Startup, který neprodal jediný vůz, je třetí nejhodnotnější automobilka světa
- Poměrně nový startup Rivian dosáhl přímo neuvěřitelné tržní hodnoty
- Automobilka dokázala předstihnout již zavedené velké hráče
- Dokáže si startup obhájit takto nafouknutou cenu akcií?

Volkswagen býval třetím nejhodnotnějším výrobcem automobilů na světě po Tesle a Toyotě, ale nyní se propadl na čtvrté místo, když ho předběhl výrobce elektrických vozů Rivian, jehož cena včera vzrostla o 15,6 %. Společnost se sídlem v Irvine v Kalifornii má nyní hodnotu 151,95 miliardy dolarů, zatímco Toyota na druhém místě má hodnotu 262,02 miliardy dolarů a čtvrtý VW má tržní hodnotu nyní 139,52 miliardy dolarů.
Rivian je třetí nejhodnotnější automobilka
Na pátém místě je BYD s odhadovanou tržní hodnotou 133 miliard dolarů, následuje Daimler s 108 miliardami dolarů, GM s 91 miliardami a na osmém místě Lucid s hodnotou 89 miliard dolarů. Trh s elektrickými vozy vystřelující na zdánlivě neuvěřitelnou úroveň již není takovým překvapením od doby, kdy se Tesla stala nejhodnotnějším výrobcem automobilů na světě, i když objemem prodejů výrazně zaostává za zavedenými hráči jako Volkswagen, Toyota, Daimler nebo Stellantis, kteří ale v současnosti mají několikanásobně nižší hodnotu.
Důvodem je mimo jiné to, že objemy prodejů hrají v ocenění výrobců automobilů poměrně malou roli. Důležitější je neustálý růst (nejlépe převyšující odhady analytiků) a také zisk, generovaný v přepočtu na jedno vozidlo. I proto vidíme na hodnotovém žebříčku stoupat podobné výrobce. Dnes je to Rivian a na vzestupu jsou i další EV startupy.

Čtěte také: Rivian začíná psát svou další historickou kapitolu, na kterou čekal přes 10 let
Velké plány do budoucna
Pokud jde o blízkou budoucnost, Rivian v dohledné době s velkou pravděpodobností nepřekoná druhého výrobce automobilů, Toyotu, protože její hodnota činí 262 miliard dolarů. Tesla nedávno překonala hranici 1 bilion dolarů a splňuje veškeré předpoklady pro další růst. Za růstem Rivianu mohou být také pozitivní zprávy, tákající se úspěšného vstupu na burzu a a prohlášení o snaze dosáhnout do roku 2030 objemu minimálně 1 milionu elektrických vozidel ročně. To je úroveň dnešní Tesly.
Autor článku

Petr má rád všechny nové technologie, nejvíc ty spojené s cestováním, výkonem a rychlostí. Baví ho, když v nich nechybí špetka adrenalinu. Sleduje novinky, které posouvají zážitky z pohybu.
Petr má rád všechny nové technologie, nejvíc ty spojené s cestováním, výkonem a rychlostí. Baví ho, když v nich nechybí špetka adrenalinu. Sleduje novinky, které posouvají zážitky z pohybu.