Čísla nelžou! Neuhodnete, kolik nově prodaných aut v EU už jezdí na elektřinu

Petr Bergmann
  • Registrace hybridů a elektromobilů v EU překonaly loňský rok
  • Už téměř každé druhé prodané auto je elektrifikované
  • Naopak diesely se pomalu loučí
Toyota bZ4X test
Toyota bZ4X test

V Česku tento trend zatím nenastal, ale čísla v Evropě hovoří naprosto jasně. Prodeje elektromobilů tvořily v Evropské unii od ledna do listopadu 2023 téměř polovinu všech nových registrací osobních automobilů v EU. A to je teprve začátek doby elektrické. Naopak diesely končí a už po nich pomalu ani neštěkne pes.

Prodeje elektrických aut meziročně rostou

Elektrifikovaná vozidla – tedy plně elektrické modely (elektromobily), plug-in hybridní vozy, nebo plně hybridní vozy (full-hybridy) – tvořila ke konci listopadu více než 47,6 % všech registrací nových osobních a automobilů v EU, což je nárůst ze 43 % ve stejném období loňského roku, uvedla Evropská asociace výrobců automobilů (ACEA).

Registrace nových aut v EU se v listopadu zvýšily o 6,7 %, což znamená 16. měsíc růstu v řadě, s meziročním nárůstem registrací elektrických vozidel o 13,3 %. Registrace benzínových vozů vzrostly o 4,2 %, zatímco registrace automobilů používajících naftu poklesly o 10,3 %, říkají údaje.

Volkswagen ID.4 nabíjení na wallboxu
Volkswagen ID.4 nabíjení na wallboxu

Čtěte také: Změna! Česko a Slovensko už nejsou nejhorší EU země v elektromobilitě


Němci si letos pořídili o čtvrtinu elektromobilů méně než loni

Agentura Reuters uvádí, že registrace plně elektrických vozů, tj. elektromobilů, vzrostly oproti předchozímu roku o 16,4 % na 144 378 vozů a to i přesto, že registrace v Německu, které je největším trhem pro elektromobily v Evropě, poklesly o 22,5 % na 44 942 vozů.

Na elektrifikovaném trhu spotřebitelé nadále preferovali hybridní elektrická vozidla s meziročním nárůstem o 28,7 %, zatímco poptávka po plug-in hybridech poklesla o 22,1 %. Registrace hybridních elektromobilů v Německu, Francii a Itálii činily více než 1,5 milionů vozidel z téměř 2,5 milionu celkových registrací vozidel v EU.

Trh je „brutální“, říká Mercedes

Navzdory vzestupu registrací elektromobilů ACEA na začátku prosince uvedla, že Evropě hrozí, že sektor elektromobilů bude bez robustní strategie EU zaostávat za stejnými sektory v jiných regionech, například za Čínou nebo, v souvislosti s americkými pobídkami pro místní výrobce automobilů, za USA.

Někteří výrobci automobilů a analytici také uvedli, že v posledních měsících poptávka po elektrických vozidlech stagnovala. Největší evropský výrobce automobilů, Volkswagen, v říjnu uvedl, že poptávka po EV se nevyvíjí podle očekávání, a výrobce luxusních vozů Mercedes varoval před „brutálním“ trhem s elektromobily kvůli výraznému snižování cen a problémům s dodavatelským řetězcem.

Tesla Model Y (2023) Quicksilver
Tesla Model Y (2023) Quicksilver

Tesla v listopadu dominovala

V listopadu vzrostly počty registrací u Volkswagenu a Renaultu o 11,4 % a 6,1 %, zatímco u koncernu Stellantis poklesly o 7,3 %, uvedla ACEA. Tesla ve stejném za měsíci zaznamenala skok o téměř 45 %, což představuje téměř 22 % registrací plně elektrických aut v rámci EU.

Počet nových vozidel registrovaných v listopadu v EU, Velké Británii a Evropském sdružení volného obchodu (EFTA) vzrostl o 6 % na 1,08 milionu vozidel, uvedla ACEA.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Petr Bergmann - Redaktor

Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".


Komentáře


Nejnovější články