přijde mi, že nekoresponduje s tím, jak auto vypadá zepředu. A možná je to jen způsobené tím, že je Elroq jakýmsi vyvýšeným hatchbackem modelu Enyaq, protože konstrukčně má snad jen seříznutou zadní část, jinak jde stále o crossover/SUV. Na délku má Elroq 4,488 metru oproti 4,649 metru u většího Enyaqu. V interiéru to cestující nejspíš ani nepoznají, protože palubní deska „udávající“ šířku vozu má v Elroqu na milimetr stejně jak u Enyaqu. Nebo i výška pro cestující na zadních sedadlech je totožná.

Přední část elektromobilu Škoda Elroq | foto: Luboš Srb, Elektrickevozy.cz

Přední část elektromobilu Škoda Elroq | foto: Luboš Srb, Elektrickevozy.cz

Kde rozdíl nejvíc pocítíte, je zavazadlový prostor. Enyaq má o 100 litrů více (zklamáním je, že i sesterský Karoq má o 51 litrů více), kdežto Elroq má jen 470 litrů a po sklopení zadních sedadel potom 1 580 litrů. V tomto směru se podle mě láme chleba asi nejvíce, ale není to o tom, že každý preferuje větší model oproti menšímu. Stejně jako u Karoqu a Kodiaqu, také to není o tom, že by větší auto chtěl každý a menší nikdo. Jednak u menšího auta ušetříte nějaké peníze, ale naopak získáte obratnější vůz, se kterým se lépe parkuje.

A zde si dovolím celý odstavec o tom, jak skvěle se parkuje s Elroqem. Díky téměř bezkonkurenčnímu poloměru otáčení v daném segmentu v podobě 9,3 metru se můžete otočit doslova na pětníku. Nejen tedy parkování, kde se vždy obecně lépe parkuje s kratším autem, ale také jízda kdekoliv po městě, kde máte méně prostoru při projíždění stísněných uliček, je Elroq pro tyto účely doslova jako stvořený. Přesvědčil jsem si o tom sám v uličkách malebných městeček na Mallorce, kde občas místo bývá nejvzácnější komoditou.

Testování nové Škody Elroq na Mallorce | foto: Luboš Srb, Elektrickevozy.cz

Testování nové Škody Elroq na Mallorce | foto: Luboš Srb, Elektrickevozy.cz

Měl jsem možnost mezi prvními vyzkoušet u Elroqu také parkování přes mobil, nicméně zde už jsou mé zkušenosti horší. Tento elektromobil od Škodovky je prvním, který dokáže nejen automaticky zaparkovat, ale také s ním můžete popojíždět s mobilem v ruce, aniž byste seděli v autě. Můžete třeba jednoduše vyjet s autem, když by vás někdo skřípnul parkováním z obou stran vozu a vy jste nemohli jít přes dveře. Jenže než se aplikace připojí k vozu a vy můžete s vozidlem něco udělat, tak to trvá tak dlouho, že takovou funkci raději nevyužijete. Někdy nezafungovalo ani nalezení volného místa, nebo se aplikace odpojovala od vozidla. Vývojáři tedy ještě mají před sebou velký kus práce, aby z hezké funkce udělali také něco reálně použitelného. Budoucnost v této oblasti ale vidím.

Součástí vylepšeného interiéru u Škody Elroq je také nový Entertainment Hub (verze softwaru 5.4) s aplikacemi jako YouTube, Spotify, Netflix. Jak přesně to bude fungovat, jsem ovšem zatím neměl příležitost zjistit. Ale očekával bych, že například video si pustíte jen v momentě, kdy je vůz zaparkovaný a stojí, nikoliv v jedoucím autě. A do aplikací se půjde přihlásit normálně se svými účty. Za mě tedy další skvělá věc.

Interiér vozu Škoda Elroq | foto: Luboš Srb, Elektrickevozy.cz

Interiér vozu Škoda Elroq | foto: Luboš Srb, Elektrickevozy.cz

Jízdní vlastnosti, baterie, dojezd

Elektromobil Škoda Elroq jsem měl možnost na dva dny provětrat na ostrově Mallorca. Už při prvním usednutí za volant jsem měl pocit, že sedím v Enyaqu. Ovládání a řízení je snad do puntíku stejné. Nejvíc mě potěšil adaptivní podvozek (DCC), který přináší možnosti nastavení s ohledem na typ jízdy, či vozovky. Do města si tak můžete přepnout komfortnější nastavení, na okresky potom ostřejší sport, u kterého pak lépe využijete maximální výkon 125 kW u základní, resp. 210 kW u vyšší konfigurace.

Elroq je za mě auto, které se skvěle hodí do města. Skvěle se s ním zatáčí, resp. otáčí klidně i na pětníku, má výborné odhlučnění kabiny, pohodlný podvozek s dobrým žehlením nerovností, ale přitom slušnou dynamikou. V serpentinách prosluněné Mallorcy jsem s ním ovšem zažil i občasné lehké ustřelení zadních kol, pokud člověk trochu přitlačil na pilu. U zadokolky se to ale dá pochopit. Celkově svezení to bylo více než skvělé a pro člověka, který s ním bude jezdit obezřetně a na pohodu, splní jeho potřeby dokonale.

Škoda Elroq při testování ve Španělsku | foto: Luboš Srb, Elektrickevozy.cz

Škoda Elroq při testování ve Španělsku | foto: Luboš Srb, Elektrickevozy.cz

Co mi vadilo, je poněkud větší volant a také řízení by mohlo být o něco strmější a přesnější. Ale pro běžného člověka to nemusí být nic na škodu. Stejně tak způsob, jakým je nastavená a jak se ovládá rekuperace. Elroq při jízdě na „déčko“ spíše plachtí a chová se jako spalovací auto, nicméně po přepnutí do režimu „B“ (nebo případně pomocí pádel pod volantem) začne trochu více rekuperovat a vy nemusíte tolik používat brzdový pedál. Na jednopedálovou jízdu podobnou Tesle, kdy je rekuperace již velmi silná a umí vůz zcela zastavit, však zde zapomeňte.

Na více než 130 kilometrovém okruhu jsem vyzkoušel, s jakou spotřebou zvládne Škoda Elroq jezdit. Celková spotřeba byla kolem 18 kWh/100 km, což je s ohledem na takřka ideální počasí horší výsledek, než bych čekal, ale naopak s ohledem na to, že jsem řídil nejen na spotřebu, ale i občas trochu dynamicky, to zase není tak hrozné. Jaká bude reálná spotřeba za různých podmínek si tedy zatím netroufám říct. Ale nebude to zřejmě o moc velký rozdíl oproti Enyaqu.

Z toho důvodu bych doporučoval pořídit elektromobil s co největší kapacitou baterie. Na výběr bude celkem ze tří variant s využitelnými kapacitami: 52, 59 a 77 kWh. Skvělou zprávou je, že Škoda Elroq má už v základu předehřev baterie, který přispívá k rychlejšímu nabíjení. Na domácím wallboxu (AC) je výkon až 11 kW, na rychlonabíječkách (DC) potom až 175 kW. Takže za mě maximálně dostatečné, více člověk reálně stejně nevyužije a tedy ani nepotřebuje. Vadí mi umístění nabíjecího portu na pravé (a nikoliv levé) straně vozu vzadu, což může být problém při parkování na některých veřejných nabíječkách, i třeba u Tesla Superchargerech.

Nabíjecí port u Škody Elroq | foto: Luboš Srb, Elektrickevozy.cz

Nabíjecí port u Škody Elroq | foto: Luboš Srb, Elektrickevozy.cz

Proč vybrat elektromobil Škoda a ne Teslu, nebo naopak?

V rámci celého dvoudenního testování nové Škody Elroq se mi v hlavně odehrávaly scénáře toho, pro koho je vlastně lepší pořízení elektrického auta od mladoboleslavské Škodovky, nebo naopak konkurenčních vozů od americké Tesly, která je považována za etalon ve světě elektromobilů. A utvrdil jsem se v názoru, že jsou vozy obou těchto značek diametrálně odlišné a cílí na jiné typy zákazníků, což je z hlediska výběru určitě jedině dobře.

Zatímco Tesla má technologie na nejvyšší úrovni, má skvělý dojezd, spotřebu, i plno výkonu, může tímto oslovit především někoho, kdo je technologicky založený a dokáže si zvyknout na něco jiného, než co za poslední dekády automobilky nabízejí a jak co mají vlastně vymyšlené. Naopak Škoda Elroq je sázkou na jistotu pro toho, kdo nemá rád zásadní změny a chce si prostě pořídit auto, které má skvělý podvozek, dobře vypadá a ovládá se nejen přes dotykový displej.

Škoda Elroq je menší bráška populárního Enyaqu | foto: Luboš Srb, Elektrickevozy.cz

Škoda Elroq je menší bráška populárního Enyaqu | foto: Luboš Srb, Elektrickevozy.cz

Novou Škodu Elroq bych určitě zvážil jako zajímavou alternativu k populárnímu Enyaqu s ohledem na cenovou úsporu, ale také lepší manévrovatelnost díky menším rozměrům a menšímu poloměru otáčení. Ale raději s větší baterií, ne-li rovnou největší s využitelnou kapacitou 77 kW, u které budete mít dojezd odhaduji někde kolem 350 až 450 kilometrů.

Nejlevnější Elroq s Li-Ion baterií o kapacitě 52 kWh (s doporučeným dobíjením v rozmezí 15-80 % dosahuje kapacity jen 33,8 kWh) dosahující dojezdu jen lehce přes 200 kilometrů, je za mě zklamáním, dokud nedorazí LFP baterie, u které z pohledu životnosti nevadí dobíjení do 100 %. U vyšších variant jde za mě o auto, které může být v Evropě i v Česku v příštím roce bestsellerem.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."