Příběh, o kterém se nemluví. Nepál téměř kompletně přešel na elektromobilitu

Matouš Vrchota
Nabíjení Toyoty bZ4X | foto: Luboš Srb
Nabíjení Toyoty bZ4X | foto: Luboš Srb

Nepál fascinuje svým přechodem na elektromobilitu. Vloni bylo 76 % všech prodaných aut čistě na elektřinu. Asijskému státu jde o soběstačnost.

Další asijský stát jde příkladem

Zatímco v Evropě si nedokážeme život bez spalovacích aut představit, již nyní se na světě nachází státy, které to mají téměř naopak. Jedním z takových států, kde už moc spalováků nenajdete, je překvapivě Nepál. A netýká se to jen osobních vozidel, ale i lehkých nákladních modelů.

Jen v minulém roce si 76 % zájemců o nový vůz pořídilo elektromobil. U užitkových vozidel šlo o každý druhý vůz. Je to o třetinu více než kolik vykazuje dlouhodobý světový průměr. Nepál se přitom jeví jako ideální kandidát na takový obrovský přesun k nové technologii.

Nepál získává většinu elektrické energie z vodních zdrojů a nejsou ani závislí na ostatních zemích. Státní orgán důkladně dohlíží na dovoz vozidel, daří se rozšiřovat nabíjecí infrastrukturu a příznivě napomáhá i dostupnost levných vozidel z blízké Číny.

Nabíjecí stanice v Nepálu | foto: New York Times
Nabíjecí stanice v Nepálu | foto: New York Times

Čtěte také: Vietnam zakazuje spalovací motorky. Poté přijdou na řadu i automobily

Nepál využívá především vodní energetiku

Himaláje jsou nejen velmi dominantním a respektovaným horským masivem, ve velké míře dodávají Nepálu i obnovitelnou energii z místních zdrojů. Čisté energie jsou nyní takové přebytky, že nedává smysl dovážet drahou ropu. Stát ji chce využít především v dopravě.

Aby byla tato kauza podpořena z nejvyšších míst, snížil stát importní cla na elektrické vozy na minimum. Aktuálně se dostaly hodnoty na 40 %. Jestli se vám zdá hodnota příliš vysoká, spalovací vozy podléhají clu o výši 180 %. Nabíjecí stanice rostou jak houby po dešti. Částí se na výstavbě podílí samotný stát, nicméně o většinu přírůstků se stará soukromý sektor.

Občané nyní doufají, že se stabilizuje místní politická situace, která by mohla zapříčinit ukončení výrazné podpory. Pokud lidé nebudou mít možnost pořídit elektromobil za sníženou cenu, obává se většina opětovného nárůstu spalovacích vozidel. I samosprávné oblasti doufají ve stabilizaci, jelikož v další fázi přechodu by rádi elektrifikovali hromadnou dopravu.

Zdroj: New York Times


Autor článku

Matouš Vrchota - Redaktor

Matouš se zajímá o moderní technologie, zejména v oblasti automotive. Baví ho vše digitální, ideálně s Androidem. Ve volném čase se věnuje úpravám rodinného vozového parku nebo vyráží na kole.


Komentáře


Nejnovější články