V Česku se stále rychleji objevují nové fotovoltaické elektrárny na střechách domů, chat, ale i firemních objektů. Díky vysoké poptávce zákazníků ale přibývá i nespolehlivých dodavatelů a nespokojených zákazníků. Ti se stále častěji obracejí i na Českou obchodní inspekci. Problémů s dodavateli přitom pravděpodobně přibude.
„V posledních měsících stále přibývá zákazníků, kteří mají špatnou zkušenost s dodavatelem fotovoltaiky. Zákazníci velmi často slyší na velkolepé sliby obchodních zástupců dodavatelů fotovoltaiky, kteří jim naslibují rychlou montáž, nízké ceny a někdy až podezřele rychlou návratnost investice. Zákazníci pak často uhradí zálohu v řádu několika stovek tisíc korun a slíbené montáže fotovoltaiky se ani po několika měsících nedočkají. Některé případy nespolehlivých dodavatelů tak už musí řešit i Česká obchodní inspekce“, říká Martin Bárta, který je jednatelem provozovatele srovnávače Voltaico.cz.
Podle průzkumu srovnávače Voltaico.cz mezi zákazníky dodavatelů vyplývá, že přes 30 % zákazníků mělo s vybraným dodavatelem fotovoltaiky problémy. Ty se velmi často týkaly problémů s montáží, která neproběhla ani po několika měsících od zesmluvněné lhůty dodání. A to nejsou zdaleka všechny problémy, které Češi často uvádějí a musejí je nějak řešit. Na co si tedy dát pozor, abyste nedopadli jako někteří?
Čtěte také: TOP 34 fotovoltaických panelů, které jsou nejlepší na trhu (leden 2023)
Velmi často zákazníci také uvádí problémy s neodbornou montáží, kvůli které došlo následně k poškození střešní krytiny či samotných komponent fotovoltaiky. Zákazníci tak musí řešit reklamace, vůči kterým jsou ale podle nich některé firmy vcelku benevolentní. I přes sliby oprav v rámci záruky ze strany dodavatele si tak někteří zákazníci následně zajistí opravu raději další firmou, té ale samozřejmě musí za opravu zaplatit a provoz fotovoltaiky se jim tak dále prodražuje.
„Očekáváme, že trend přibývání nových fotovoltaických elektráren na střechách tuzemských nemovitostí příliš nepoleví a naopak dojde k jeho růstu. To by se následně mohlo projevit v dalších problémech dodavatelů, kteří nebudou schopni plnit své závazky vůči svým zákazníkům. Obáváme se, že některé firmy by také v následujících měsících mohly skončit v insolvenčním řízení, jelikož nebudou schopny svůj rychlý růst kontrolovat“, dodává Martin Bárta.
Všichni zájemci o fotovoltaiku by si podle Bárty měli před podepsáním jakékoliv smlouvy dodavatele nejprve prověřit prostřednictvím recenzí, které jsou k dispozici například na srovnávači www.voltaico.cz. Stejně tak by měl každý zákazník zbystřit v okamžiku, kdy se mu dodavatel snaží své služby rychle vnutit a podepsat s ním smlouvu. Podezřelé by pro zákazníka měly být i výrazně nižší ceny, které dodavatel ve srovnání s konkurencí nabízí.
Podle Michala Štrympla, který má ve Voltaico.cz na starost ověřování dodavatelů, by zákazníci měli výběru správného dodavatele věnovat velkou pozornost a pokud oblasti příliš nerozumí, raději k výběru přizvat nezávislého odborníka. „Při výběru nového automobilu také hodnotíte více dodavatelů, výběr trvá delší dobu a neměl by se uspěchat, jelikož jde většinou o velkou investici, která finančně zatíží celou domácnost. Při výběru dodavatele fotovoltaiky by to tak mělo být podobné jako při výběru dodavatele nového vozu,“ říká Štrympl.
V Česku se stále rychleji objevují nové fotovoltaické elektrárny na střechách domů, chat, ale i firemních objektů. Díky vysoké poptávce zákazníků ale přibývá i nespolehlivých dodavatelů a nespokojených zákazníků. Ti se stále častěji obracejí i na Českou obchodní inspekci. Problémů s dodavateli přitom pravděpodobně přibude.
„V posledních měsících stále přibývá zákazníků, kteří mají špatnou zkušenost s dodavatelem fotovoltaiky. Zákazníci velmi často slyší na velkolepé sliby obchodních zástupců dodavatelů fotovoltaiky, kteří jim naslibují rychlou montáž, nízké ceny a někdy až podezřele rychlou návratnost investice. Zákazníci pak často uhradí zálohu v řádu několika stovek tisíc korun a slíbené montáže fotovoltaiky se ani po několika měsících nedočkají. Některé případy nespolehlivých dodavatelů tak už musí řešit i Česká obchodní inspekce“, říká Martin Bárta, který je jednatelem provozovatele srovnávače Voltaico.cz.
Podle průzkumu srovnávače Voltaico.cz mezi zákazníky dodavatelů vyplývá, že přes 30 % zákazníků mělo s vybraným dodavatelem fotovoltaiky problémy. Ty se velmi často týkaly problémů s montáží, která neproběhla ani po několika měsících od zesmluvněné lhůty dodání. A to nejsou zdaleka všechny problémy, které Češi často uvádějí a musejí je nějak řešit. Na co si tedy dát pozor, abyste nedopadli jako někteří?
Čtěte také: TOP 34 fotovoltaických panelů, které jsou nejlepší na trhu (leden 2023)
Velmi často zákazníci také uvádí problémy s neodbornou montáží, kvůli které došlo následně k poškození střešní krytiny či samotných komponent fotovoltaiky. Zákazníci tak musí řešit reklamace, vůči kterým jsou ale podle nich některé firmy vcelku benevolentní. I přes sliby oprav v rámci záruky ze strany dodavatele si tak někteří zákazníci následně zajistí opravu raději další firmou, té ale samozřejmě musí za opravu zaplatit a provoz fotovoltaiky se jim tak dále prodražuje.
„Očekáváme, že trend přibývání nových fotovoltaických elektráren na střechách tuzemských nemovitostí příliš nepoleví a naopak dojde k jeho růstu. To by se následně mohlo projevit v dalších problémech dodavatelů, kteří nebudou schopni plnit své závazky vůči svým zákazníkům. Obáváme se, že některé firmy by také v následujících měsících mohly skončit v insolvenčním řízení, jelikož nebudou schopny svůj rychlý růst kontrolovat“, dodává Martin Bárta.
Všichni zájemci o fotovoltaiku by si podle Bárty měli před podepsáním jakékoliv smlouvy dodavatele nejprve prověřit prostřednictvím recenzí, které jsou k dispozici například na srovnávači www.voltaico.cz. Stejně tak by měl každý zákazník zbystřit v okamžiku, kdy se mu dodavatel snaží své služby rychle vnutit a podepsat s ním smlouvu. Podezřelé by pro zákazníka měly být i výrazně nižší ceny, které dodavatel ve srovnání s konkurencí nabízí.
Podle Michala Štrympla, který má ve Voltaico.cz na starost ověřování dodavatelů, by zákazníci měli výběru správného dodavatele věnovat velkou pozornost a pokud oblasti příliš nerozumí, raději k výběru přizvat nezávislého odborníka. „Při výběru nového automobilu také hodnotíte více dodavatelů, výběr trvá delší dobu a neměl by se uspěchat, jelikož jde většinou o velkou investici, která finančně zatíží celou domácnost. Při výběru dodavatele fotovoltaiky by to tak mělo být podobné jako při výběru dodavatele nového vozu,“ říká Štrympl.