Pokud zvažujete nákup elektrického automobilu, určitě porovnáváte jeho výhody a nevýhody s klasickými spalovacími vozy. Známými tématy jsou dojezd, výdrž baterie, provozní náklady a podobně. Jak to je s jízdními vlastnostmi a například délkou brzdné dráhy?
Existuje několik různých faktorů, které mohou prodloužit brzdnou dráhu elektromobilů oproti benzínovým a naftovým protějškům. Elektromobily jsou vzhledem k vysoké hmotnosti baterií celkově těžší. Mnohdy jsou vybaveny pneumatikami s nízkým valivým odporem, aby došlo ke zlepšení účinnosti a dojezdu.
I když pneumatiky s nízkým valivým odporem mohou být kvalitní a s dobrou přilnavostí, ne všechny se mohou srovnávat s pneumatikami konvenčních vozů. Technologie jejich výroby se ale neustále vyvíjí a proto lze očekávat, že jízdní vlastnosti pneumatik, určených výhradně pro elektromobily, se budou zlepšovat.
Je třeba také zmínit, že elektromobily jsou schopné zpomalovat pomocí rekuperačního brzdění, co znamená, že při brzdění přeměňují velkou část kinetické energie na energii, která je následně uložena v baterii. Tyto systémy mají volitelnou míru rekuperace, kterou je možné nastavit tak, aby při sundání nohy z akcelerátoru došlo ke zpomalování vozidla s různou intenzitou brzdného účinku. Vzhledem k tomu se při jemném přibrzdění mohou brzdy zdát méně účinné, i když při nouzovém sešlápnutí budou fungovat tak, jak očekáváte.
Čtěte také: Zimní provoz elektromobilu přináší řadu problémů, o největší výhodě se ale mlčí
Pokud jde o jízdu v zimních podmínkách, je elektromobil v řadě případů ve výhodě v porovnání s klasickými automobily. Vzhledem k absenci převodů a okamžité přítomnosti točivého momentu lze výkon elektromotoru dávkovat s větším citem a je méně pravděpodobné, že vám prokluzující kola znesnadní rozjezd na velmi kluzkém terénu.
Vzhledem k již zmíněné výborné odezvě elektromotorů a jejich točivému momentu se jejich vlastností využívá také k realizaci systémů, bránících blokování kol nebo předcházejících smyku vozidla. Tyto systémy je obtížné vyvíjet u čistě hydraulických brzdových systémů, používaných u klasických vozů, protože jsou pro daný účel pomalé. I když ani brzdové systémy elektromobilů a hybridních vozů nejsou čistě elektrické a spolupracují s hydraulikou, je možné s pomocí elektromotorů snížit brzdnou dráhu až o 20 %.
Pokud zvažujete nákup elektrického automobilu, určitě porovnáváte jeho výhody a nevýhody s klasickými spalovacími vozy. Známými tématy jsou dojezd, výdrž baterie, provozní náklady a podobně. Jak to je s jízdními vlastnostmi a například délkou brzdné dráhy?
Existuje několik různých faktorů, které mohou prodloužit brzdnou dráhu elektromobilů oproti benzínovým a naftovým protějškům. Elektromobily jsou vzhledem k vysoké hmotnosti baterií celkově těžší. Mnohdy jsou vybaveny pneumatikami s nízkým valivým odporem, aby došlo ke zlepšení účinnosti a dojezdu.
I když pneumatiky s nízkým valivým odporem mohou být kvalitní a s dobrou přilnavostí, ne všechny se mohou srovnávat s pneumatikami konvenčních vozů. Technologie jejich výroby se ale neustále vyvíjí a proto lze očekávat, že jízdní vlastnosti pneumatik, určených výhradně pro elektromobily, se budou zlepšovat.
Je třeba také zmínit, že elektromobily jsou schopné zpomalovat pomocí rekuperačního brzdění, co znamená, že při brzdění přeměňují velkou část kinetické energie na energii, která je následně uložena v baterii. Tyto systémy mají volitelnou míru rekuperace, kterou je možné nastavit tak, aby při sundání nohy z akcelerátoru došlo ke zpomalování vozidla s různou intenzitou brzdného účinku. Vzhledem k tomu se při jemném přibrzdění mohou brzdy zdát méně účinné, i když při nouzovém sešlápnutí budou fungovat tak, jak očekáváte.
Čtěte také: Zimní provoz elektromobilu přináší řadu problémů, o největší výhodě se ale mlčí
Pokud jde o jízdu v zimních podmínkách, je elektromobil v řadě případů ve výhodě v porovnání s klasickými automobily. Vzhledem k absenci převodů a okamžité přítomnosti točivého momentu lze výkon elektromotoru dávkovat s větším citem a je méně pravděpodobné, že vám prokluzující kola znesnadní rozjezd na velmi kluzkém terénu.
Vzhledem k již zmíněné výborné odezvě elektromotorů a jejich točivému momentu se jejich vlastností využívá také k realizaci systémů, bránících blokování kol nebo předcházejících smyku vozidla. Tyto systémy je obtížné vyvíjet u čistě hydraulických brzdových systémů, používaných u klasických vozů, protože jsou pro daný účel pomalé. I když ani brzdové systémy elektromobilů a hybridních vozů nejsou čistě elektrické a spolupracují s hydraulikou, je možné s pomocí elektromotorů snížit brzdnou dráhu až o 20 %.