Čísla nelžou! Neuhodnete, kolik nově prodaných aut v EU už jezdí na elektřinu
- Registrace hybridů a elektromobilů v EU překonaly loňský rok
- Už téměř každé druhé prodané auto je elektrifikované
- Naopak diesely se pomalu loučí

V Česku tento trend zatím nenastal, ale čísla v Evropě hovoří naprosto jasně. Prodeje elektromobilů tvořily v Evropské unii od ledna do listopadu 2023 téměř polovinu všech nových registrací osobních automobilů v EU. A to je teprve začátek doby elektrické. Naopak diesely končí a už po nich pomalu ani neštěkne pes.
Prodeje elektrických aut meziročně rostou
Elektrifikovaná vozidla – tedy plně elektrické modely (elektromobily), plug-in hybridní vozy, nebo plně hybridní vozy (full-hybridy) – tvořila ke konci listopadu více než 47,6 % všech registrací nových osobních a automobilů v EU, což je nárůst ze 43 % ve stejném období loňského roku, uvedla Evropská asociace výrobců automobilů (ACEA).
Registrace nových aut v EU se v listopadu zvýšily o 6,7 %, což znamená 16. měsíc růstu v řadě, s meziročním nárůstem registrací elektrických vozidel o 13,3 %. Registrace benzínových vozů vzrostly o 4,2 %, zatímco registrace automobilů používajících naftu poklesly o 10,3 %, říkají údaje.

Čtěte také: Změna! Česko a Slovensko už nejsou nejhorší EU země v elektromobilitě
Němci si letos pořídili o čtvrtinu elektromobilů méně než loni
Agentura Reuters uvádí, že registrace plně elektrických vozů, tj. elektromobilů, vzrostly oproti předchozímu roku o 16,4 % na 144 378 vozů a to i přesto, že registrace v Německu, které je největším trhem pro elektromobily v Evropě, poklesly o 22,5 % na 44 942 vozů.
Na elektrifikovaném trhu spotřebitelé nadále preferovali hybridní elektrická vozidla s meziročním nárůstem o 28,7 %, zatímco poptávka po plug-in hybridech poklesla o 22,1 %. Registrace hybridních elektromobilů v Německu, Francii a Itálii činily více než 1,5 milionů vozidel z téměř 2,5 milionu celkových registrací vozidel v EU.
Trh je „brutální“, říká Mercedes
Navzdory vzestupu registrací elektromobilů ACEA na začátku prosince uvedla, že Evropě hrozí, že sektor elektromobilů bude bez robustní strategie EU zaostávat za stejnými sektory v jiných regionech, například za Čínou nebo, v souvislosti s americkými pobídkami pro místní výrobce automobilů, za USA.
Někteří výrobci automobilů a analytici také uvedli, že v posledních měsících poptávka po elektrických vozidlech stagnovala. Největší evropský výrobce automobilů, Volkswagen, v říjnu uvedl, že poptávka po EV se nevyvíjí podle očekávání, a výrobce luxusních vozů Mercedes varoval před „brutálním“ trhem s elektromobily kvůli výraznému snižování cen a problémům s dodavatelským řetězcem.

Tesla v listopadu dominovala
V listopadu vzrostly počty registrací u Volkswagenu a Renaultu o 11,4 % a 6,1 %, zatímco u koncernu Stellantis poklesly o 7,3 %, uvedla ACEA. Tesla ve stejném za měsíci zaznamenala skok o téměř 45 %, což představuje téměř 22 % registrací plně elektrických aut v rámci EU.
Počet nových vozidel registrovaných v listopadu v EU, Velké Británii a Evropském sdružení volného obchodu (EFTA) vzrostl o 6 % na 1,08 milionu vozidel, uvedla ACEA.
Autor článku

Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".
Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".