První vodíkový autobus v ČR? TriHyBus vyjel do ulic před 12 lety

  • V září roku 2009 vyjel poprvé v Neratovicích první český autobus na vodík
  • Ten byl vyvinut českými odborníky z Ústavu jaderného výzkumu v Řeži
  • Zároveň pro autobus vznikla první vodíková plnička v ČR, která se též nacházela v Neratovicích
TriHyBus, první vodíkový autobus v ČR

TriHyBus aneb první vodíkový autobus v ČR | foto: ÚJV Řež

Píše se rok 2009 a do ulic Neratovic poprvé vyjíždí doposud nevídaný autobus. Jde o první autobus v ČR, který funguje na bázi vodíkového pohonu. Prototyp nese název TriHyBus, protože kombinuje tři druhy pohonu. Díky tomu má co nejmenší spotřebu vodíku, jehož cena není zrovna nejnižší. V obci současně s tím vzniká vůbec první vodíková plnící stanice u nás.

Vývoj začal v roce 2005

Tento unikátní vodíkový autobus byl vyvinut českými vědci a odborníky z Ústavu jaderného výzkumu v Řeži. Jejich práce započala v roce 2005, přičemž o 4 roky později úspěšně ukazují výsledky. TriHyBus aneb unikátní vůz s trojitě hybridním pohonem. V roce 2009 pak začíná jeho testovací provoz v Neratovicích.

TriHyBus, první vodíkový autobus v ČR

TriHyBus tankující vodík na první pničce v ČR | foto: ÚJV Řež

Unikátní trojitě hybridní pohon

Asi největší zajímavostí TriHyBusu byl však jeho jedinečný hybridní pohon. Ten totiž nefungoval tak, že by docházelo ke spalování vodíku, ale místo toho byla jeho energie v palivovém článku přeměněna na elektrický proud. To vlastně znamená, že byl vůz podobný spíše trolejbusům, protože jeho pohon měly též na svědomí elektromotory.

Velký dojezd, rychlé plnění

TriHyBus se pyšnil dojezdem až 300 km na jedno plné tankování, které trvalo pouhých 10 minut. Jeho maximální rychlost dosahovala 65 km/h, ovšem to bylo kvůli nastavenému omezovači. Autobus spotřeboval 7,5 kg vodíku na 100 km, což by se dalo přirovnat například ke 20 litrům nafty na 100 km.


Čtěte také: Ostrava rozšiřuje svou flotilu, zadala objednávku na 10 vodíkových autobusů


Do celého projektu TriHyBus spadala i výstavba první vodíkové čerpací stanice v Česku. Ze začátku sloužila pouze k účelům vodíkového autobusu. Plnička byla postavena v Neratovicích u Prahy a byla tehdy jedinou vodíkovou čerpací stanicí ve střední Evropě.

V provozu jen 5 let

Speciální prototyp vodíkového autobusu, který pocházel z dílen Škody Electric, byl v provozu celkem 5 let a to od roku 2009 do roku 2014. Vidět jste ho mohli v provozu v ulicích Neratovic, kde sloužil převážně jako záložní vůz tamní MHD, ale nacházel se také na nejrůznějších výstavách. V roce 2014 byl dlouhodobě až do roku 2017 odstaven a následně vyřazen z provozu. Od roku 2017 se pak objevil už jen na výstavách.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

První vodíkový autobus v ČR? TriHyBus vyjel do ulic před 12 lety

  • V září roku 2009 vyjel poprvé v Neratovicích první český autobus na vodík
  • Ten byl vyvinut českými odborníky z Ústavu jaderného výzkumu v Řeži
  • Zároveň pro autobus vznikla první vodíková plnička v ČR, která se též nacházela v Neratovicích
TriHyBus, první vodíkový autobus v ČR

TriHyBus aneb první vodíkový autobus v ČR | foto: ÚJV Řež

Píše se rok 2009 a do ulic Neratovic poprvé vyjíždí doposud nevídaný autobus. Jde o první autobus v ČR, který funguje na bázi vodíkového pohonu. Prototyp nese název TriHyBus, protože kombinuje tři druhy pohonu. Díky tomu má co nejmenší spotřebu vodíku, jehož cena není zrovna nejnižší. V obci současně s tím vzniká vůbec první vodíková plnící stanice u nás.

Vývoj začal v roce 2005

Tento unikátní vodíkový autobus byl vyvinut českými vědci a odborníky z Ústavu jaderného výzkumu v Řeži. Jejich práce započala v roce 2005, přičemž o 4 roky později úspěšně ukazují výsledky. TriHyBus aneb unikátní vůz s trojitě hybridním pohonem. V roce 2009 pak začíná jeho testovací provoz v Neratovicích.

TriHyBus, první vodíkový autobus v ČR

TriHyBus tankující vodík na první pničce v ČR | foto: ÚJV Řež

Unikátní trojitě hybridní pohon

Asi největší zajímavostí TriHyBusu byl však jeho jedinečný hybridní pohon. Ten totiž nefungoval tak, že by docházelo ke spalování vodíku, ale místo toho byla jeho energie v palivovém článku přeměněna na elektrický proud. To vlastně znamená, že byl vůz podobný spíše trolejbusům, protože jeho pohon měly též na svědomí elektromotory.

Velký dojezd, rychlé plnění

TriHyBus se pyšnil dojezdem až 300 km na jedno plné tankování, které trvalo pouhých 10 minut. Jeho maximální rychlost dosahovala 65 km/h, ovšem to bylo kvůli nastavenému omezovači. Autobus spotřeboval 7,5 kg vodíku na 100 km, což by se dalo přirovnat například ke 20 litrům nafty na 100 km.


Čtěte také: Ostrava rozšiřuje svou flotilu, zadala objednávku na 10 vodíkových autobusů


Do celého projektu TriHyBus spadala i výstavba první vodíkové čerpací stanice v Česku. Ze začátku sloužila pouze k účelům vodíkového autobusu. Plnička byla postavena v Neratovicích u Prahy a byla tehdy jedinou vodíkovou čerpací stanicí ve střední Evropě.

V provozu jen 5 let

Speciální prototyp vodíkového autobusu, který pocházel z dílen Škody Electric, byl v provozu celkem 5 let a to od roku 2009 do roku 2014. Vidět jste ho mohli v provozu v ulicích Neratovic, kde sloužil převážně jako záložní vůz tamní MHD, ale nacházel se také na nejrůznějších výstavách. V roce 2014 byl dlouhodobě až do roku 2017 odstaven a následně vyřazen z provozu. Od roku 2017 se pak objevil už jen na výstavách.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."