Znečistění ovzduší ve městech je především způsobeno automobilovou dopravou. A Praha si to také uvědomuje.
TIP: Praha dostala tučnou pokutu za zvýhodněné parkování hybridů (Aktualizováno)
Podle měření má Praha jedno z nejhorších ovzduší v zemi. Téměř 80 % znečištění tvoří doprava. Petr Hluboček, náměstek pražského primátora sdělil portálu autosalon.tv, že právě zavedení mýtného systému a tedy zpoplatnění vjezdu do Prahy je účinný nástroj, jak dosáhnout lepší kvality vzduchu a zároveň zlepšit průjezdnost centra Prahy. Zároveň ale upozornil, že spuštění mýta je na velkou politickou debatu a otázkou následujících asi pěti až šesti let.
Aby vůbec bylo možné mýtný systém v Praze, respektive kdekoliv v Česku zavést, bude dle Hlubočka potřeba upravit zákon o pozemních komunikacích a o daních a poplatcích. Mýto musí být do zákona zavedeno, jinak by Praha nemohla peníze za vjezd na své území vybírat. Hlubočka se vyjádřil na otázku ohledně cen, že momentálně to není prioritou a ceny ještě nebyly rozhodnuty.
Nejvíce by měli platit majitelé vozidel starých, těžkých, s velkou spotřebou a emisemi. Naopak plug-in hybridy či elektroauta by měla mít vjezd zdarma či za symbolický poplatek. Jde o tenký led. Pokud by byly ceny nastaveny příliš vysoko, může to mít negativní politické dopady.
Řidiče to navíc může velmi rozčílit, protože Praha už řadu let není schopna dokončit okruh kolem města, který by sám o sobě dopravě v centru výrazně ulehčil. Petr Hluboček ale zmínil, že kromě zavedení mýta Praha plánuje právě i dostavbu okruhu a chce tak zřídit kompletní opatření, která by měla ovzduší pomoci.
Celý systém bude vlastně jen soubor kamer, které budou schopny přečíst registrační značky aut. Dá se tedy předpokládat, že Praha využije minimálně část kamerového systému, který je už dnes v provozu. Inspirací pro Prahu je mýtný systém z Milána nebo Londýna a odtud také ten nápad, že nízkoemisní auta nebudou platit nic nebo jen symbolicky.
A stejně by na tom teoreticky mohli být obyvatelé, kteří bydlí v oblastech zasažených mýtem. Magistrát jej totiž nejdříve hodlá zavést v centru, tedy v městské památkové rezervaci. Petr Hluboček potvrdil, že je v plánu prodiskutování zatím blíže neurčených úlev jak pro obyvatele bydlících v oblastech mýta, tak třeba pro řidiče zásobování nebo třeba pošty.
zdroj: autosalon
Znečistění ovzduší ve městech je především způsobeno automobilovou dopravou. A Praha si to také uvědomuje.
TIP: Praha dostala tučnou pokutu za zvýhodněné parkování hybridů (Aktualizováno)
Podle měření má Praha jedno z nejhorších ovzduší v zemi. Téměř 80 % znečištění tvoří doprava. Petr Hluboček, náměstek pražského primátora sdělil portálu autosalon.tv, že právě zavedení mýtného systému a tedy zpoplatnění vjezdu do Prahy je účinný nástroj, jak dosáhnout lepší kvality vzduchu a zároveň zlepšit průjezdnost centra Prahy. Zároveň ale upozornil, že spuštění mýta je na velkou politickou debatu a otázkou následujících asi pěti až šesti let.
Aby vůbec bylo možné mýtný systém v Praze, respektive kdekoliv v Česku zavést, bude dle Hlubočka potřeba upravit zákon o pozemních komunikacích a o daních a poplatcích. Mýto musí být do zákona zavedeno, jinak by Praha nemohla peníze za vjezd na své území vybírat. Hlubočka se vyjádřil na otázku ohledně cen, že momentálně to není prioritou a ceny ještě nebyly rozhodnuty.
Nejvíce by měli platit majitelé vozidel starých, těžkých, s velkou spotřebou a emisemi. Naopak plug-in hybridy či elektroauta by měla mít vjezd zdarma či za symbolický poplatek. Jde o tenký led. Pokud by byly ceny nastaveny příliš vysoko, může to mít negativní politické dopady.
Řidiče to navíc může velmi rozčílit, protože Praha už řadu let není schopna dokončit okruh kolem města, který by sám o sobě dopravě v centru výrazně ulehčil. Petr Hluboček ale zmínil, že kromě zavedení mýta Praha plánuje právě i dostavbu okruhu a chce tak zřídit kompletní opatření, která by měla ovzduší pomoci.
Celý systém bude vlastně jen soubor kamer, které budou schopny přečíst registrační značky aut. Dá se tedy předpokládat, že Praha využije minimálně část kamerového systému, který je už dnes v provozu. Inspirací pro Prahu je mýtný systém z Milána nebo Londýna a odtud také ten nápad, že nízkoemisní auta nebudou platit nic nebo jen symbolicky.
A stejně by na tom teoreticky mohli být obyvatelé, kteří bydlí v oblastech zasažených mýtem. Magistrát jej totiž nejdříve hodlá zavést v centru, tedy v městské památkové rezervaci. Petr Hluboček potvrdil, že je v plánu prodiskutování zatím blíže neurčených úlev jak pro obyvatele bydlících v oblastech mýta, tak třeba pro řidiče zásobování nebo třeba pošty.
zdroj: autosalon