Praha přichází s novým plánem, jak zamezit znečišťování ovzduší, ke kterému přispívají podvodníci s emisemi.
Tip: Praha zrušila tzv. miliardový tendr na sdílené elektromobily, na jehož rizika jsme upozorňovali
Strategický plán očištění hl. města Prahy (HMP) má podobu memoranda nazvaného „Měření emisí vozidel v silničním provozu“ a je výsledkem usnesení HMP ze dne 17. června 2019. Jeho cílem je jednoduše a obecně řečeno ochrana životního prostředí, konkrétně pak hlavně vypořádat se s podvodníky s emisemi, neboť je tady podezření o nefunkčnosti emisního systému, což zrovna nepřispívá k tomu, aby zde jezdila auta splňují příslušné emisní normy a nedocházelo k výraznému příspěvku znečištění v hlavním městě.
Účastníky tohoto Memoranda jsou Krajské ředitelství hl. m. Prahy Policie České republiky (dále jen KŘP Praha), Hlavní město Praha (HMP) a vybrané Stanice technických kontrol – stanice měření emisí (dle velikosti, schopnosti zajistit požadované služby a dle místní působnosti k páteřním komunikacím hl. m. Prahy s ohledem na zákonem stanovenou max. 8km vzdálenost mezi místem silniční kontroly orgány Policie ČR a Stanicí technické kontroly-stanicí měření emisí).
Praha vybaví posádky vybraných služebních dopravních prostředků krajského ředitelství 5 ks rychlých ručních diagnostických čteček kódů Readiness, za účelem analýzy závad zjištěných v hlavních řídících jednotkách vozidel. A hlídky PČR pak budou zpravidla jedenkrát týdně kontrolovat emise operativně na určeném místě a čase (minimálně dva SDP v barvách policie, včetně dvoučlenné posádky vybavené a vyškolené, za účelem kontroly technického stavu vozidel, s prioritním zaměřením na zvýšenou vizuální kouřivost z výfukového systému, související s dodržováním limitů emisí osobních motorových vozidel). Tímto způsobem chce Praha odhalit motorová vozidla s vymontovanými či poškozenými filtry pevných částic (DPF).
V případě pochybnosti o technickém stavu vozidla, provede jeho zastavení a v rámci technické silniční kontroly napojení na předmětný diagnostický přístroj. Pokud se podezření o nezpůsobilém technickém stavu vozidla potvrdí, bude řidič vozidla vyzván k provedení technické kontroly-kontroly stavu emisí v předjednané Stanici technické kontroly – stanici měření emisí, kde bude dle Memoranda přednostně odbaven dle kapacitních možností příslušné stanice, tak aby nedocházel kčasovým prodlevám zejména ze strany Policie ČR. Při vyhlášení „smogové situace“ ze strany Magistrátu hl. m. Prahy v rámci přijatých protismogových opatření budou hlídky PČR provádět kontroly emisí v maximální možné personální kapacitě za účelem kontroly technického stavu, s maximálním zaměřením na dodržování limitů emisí osobních motorových vozidel na operativně určeném místě a čase, po celou dobu vyhlášeného opatření.
Tip: Snížení počtu spalovacích aut na polovinu? Také Praha chce jít příkladem
Technickou prohlídkou silničního vozidla mohou být zjištěny 3 stupně závad, kterými jsou:
Zjistí-li se při technické silniční kontrole nebezpečná závada, která vzhledem ke své povaze nebo rozsahu významně zvyšuje ohrožení bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích nebo nepříznivé působení provozu vozidla na životní prostředí, zadrží policista osvědčení o registraci vozidla a věc oznámí příslušnému správnímu orgánu.
Zároveň oznámí podezření z přestupku řidiče a případně provozovatele vozidla: řidiče dle § 125c/1/a 3 zákona o silničním provozu, kde se ukládá pokuta 5.000-10.000 Kč, zákaz činnosti 6-12 měsíců a následně se zapisuje 5 trestných bodů do bodového hodnocení řidiče. Provozovatele vozidla v případě fyzické osoby dle § 83/1/l zákona o podmínkách provozu vozidel, kde se ukládá pokuta do 50.000 Kč. Provozovatele vozidla v případě právnické osoby nebo fyzické podnikající osoby dle § 83a/2/b zákona o podmínkách provozu vozidel v souběhu s přestupkem dle § 125d/1/a zákona o silničním provozu, kde se ukládá pokuta do 100.000 Kč.
Zjistí-li se technickou silniční kontrolou vážná závada, je vozidlo technicky způsobilé k provozu pouze na dobu 30 dnů ode dne vydání dokladu o provedené technické silniční kontrole. Provozovatel silničního vozidla je povinen v této lhůtě přistavit silniční vozidlo s odstraněnou vážnou závadou stanici technické kontroly k provedení opakované technické prohlídky. Zároveň je oznámeno podezření zpřestupku řidiče a případně provozovatele vozidla.
K podpisu Memoranda a naplnění účinnosti by mělo dojít do konce letošního roku.
Praha přichází s novým plánem, jak zamezit znečišťování ovzduší, ke kterému přispívají podvodníci s emisemi.
Tip: Praha zrušila tzv. miliardový tendr na sdílené elektromobily, na jehož rizika jsme upozorňovali
Strategický plán očištění hl. města Prahy (HMP) má podobu memoranda nazvaného „Měření emisí vozidel v silničním provozu“ a je výsledkem usnesení HMP ze dne 17. června 2019. Jeho cílem je jednoduše a obecně řečeno ochrana životního prostředí, konkrétně pak hlavně vypořádat se s podvodníky s emisemi, neboť je tady podezření o nefunkčnosti emisního systému, což zrovna nepřispívá k tomu, aby zde jezdila auta splňují příslušné emisní normy a nedocházelo k výraznému příspěvku znečištění v hlavním městě.
Účastníky tohoto Memoranda jsou Krajské ředitelství hl. m. Prahy Policie České republiky (dále jen KŘP Praha), Hlavní město Praha (HMP) a vybrané Stanice technických kontrol – stanice měření emisí (dle velikosti, schopnosti zajistit požadované služby a dle místní působnosti k páteřním komunikacím hl. m. Prahy s ohledem na zákonem stanovenou max. 8km vzdálenost mezi místem silniční kontroly orgány Policie ČR a Stanicí technické kontroly-stanicí měření emisí).
Praha vybaví posádky vybraných služebních dopravních prostředků krajského ředitelství 5 ks rychlých ručních diagnostických čteček kódů Readiness, za účelem analýzy závad zjištěných v hlavních řídících jednotkách vozidel. A hlídky PČR pak budou zpravidla jedenkrát týdně kontrolovat emise operativně na určeném místě a čase (minimálně dva SDP v barvách policie, včetně dvoučlenné posádky vybavené a vyškolené, za účelem kontroly technického stavu vozidel, s prioritním zaměřením na zvýšenou vizuální kouřivost z výfukového systému, související s dodržováním limitů emisí osobních motorových vozidel). Tímto způsobem chce Praha odhalit motorová vozidla s vymontovanými či poškozenými filtry pevných částic (DPF).
V případě pochybnosti o technickém stavu vozidla, provede jeho zastavení a v rámci technické silniční kontroly napojení na předmětný diagnostický přístroj. Pokud se podezření o nezpůsobilém technickém stavu vozidla potvrdí, bude řidič vozidla vyzván k provedení technické kontroly-kontroly stavu emisí v předjednané Stanici technické kontroly – stanici měření emisí, kde bude dle Memoranda přednostně odbaven dle kapacitních možností příslušné stanice, tak aby nedocházel kčasovým prodlevám zejména ze strany Policie ČR. Při vyhlášení „smogové situace“ ze strany Magistrátu hl. m. Prahy v rámci přijatých protismogových opatření budou hlídky PČR provádět kontroly emisí v maximální možné personální kapacitě za účelem kontroly technického stavu, s maximálním zaměřením na dodržování limitů emisí osobních motorových vozidel na operativně určeném místě a čase, po celou dobu vyhlášeného opatření.
Tip: Snížení počtu spalovacích aut na polovinu? Také Praha chce jít příkladem
Technickou prohlídkou silničního vozidla mohou být zjištěny 3 stupně závad, kterými jsou:
Zjistí-li se při technické silniční kontrole nebezpečná závada, která vzhledem ke své povaze nebo rozsahu významně zvyšuje ohrožení bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích nebo nepříznivé působení provozu vozidla na životní prostředí, zadrží policista osvědčení o registraci vozidla a věc oznámí příslušnému správnímu orgánu.
Zároveň oznámí podezření z přestupku řidiče a případně provozovatele vozidla: řidiče dle § 125c/1/a 3 zákona o silničním provozu, kde se ukládá pokuta 5.000-10.000 Kč, zákaz činnosti 6-12 měsíců a následně se zapisuje 5 trestných bodů do bodového hodnocení řidiče. Provozovatele vozidla v případě fyzické osoby dle § 83/1/l zákona o podmínkách provozu vozidel, kde se ukládá pokuta do 50.000 Kč. Provozovatele vozidla v případě právnické osoby nebo fyzické podnikající osoby dle § 83a/2/b zákona o podmínkách provozu vozidel v souběhu s přestupkem dle § 125d/1/a zákona o silničním provozu, kde se ukládá pokuta do 100.000 Kč.
Zjistí-li se technickou silniční kontrolou vážná závada, je vozidlo technicky způsobilé k provozu pouze na dobu 30 dnů ode dne vydání dokladu o provedené technické silniční kontrole. Provozovatel silničního vozidla je povinen v této lhůtě přistavit silniční vozidlo s odstraněnou vážnou závadou stanici technické kontroly k provedení opakované technické prohlídky. Zároveň je oznámeno podezření zpřestupku řidiče a případně provozovatele vozidla.
K podpisu Memoranda a naplnění účinnosti by mělo dojít do konce letošního roku.