V oblasti rozvoje elektromobility je sice ČR oproti vyspělým zemím výrazně pozadu, nicméně vypadá to, že i zde se začíná blýskat na lepší časy.
Vycházíme hned z několika zdrojů, zejména Centrálního registru vozidel, podle kterého bylo v České republice za první polovinu roku 2018 registrováno 318 osobních elektromobilů. Ve srovnání se stejným obdobím loňského roku, kdy bylo registrováno 192 vozidel, se jedná o 66% nárůst (!). Když to přičteme k celkem 1 475 elektromobilům, které eviduje ASEP k poslednímu dni roku 2017, pak se dostaneme na číslo 1793 elektromobilů, které pravděpodobně jezdí v ČR k 1. červenci 2018. Mimo tyto statistiky jsou pak ještě například plně elektrické dodávky, takže odhad ČEZu kolem 2 000 elektromobilů v ČR zřejmě nebude od pravdy daleko.
Nicméně nepočítá se s plug-in hybridy (které přitom dokáží jezdit i čistě jen na elektrický pohon) nebo hybridy, kterých je v českých luzích a hájích podstatně více. Přesná čísla bohužel v tuto chvíli neznáme.
A co srovnání s Evropou? Podle společnosti BASF jezdí po evropských silnicích již údajně přes 550 tisíc aut na elektrický pohon. A po světě již přes 3 miliony elektromobilů.
Tip: Analytici věří elektromobilům, ale ne v blízké budoucnosti
V České republice se ovšem významným způsobem rozšířila nabídka jednotlivých automobilek. Na českém trhu je již téměř 50 typů elektrických vozů (pozn. 16 typů elektromobilů a 28 typů plug-in hybridů), některá z nich atakují dojezdovou vzdálenost 500 km čistě na elektřinu. Pokrok v této oblasti za posledních pár let je nezpochybnitelný.
Osobní elektroauta se v uplynulém pololetí podílela na všech registrovaných osobních vozidlech pouhými 0,34 % (!). Stále se jedná o minoritní podíl, zajímavé je však podívat se na tento podíl z pohledu jednotlivých značek. Pomineme-li automobilku Tesla, která vyrábí výhradně elektromobily, tak např. u Porsche se elektrifikované vozy podílely 6,5 %, následovala automobilka BMW s 3,7 %, Volvo s 2,7 %, Nissan s 2,2 % atd. Nejvíce registrací elektromobilů zaznamenal Volkswagen (127), Nissan (70), BMW (52) a Tesla (51). V oblasti plug-in hybridů dominuje BMW se 70 registracemi, následuje Volvo (28), Volkswagen (20) a Porsche (16).
Díky tlaku na snižování emisí jsou automobilky nuceny do svého portfolia zařazovat vozidla, která lokálně produkují minimální, případně nulové emise. Celá řada elektrických aut, která jsou na trhu nabízená, ale především se v čím dál větší míře dostávají do reálného provozu, jsou vybavena nejmodernějšími asistenčními systémy, které mají prokazatelný vliv na bezpečnost silničního provozu. Ale mají i nespočet dalších výhod. Je nezpochybnitelné, že jsou budoucností dopravy.
zdroj: Centrum dopravního průmyslu, ASEP, BASF
V oblasti rozvoje elektromobility je sice ČR oproti vyspělým zemím výrazně pozadu, nicméně vypadá to, že i zde se začíná blýskat na lepší časy.
Vycházíme hned z několika zdrojů, zejména Centrálního registru vozidel, podle kterého bylo v České republice za první polovinu roku 2018 registrováno 318 osobních elektromobilů. Ve srovnání se stejným obdobím loňského roku, kdy bylo registrováno 192 vozidel, se jedná o 66% nárůst (!). Když to přičteme k celkem 1 475 elektromobilům, které eviduje ASEP k poslednímu dni roku 2017, pak se dostaneme na číslo 1793 elektromobilů, které pravděpodobně jezdí v ČR k 1. červenci 2018. Mimo tyto statistiky jsou pak ještě například plně elektrické dodávky, takže odhad ČEZu kolem 2 000 elektromobilů v ČR zřejmě nebude od pravdy daleko.
Nicméně nepočítá se s plug-in hybridy (které přitom dokáží jezdit i čistě jen na elektrický pohon) nebo hybridy, kterých je v českých luzích a hájích podstatně více. Přesná čísla bohužel v tuto chvíli neznáme.
A co srovnání s Evropou? Podle společnosti BASF jezdí po evropských silnicích již údajně přes 550 tisíc aut na elektrický pohon. A po světě již přes 3 miliony elektromobilů.
Tip: Analytici věří elektromobilům, ale ne v blízké budoucnosti
V České republice se ovšem významným způsobem rozšířila nabídka jednotlivých automobilek. Na českém trhu je již téměř 50 typů elektrických vozů (pozn. 16 typů elektromobilů a 28 typů plug-in hybridů), některá z nich atakují dojezdovou vzdálenost 500 km čistě na elektřinu. Pokrok v této oblasti za posledních pár let je nezpochybnitelný.
Osobní elektroauta se v uplynulém pololetí podílela na všech registrovaných osobních vozidlech pouhými 0,34 % (!). Stále se jedná o minoritní podíl, zajímavé je však podívat se na tento podíl z pohledu jednotlivých značek. Pomineme-li automobilku Tesla, která vyrábí výhradně elektromobily, tak např. u Porsche se elektrifikované vozy podílely 6,5 %, následovala automobilka BMW s 3,7 %, Volvo s 2,7 %, Nissan s 2,2 % atd. Nejvíce registrací elektromobilů zaznamenal Volkswagen (127), Nissan (70), BMW (52) a Tesla (51). V oblasti plug-in hybridů dominuje BMW se 70 registracemi, následuje Volvo (28), Volkswagen (20) a Porsche (16).
Díky tlaku na snižování emisí jsou automobilky nuceny do svého portfolia zařazovat vozidla, která lokálně produkují minimální, případně nulové emise. Celá řada elektrických aut, která jsou na trhu nabízená, ale především se v čím dál větší míře dostávají do reálného provozu, jsou vybavena nejmodernějšími asistenčními systémy, které mají prokazatelný vliv na bezpečnost silničního provozu. Ale mají i nespočet dalších výhod. Je nezpochybnitelné, že jsou budoucností dopravy.
zdroj: Centrum dopravního průmyslu, ASEP, BASF