Proč bych si nikdy nekoupil levné čínské auto? Pravda, o které se nemluví

  • Čína chrlí mnoho zajímavých vozidel na zahraniční trhy
  • Kromě drahé luxusní třídy se ale může pochlubit velmi levnými modely
  • Proč se ale raději zaměřit na ověřené značky místo levné novinky?
Nové elektrické SUV od čínské firmy Geely

Nové elektrické SUV od firmy Geely, které upoutá svou cenou | foto: Geely

Levná vozidla z Číny postupně zaplavují trhy zavedených značek. I když se mnozí výrobci snaží novým trhům přizpůsobit a rozšiřují kromě svých výrobků i zázemí a servisní sítě, stále jde o jednotky. Nových vozidel se přitom nejen na evropské trhy dostává mnohem více.

Jde podle vás o dobrou zprávu? Máme mít u i osobních automobilů podobně široký výběr jako u spotřební elektroniky? Pořízení vozidla s původem z Číny se stále pojí s velkým strachem. A v naprosté většině je i oprávněný.

Mohou být vozy z Číny kvalitní?

Na českém trhu najdeme dnes již vyšší jednotky zástupců čínských automobilek, které zde pořídíte zcela oficiální cestou. Své jméno si tu buduje obnovené britské MG nebo méně známý Dongfeng. Obě značky budují kompletní zázemí pro své zákazníky, včetně dealerské sítě i servisů. U takových značek je obava z náhlého odchodu menší. Co ale takové individuální dovozy nebo značky s jediným modelem? Cítili byste se bezpečně v takovém voze jezdit?

Jednou z prvních obav je kvalita zpracování. U čínského spotřebního zboží, jako jsou mobilní telefony, je často nízká cena vykoupena krátkou životností a téměř nulovou možností reklamace či opravy. Navíc existuje riziko, že se takový čínský projekt rychle ukončí. Podobná situace může nastat i u vozidel. A to už není otázka několika tisíc, ale mnohem vyšších částek, i když oproti známé konkurenci můžete ušetřit desítky či stovky tisíc. Šetřit na kvalitě se však v tomto případě rozhodně nevyplácí.

BYD Yuan Plus

Evropské a americké značky se kvůli dotacím nemohou Číně rovnat


Čtěte také: Češi se o něj poperou. Dravá značka oznamuje levné SUV s nízkou spotřebou


Bezpečnost je velkým problémem

Čína má pro svá vozidla zcela odlišné požadavky na plnění bezpečnostních funkcí. Stále se tu běžně prodávají modely, které mají sotva dvojici čelních airbagů. O deformačních zónách nelze ani hovořit. I první generace modelu MG5 byla na čínském trhu skoro jako z papíru. Až druhá generace, která se dostala na zahraniční trhy, začala plnit i bezpečnostní normy nezbytné pro evropské silnice. Zrovna otázku bezpečnosti by tak neměly podcenit hlavně rodiny.

Pokud jde navíc o vůz, který nespadá do žádné ze známých skupin, je velmi pravděpodobné, že nebude používat běžně dostupné náhradní díly. I obyčejná pravidelná výměna oleje se může stát dlouhým laborováním a sháněním správného olejového filtru. Jestliže nebude automobilka nabízet alespoň evropské zastoupení a servisní síť, budete odkázáni na opravu po vlastní ose a zcela jistě se nevyhnete objednávkám dílů z čínských internetových tržišť.

U doplňků pro mobilní telefony jde o formu zábavy. Jak se ale budete stavět k pravidelným nákupům důležitých komponent pro své vozidlo? Jelikož jde v tomto směru o nový trh, je těžké odhadnout, jak se k servisování těchto vozidel budou stavět nezávislé sítě servisů.

Mini SUV VinFast VF3

Mini SUV VinFast VF3 | foto: VinFast

Kybernetická bezpečnost je neméně důležitá

Neméně důležitými aspekty jsou i funkce a výbava. Levné vozidlo z podstaty věci bude o řadu důležitých i komfortních funkcí ochuzeno. Příkladem může být značka Dongfeng, kde je sice po funkční stránce vše v pořádku, pro Evropana ale nenabídne již tak očekávané funkce jako připojení mobilního telefonu a zobrazení platforem Android Auto či Apple CarPlay.

Místo toho nabízí obyčejné zrcadlení telefonu, které jednak více vybíjí baterii, ale také dává vozidlu přístup do celého mobilního telefonu. I když jsme srozumněni s tím, že i američtí mobilní giganti jsou lační po datech, přesto jsou ve větším bezpečí než u bezejmenné automobilky. V takovém případě si bohužel nemůžete být jistí, kde soukromé údaje a data z telefonu skončí.

Ať slouží auto vám a ne vy jemu

Z mého hlediska je tedy zřejmé, že ušetřit nemalé finance na voze je zajisté příjemné ne-li důležité, ale především z hlediska bezpečnosti a funkčnosti je důležité vědět o výrobci více. Mít záruky servisovatelnosti a rozumné vydané částky je neméně důležitým faktorem v rozhodování. Zajisté si chcete pořídit vozidlo, které bude sloužit vám a ne vy jemu.

Stejně tak je důležité posoudit úsporu na pořízení a srovnat si ji se servisními náklady. Často se totiž stane, že provoz vyjde mnohem dráž. Očekávanou změnu by mohlo v dohledné době přinést oficiální zastoupení značky BYD.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Proč bych si nikdy nekoupil levné čínské auto? Pravda, o které se nemluví

  • Čína chrlí mnoho zajímavých vozidel na zahraniční trhy
  • Kromě drahé luxusní třídy se ale může pochlubit velmi levnými modely
  • Proč se ale raději zaměřit na ověřené značky místo levné novinky?
Nové elektrické SUV od čínské firmy Geely

Nové elektrické SUV od firmy Geely, které upoutá svou cenou | foto: Geely

Levná vozidla z Číny postupně zaplavují trhy zavedených značek. I když se mnozí výrobci snaží novým trhům přizpůsobit a rozšiřují kromě svých výrobků i zázemí a servisní sítě, stále jde o jednotky. Nových vozidel se přitom nejen na evropské trhy dostává mnohem více.

Jde podle vás o dobrou zprávu? Máme mít u i osobních automobilů podobně široký výběr jako u spotřební elektroniky? Pořízení vozidla s původem z Číny se stále pojí s velkým strachem. A v naprosté většině je i oprávněný.

Mohou být vozy z Číny kvalitní?

Na českém trhu najdeme dnes již vyšší jednotky zástupců čínských automobilek, které zde pořídíte zcela oficiální cestou. Své jméno si tu buduje obnovené britské MG nebo méně známý Dongfeng. Obě značky budují kompletní zázemí pro své zákazníky, včetně dealerské sítě i servisů. U takových značek je obava z náhlého odchodu menší. Co ale takové individuální dovozy nebo značky s jediným modelem? Cítili byste se bezpečně v takovém voze jezdit?

Jednou z prvních obav je kvalita zpracování. U čínského spotřebního zboží, jako jsou mobilní telefony, je často nízká cena vykoupena krátkou životností a téměř nulovou možností reklamace či opravy. Navíc existuje riziko, že se takový čínský projekt rychle ukončí. Podobná situace může nastat i u vozidel. A to už není otázka několika tisíc, ale mnohem vyšších částek, i když oproti známé konkurenci můžete ušetřit desítky či stovky tisíc. Šetřit na kvalitě se však v tomto případě rozhodně nevyplácí.

BYD Yuan Plus

Evropské a americké značky se kvůli dotacím nemohou Číně rovnat


Čtěte také: Češi se o něj poperou. Dravá značka oznamuje levné SUV s nízkou spotřebou


Bezpečnost je velkým problémem

Čína má pro svá vozidla zcela odlišné požadavky na plnění bezpečnostních funkcí. Stále se tu běžně prodávají modely, které mají sotva dvojici čelních airbagů. O deformačních zónách nelze ani hovořit. I první generace modelu MG5 byla na čínském trhu skoro jako z papíru. Až druhá generace, která se dostala na zahraniční trhy, začala plnit i bezpečnostní normy nezbytné pro evropské silnice. Zrovna otázku bezpečnosti by tak neměly podcenit hlavně rodiny.

Pokud jde navíc o vůz, který nespadá do žádné ze známých skupin, je velmi pravděpodobné, že nebude používat běžně dostupné náhradní díly. I obyčejná pravidelná výměna oleje se může stát dlouhým laborováním a sháněním správného olejového filtru. Jestliže nebude automobilka nabízet alespoň evropské zastoupení a servisní síť, budete odkázáni na opravu po vlastní ose a zcela jistě se nevyhnete objednávkám dílů z čínských internetových tržišť.

U doplňků pro mobilní telefony jde o formu zábavy. Jak se ale budete stavět k pravidelným nákupům důležitých komponent pro své vozidlo? Jelikož jde v tomto směru o nový trh, je těžké odhadnout, jak se k servisování těchto vozidel budou stavět nezávislé sítě servisů.

Mini SUV VinFast VF3

Mini SUV VinFast VF3 | foto: VinFast

Kybernetická bezpečnost je neméně důležitá

Neméně důležitými aspekty jsou i funkce a výbava. Levné vozidlo z podstaty věci bude o řadu důležitých i komfortních funkcí ochuzeno. Příkladem může být značka Dongfeng, kde je sice po funkční stránce vše v pořádku, pro Evropana ale nenabídne již tak očekávané funkce jako připojení mobilního telefonu a zobrazení platforem Android Auto či Apple CarPlay.

Místo toho nabízí obyčejné zrcadlení telefonu, které jednak více vybíjí baterii, ale také dává vozidlu přístup do celého mobilního telefonu. I když jsme srozumněni s tím, že i američtí mobilní giganti jsou lační po datech, přesto jsou ve větším bezpečí než u bezejmenné automobilky. V takovém případě si bohužel nemůžete být jistí, kde soukromé údaje a data z telefonu skončí.

Ať slouží auto vám a ne vy jemu

Z mého hlediska je tedy zřejmé, že ušetřit nemalé finance na voze je zajisté příjemné ne-li důležité, ale především z hlediska bezpečnosti a funkčnosti je důležité vědět o výrobci více. Mít záruky servisovatelnosti a rozumné vydané částky je neméně důležitým faktorem v rozhodování. Zajisté si chcete pořídit vozidlo, které bude sloužit vám a ne vy jemu.

Stejně tak je důležité posoudit úsporu na pořízení a srovnat si ji se servisními náklady. Často se totiž stane, že provoz vyjde mnohem dráž. Očekávanou změnu by mohlo v dohledné době přinést oficiální zastoupení značky BYD.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."