Škoda Auto na poslední chvíli ruší malý elektromobil s cenou pod 500 tisíc

Škoda se stáhla z projektu levného elektromobilu! Zatímco Volkswagen připravuje model ID.1, česká značka kvůli nákladům a nízkému zájmu couvá.
Škodovka hodila ručník do ringu
Těšíte se, až se na trh dostane miniaturní elektrický Volkswagen ID.1 a Škoda přijde se svojí českou variantou? Podle nových informací takový den ale nejspíš nikdy nepřijde. Zatímco mateřská automobilka je v plných přípravách, vedení české automobilky je skeptické a má obavy o výši zájmu. Důležitá je také finanční náročnost, která je stále příliš vysoká.
Prototyp modelu ID.1, jakožto nejmenšího zástupce elektrických koncernových vozidel, bude představen již za pár týdnů, pravděpodobně 5. března. Doposud po takových odhaleních mohly jednotlivé automobilky koncernu odtajnit i své plány, prodávané pod vlastními značkami. Jak se ale zdá, skepse vůči zájmu se rozšiřuje a výrobci mají velké potíže nové projekty utáhnout. Podle nových zpráv tak zůstane výroba modelu ID.1 omezena pouze na Volkswagen, a kromě Škody se neobjeví ani ve variantě Seatu.
V minulosti jsme přitom takové trio znali a na trzích bylo velmi populární. Po boku Volkswagenu Up! se postavila Škoda Citigo a Seat Mii. Po krátkou dobu se vozy navíc nabízely i s elektrickým pohonem a i ty se těšily z velké popularity. Dodnes najdete v nabídkách bazarů desítky těchto elektrických „nákupních tašek“. Zatímco u Seatu se předpokládalo, že se nového projektu vůbec nezúčastní, u Škodovky jde o velké překvapení. Historicky totiž má s malými modely velký úspěch a výroba byla rentabilní.

Škoda Auto by mohla vyrábět hned
Továrny Škody by byly podle nedávných zkoumání schopné vůz bez potíží vyrábět bez zbytečných odkladů. Volkswagen zatím směřuje výrobu umístit do portugalské Palmely. Místní továrna ale ještě musí projít procesem transformace, aby zde mohl vůz s platformou MEB zahájit výrobu. Vstupní Škodovkou (s cenovkou pod 500 tisíc korun, resp. 20 tisíc eur) tak velmi pravděpodobně na delší dobu zůstane tradiční model Fabia. Její výroba bude zachována nejméně do dobu dalších pěti let. Zda poté projde elektrifikací zatím zůstává nejasné, i když vedení tento proces nezavrhlo.
Hlavní důvod pro opuštění projektu uvádí Škoda Auto nedostatek finančních prostředků pro vývoj. Volkswagen z historických dat ví, že na prodeji každého elektrického vozu e-Up! prodělal přes 10 tisíc eur. Ani současné vyhlídky na prodeje nového levného elektromobilu nejsou příznivé. Počítá se se ziskem v pouhých stovkách eur za jednotku. Pro Škodu by takového hodnoty byly ještě nižší a potenciálně likvidační.
Po minulých nezdarech ale ani mateřský Volkswagen nechtěl vůz vyvíjet zcela sám. Z partnerství s Renaultem nakonec sešlo. Na vývoji by se ale mohl podílet americký výrobce Rivian. Díky použití jeho technologie by se mohl vývoj urychlit. Malé ID.1 se na trhu očekává nejpozději v roce 2027. Nová výrobní technologie, na které oba partneři pracují, má především zjednodušit výrobní procesy včetně výrazného úbytku samostatných řídících modulů ve vozech. ID.1 bude ale ještě nejspíše výrobním hybridem. Nová technologie a celá platforma má přijít až v roce 2029 a prvním jejím zástupcem by se měl stát elektrický Golf.
Autor článku

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.
Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.