Připravte se na změnu! Tohle jsou 3 nová pravidla, která musí znát každý řidič

  • Poslanci schválili novelu silničního zákona
  • Měla by začít platit od 1. ledna 2024
  • Jaké změny čekají nejen české řidiče a co naopak neprošlo?
Řízení automobilu

Řízení automobilu | foto: Unsplash

Ministerstvo dopravy může napůl slavit. Celkem 3 navrhované změny v rámci novely silničního zákona prošly přes poslance a byly schváleny, naopak 3 změny neprošly. Nyní jsou na řadě senátoři, kteří mohou přiblížit nový zákon k tomu, aby začal platit od 1. ledna 2024.

Na dálnici až 150 km/h

Řidiči budou moci jezdit na vybraných úsecích po dálnicích jezdit max. povolenou rychlostí až 150 km/h, tedy o 20 km/h více, než je současný limit. Ten však už nějakou dobu řada řidičů porušuje, ať už kvůli tomu, že v některých novějších a bezpečnějších autech je vnímání rychlosti poněkud odlišné, a navíc po vybraných rovných úsecích to ani nemusí být o moc nebezpečnější.

Právě proto reaguje Ministerstvo dopravy tím, že max. povolenou rychlost zvýší. Ale bude to jen na nových a modernizovaných úsecích, které jsou bezpečnější a nejen parametry dálnice, ale také intenzita provozu tuto změnu dovolí.

Řidič v autě od Tesly

Řidič za volantem Tesly | foto: Unsplash


Čtěte také: Konečně! Česko chystá bič na kamioňáky, kteří se předjíždějí na dálnici


Řidičský průkaz již od 17 let

Díky novele silničního zákona také budou moci auto řídit lidé již od 17 let, avšak pouze pod dohledem mentora. Ten musí mít nejméně 10 let řidičský průkaz a v posledních pěti letech o něj nesměl přijít a nesmí mít ani žádný trestný bod. Mentor má být zapsát na dopravním úřadě, každý nezletilý řidič bude moci mít max. 4 mentory.

Přepracovaný systém trestných bodů

A do třetice všeho dobrého, změny se dočká také systém trestných bodů. Pro řidiče bude mnohem jednoduše a srozumitelnější. Za přestupky budou dostávat 2, 4, nebo 6 trestných bodů. Stejně jako dosud bude platit, že za nasbíraných 12 trestných bodů přijde řidič o svůj řidičský průkaz.

A kolik za co bude nově bodů? Například za řízení pod vlivem alkoholu má řidič dostat 6 místo současných 7 bodů, ale ve správným řízení dostane pokutu až 25 tisíc, místo současných 20 tisíc korun. Při odmítnutí zkoušky na alkohol může dostat pokutu ve výši až 75 tisíc korun.

Za překročení rychlosti o 50 km/h mimo obec, resp. o 40 km/h v obci, dále pak za vjezd na železniční přejezd přes zákaz nebo jízdu na červenou bude řidiči hrozit maximální příděl až 6 bodů a pokuta 25 tisíc korun.

Novinkou bude také přísnější trest za blokování průjezdu, například tramvají. Dosud šlo o přestupek s pokutou ve výši 1500 až 2500 korun, nově to bude ve správním řízení až 10 tisíc korun.

Dopravní policie

Fotografie znázorňující policisty při práci | foto: Dopravní policie Jičín

Co naopak neprošlo?

Novelou silničního zákona však neprošlo všechno, co bylo původně navrhováno. Poslancům se nelíbilo a nebyli pro, aby prošel zákaz víkendových jízd pro kamiony, dále omezení povinnosti řidičů předjíždět cyklisty s bočním odstupem nejméně 1,5 metru, či aby byla přilba pro cyklisty povinná bez ohledu na věk.

Co na změny silničního zákona říkáte? Myslíte si, že je to krok správným směrem?

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Připravte se na změnu! Tohle jsou 3 nová pravidla, která musí znát každý řidič

  • Poslanci schválili novelu silničního zákona
  • Měla by začít platit od 1. ledna 2024
  • Jaké změny čekají nejen české řidiče a co naopak neprošlo?
Řízení automobilu

Řízení automobilu | foto: Unsplash

Ministerstvo dopravy může napůl slavit. Celkem 3 navrhované změny v rámci novely silničního zákona prošly přes poslance a byly schváleny, naopak 3 změny neprošly. Nyní jsou na řadě senátoři, kteří mohou přiblížit nový zákon k tomu, aby začal platit od 1. ledna 2024.

Na dálnici až 150 km/h

Řidiči budou moci jezdit na vybraných úsecích po dálnicích jezdit max. povolenou rychlostí až 150 km/h, tedy o 20 km/h více, než je současný limit. Ten však už nějakou dobu řada řidičů porušuje, ať už kvůli tomu, že v některých novějších a bezpečnějších autech je vnímání rychlosti poněkud odlišné, a navíc po vybraných rovných úsecích to ani nemusí být o moc nebezpečnější.

Právě proto reaguje Ministerstvo dopravy tím, že max. povolenou rychlost zvýší. Ale bude to jen na nových a modernizovaných úsecích, které jsou bezpečnější a nejen parametry dálnice, ale také intenzita provozu tuto změnu dovolí.

Řidič v autě od Tesly

Řidič za volantem Tesly | foto: Unsplash


Čtěte také: Konečně! Česko chystá bič na kamioňáky, kteří se předjíždějí na dálnici


Řidičský průkaz již od 17 let

Díky novele silničního zákona také budou moci auto řídit lidé již od 17 let, avšak pouze pod dohledem mentora. Ten musí mít nejméně 10 let řidičský průkaz a v posledních pěti letech o něj nesměl přijít a nesmí mít ani žádný trestný bod. Mentor má být zapsát na dopravním úřadě, každý nezletilý řidič bude moci mít max. 4 mentory.

Přepracovaný systém trestných bodů

A do třetice všeho dobrého, změny se dočká také systém trestných bodů. Pro řidiče bude mnohem jednoduše a srozumitelnější. Za přestupky budou dostávat 2, 4, nebo 6 trestných bodů. Stejně jako dosud bude platit, že za nasbíraných 12 trestných bodů přijde řidič o svůj řidičský průkaz.

A kolik za co bude nově bodů? Například za řízení pod vlivem alkoholu má řidič dostat 6 místo současných 7 bodů, ale ve správným řízení dostane pokutu až 25 tisíc, místo současných 20 tisíc korun. Při odmítnutí zkoušky na alkohol může dostat pokutu ve výši až 75 tisíc korun.

Za překročení rychlosti o 50 km/h mimo obec, resp. o 40 km/h v obci, dále pak za vjezd na železniční přejezd přes zákaz nebo jízdu na červenou bude řidiči hrozit maximální příděl až 6 bodů a pokuta 25 tisíc korun.

Novinkou bude také přísnější trest za blokování průjezdu, například tramvají. Dosud šlo o přestupek s pokutou ve výši 1500 až 2500 korun, nově to bude ve správním řízení až 10 tisíc korun.

Dopravní policie

Fotografie znázorňující policisty při práci | foto: Dopravní policie Jičín

Co naopak neprošlo?

Novelou silničního zákona však neprošlo všechno, co bylo původně navrhováno. Poslancům se nelíbilo a nebyli pro, aby prošel zákaz víkendových jízd pro kamiony, dále omezení povinnosti řidičů předjíždět cyklisty s bočním odstupem nejméně 1,5 metru, či aby byla přilba pro cyklisty povinná bez ohledu na věk.

Co na změny silničního zákona říkáte? Myslíte si, že je to krok správným směrem?

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."