Mnohem více než nesprávné chování řidičů osobních vozidel jsou na očích řidiči kamionů a jejich zdlouhavé předjíždění. Je téměř pravidlem, že při cestě po české dálniční síti narazíte na situaci, kdy se řidič nepatrně lehčího kamionu vydá na dlouhou cestu před svého lenivějšího kolegu. Často ale takový manévr přichází před kopcem a celý proces předjíždění trvá i dlouhé minuty.
Jelikož je téma poslední dobou i velmi často probírané Policií ČR, chystá se na „kamioňáky“ nový bič. Ten by ale měl být mnohem účinnější než všechna dosavadní řešení. Na pozoru se navíc musí mít i zahraniční řidiči. Všechny povinnosti i tresty se totiž týkají i jich. To platí i na případné bodové ohodnocení. Kvůli zdhlouhavým procesům ale většina případů stejně končí ve správním řízení, kde dojde většinou pouze na finanční pokutu. Policisté tak na místě příliš mnoho nezmůžou.
To se ovšem s novelou legislativy změní. Ta navíc výrazným způsobem omezí šedou zónu v zákoně, díky které mnoho přestupků končilo v koši. Ta hovořila o nutnosti dostatečné rychlosti pro bezpečné a rychlé předjetí, navíc řidič nákladního vozidla nad 3,5 tuny nebo soupravy o délce převyšující 7 metrů nesmí při manévru ohrozit ba i omezit ostatní účastníky silničního provozu. A to především svojí výrazně nižší rychlostí jízdy. Prakticky každý předjížděcí manévr i v mírném stoupání pak lze pokutovat.
Čtěte také: Nová posila pro strážníky v Plzni. Městská policie začíná jezdit s Volkswagenem ID.4
Nově půjde přestupek řešit na místě blokovou pokutou ve výši 4 500 až 5 500 korun a šesti body do karty řidiče. Stačí tedy, aby policie zastavila řidiče dvakrát během jednoho roku a ti pak přijdou o řidičské oprávnění. Celý proces navíc strážcům zákona zabere kolem patnácti minut a není potřeba zatěžovat úřady správními řízeními. Novela tedy zruší možnost odebrání řidičského průkazu za jediný špatný manévr a záleží čistě na řidiči, zda bude opakovaně pokoušet svojí štěstěnu.
Novela zákona tak kromě zvýšené bezpečnosti na dálnicích a zachování plynulosti jízdy zjednoduše procesy pro své administrativní pracovníky. Blokové pokuty řeší i potíže se zahraničními řidiči, kteří dříve skládali kauce na dostavení se ke správnímu řízení nebo se vyhýbali pokutám nedostatkem finančních prostředků. I zahraniční řidiči dostanou při první přestupku svá bodová konta, a platí pro ně stejná pravidla jako pro české řidiče.
Mnohem více než nesprávné chování řidičů osobních vozidel jsou na očích řidiči kamionů a jejich zdlouhavé předjíždění. Je téměř pravidlem, že při cestě po české dálniční síti narazíte na situaci, kdy se řidič nepatrně lehčího kamionu vydá na dlouhou cestu před svého lenivějšího kolegu. Často ale takový manévr přichází před kopcem a celý proces předjíždění trvá i dlouhé minuty.
Jelikož je téma poslední dobou i velmi často probírané Policií ČR, chystá se na „kamioňáky“ nový bič. Ten by ale měl být mnohem účinnější než všechna dosavadní řešení. Na pozoru se navíc musí mít i zahraniční řidiči. Všechny povinnosti i tresty se totiž týkají i jich. To platí i na případné bodové ohodnocení. Kvůli zdhlouhavým procesům ale většina případů stejně končí ve správním řízení, kde dojde většinou pouze na finanční pokutu. Policisté tak na místě příliš mnoho nezmůžou.
To se ovšem s novelou legislativy změní. Ta navíc výrazným způsobem omezí šedou zónu v zákoně, díky které mnoho přestupků končilo v koši. Ta hovořila o nutnosti dostatečné rychlosti pro bezpečné a rychlé předjetí, navíc řidič nákladního vozidla nad 3,5 tuny nebo soupravy o délce převyšující 7 metrů nesmí při manévru ohrozit ba i omezit ostatní účastníky silničního provozu. A to především svojí výrazně nižší rychlostí jízdy. Prakticky každý předjížděcí manévr i v mírném stoupání pak lze pokutovat.
Čtěte také: Nová posila pro strážníky v Plzni. Městská policie začíná jezdit s Volkswagenem ID.4
Nově půjde přestupek řešit na místě blokovou pokutou ve výši 4 500 až 5 500 korun a šesti body do karty řidiče. Stačí tedy, aby policie zastavila řidiče dvakrát během jednoho roku a ti pak přijdou o řidičské oprávnění. Celý proces navíc strážcům zákona zabere kolem patnácti minut a není potřeba zatěžovat úřady správními řízeními. Novela tedy zruší možnost odebrání řidičského průkazu za jediný špatný manévr a záleží čistě na řidiči, zda bude opakovaně pokoušet svojí štěstěnu.
Novela zákona tak kromě zvýšené bezpečnosti na dálnicích a zachování plynulosti jízdy zjednoduše procesy pro své administrativní pracovníky. Blokové pokuty řeší i potíže se zahraničními řidiči, kteří dříve skládali kauce na dostavení se ke správnímu řízení nebo se vyhýbali pokutám nedostatkem finančních prostředků. I zahraniční řidiči dostanou při první přestupku svá bodová konta, a platí pro ně stejná pravidla jako pro české řidiče.