Jak je dobře známé všem elektromobilistům, mají elektromobily se speciální značkou významně ulehčené parkování. Například v Praze tak automobily s touto speciální značkou začínající písmeny EL mohou parkovat v modrých zónách i bez speciálního povolení.
Jak je to ale s vymezením parkovacího místa přímo u nabíjecí stanice? A jaké modely pro takto vymezerovaná místa lze použít? Resp. jaké modely jsou doporučované autoritami EU?
V roce 2015 sestavila Evropská komise skupinu expertů, takzvané Sustainable Transport Forum (STF) – do češtiny bychom přeložili jako Fórum udržitelné dopravy, které má za úkol implementovat unijní aktivity a programy zamířené na podporu zavádění infrastruktury pro dopravu založenou na alternativních pohonech. STF je platformou pro dialog, výměnu a sdílení technických znalostí, kooperaci a koordinaci mezi členskými státy EU a významnými veřejnými a soukromými subjekty.
Tato expertní skupina vydala dva naprosto zásadní dokumenty, které mají pomoci státům a především pak jejich samosprávám, u nás tedy městům a obcím, správně nastavovat veřejné zakázky, koncese a licence pokud ty nějakým způsobem souvisí s elektromobilitou. A to je i případ rozvoje infrastruktury pro dobíjení elektromobilů.
Čtěte také: Jak by (ne)mělo vypadat parkovací místo pro elektromobily?
Zcela konkrétně se tedy pojďme podívat na doporučující modely zřizování parkovacích míst pro elektromobily u nabíjecích stanic a v souvislosti s tím i na možné způsoby zpoplatnění takového stání u dobíjecí stanic. Je důležité zmínit, že volbou tohoto modelu by se měla obec alespoň teoreticky zabývat již v první fázi, když se rozhodne podpořit na svém území výstavbu dobíjecích stanic. Z hlediska veřejné zakázky totiž může jít pro dodavatele o významné kritérium. Je dokonce možné uvažovat o takovém platebním modelu, který ve svém důsledku změní povahu veřejné zakázky na PPP projekt, což může obci přinést další výhody.
STF doporučuje vybírat z těchto tří modelů pro zřízení parkovacího místa u dobíjecí stanice.
Parkovací místa vyhrazená pro dobíjející se elektromobily: Vyhrazené stání může být obsazeno výlučně elektrickým autem, ale pouze za předpokladu, že se elektromobil aktivně dobíjí.
Parkovací místa vyhrazená pro elektromobily: Vyhrazené stání může být obsazeno výlučně elektrickým autem bez ohledu na to, zda se automobil nabíjí či ne. V takovém případě může být podmínkou ale to, aby byl elektromobil vždy minimálně připojen k nabíjecí stanici. To lze použít pro potřeby monitoringu a též tento způsob neklade na řidiče povinnost hlídat, zda se elektromobil aktivně nabíjí a po ukončení nabíjení jej nemusí okamžitě přeparkovat.
Dynamická parkovací místa: Na parkovacích místech u dobíjecích stanic mohou stát i jiná auta, ale pouze za splnění určitých předpokladů, např. v případě, že jsou ostatní místa na parkovišti téměř obsazena. Tento způsob lze dle STF využít pouze v případě, pokud je infrastruktura dobíjecích stanic robustní a existuje způsob, jak kontrolovat obsazenost míst na parkovišti automatizovaným systémem.
Čtěte také: Elektromobily možná přijdou o parkování zdarma v Praze
Z hlediska zpoplatnění stání navrhuje STF zvolit jeden z těchto tří způsobů výběru poplatků za parkování u dobíjecí stanice.
Bezplatné parkování: V takovém případě hradí řidič elektrického auta pouze za elektřinu z dobíjecí stanice. Pro větší podporu elektromobility je možné poskytovat elektřiny z dobíjecích stanic zadarmo.
Parkování dle běžné sazby: Řidič elektromobilu hradí nejenom běžné náklady na elektřinu na dobití elektromobilu, ale též stejnou sazbu za parkování jako ostatní automobily v daném místě. Z uvedeného vyplývá, že pokud je parkování v okolí dobíjecí stanice bezplatné, pak je bezplatné i samotné parkování na vyhrazeném místě.
Platba za parkování stanovená na základě progresivní sazby: Bez ohledu na to, kolik zaplatí řidič elektromobilu za elektřinu z dobíjecí sítě, je stání na vyhrazeném místě zpoplatněno progresivně, a tedy čím déle na místě elektromobil parkuje, tím větší je sazba. Toto opatření má za cíl motivovat řidiče elektromobilů k tomu, aby na vyhrazeném místě stáli pouze v době, kdy aktivně využívají dobíjení ze stanice.
Závěrem je vhodné dodat, že uvedené modely nejsou žádným dogmatem, jistě by bylo možné přijít i na jiný způsob, jak parkovací stání vymezit a jak stání na takovém místě zpoplatnit. Doporučení STF ale mimo jiné vychází i ze zkušeností téměř čtyřicítky evropských metropolí a jde o modely funkční. Proto obecně našim klientům, městům a obcím, doporučujeme, se od těchto modelů neodchylovat. Zkrátka jak se říká: „neměň, co funguje“.
Tento článek vznikl ve spolupráci mezi magazínem Elektrickevozy.cz a advokátní kanceláří Kruták & Partners, která se mimo jiné soustředí na poradenství a rozvoj společností podnikajících na poli elektromobility. Téma zpracoval Matěj Komárek, který je rovněž koncipientem společnosti.
Jak je dobře známé všem elektromobilistům, mají elektromobily se speciální značkou významně ulehčené parkování. Například v Praze tak automobily s touto speciální značkou začínající písmeny EL mohou parkovat v modrých zónách i bez speciálního povolení.
Jak je to ale s vymezením parkovacího místa přímo u nabíjecí stanice? A jaké modely pro takto vymezerovaná místa lze použít? Resp. jaké modely jsou doporučované autoritami EU?
V roce 2015 sestavila Evropská komise skupinu expertů, takzvané Sustainable Transport Forum (STF) – do češtiny bychom přeložili jako Fórum udržitelné dopravy, které má za úkol implementovat unijní aktivity a programy zamířené na podporu zavádění infrastruktury pro dopravu založenou na alternativních pohonech. STF je platformou pro dialog, výměnu a sdílení technických znalostí, kooperaci a koordinaci mezi členskými státy EU a významnými veřejnými a soukromými subjekty.
Tato expertní skupina vydala dva naprosto zásadní dokumenty, které mají pomoci státům a především pak jejich samosprávám, u nás tedy městům a obcím, správně nastavovat veřejné zakázky, koncese a licence pokud ty nějakým způsobem souvisí s elektromobilitou. A to je i případ rozvoje infrastruktury pro dobíjení elektromobilů.
Čtěte také: Jak by (ne)mělo vypadat parkovací místo pro elektromobily?
Zcela konkrétně se tedy pojďme podívat na doporučující modely zřizování parkovacích míst pro elektromobily u nabíjecích stanic a v souvislosti s tím i na možné způsoby zpoplatnění takového stání u dobíjecí stanic. Je důležité zmínit, že volbou tohoto modelu by se měla obec alespoň teoreticky zabývat již v první fázi, když se rozhodne podpořit na svém území výstavbu dobíjecích stanic. Z hlediska veřejné zakázky totiž může jít pro dodavatele o významné kritérium. Je dokonce možné uvažovat o takovém platebním modelu, který ve svém důsledku změní povahu veřejné zakázky na PPP projekt, což může obci přinést další výhody.
STF doporučuje vybírat z těchto tří modelů pro zřízení parkovacího místa u dobíjecí stanice.
Parkovací místa vyhrazená pro dobíjející se elektromobily: Vyhrazené stání může být obsazeno výlučně elektrickým autem, ale pouze za předpokladu, že se elektromobil aktivně dobíjí.
Parkovací místa vyhrazená pro elektromobily: Vyhrazené stání může být obsazeno výlučně elektrickým autem bez ohledu na to, zda se automobil nabíjí či ne. V takovém případě může být podmínkou ale to, aby byl elektromobil vždy minimálně připojen k nabíjecí stanici. To lze použít pro potřeby monitoringu a též tento způsob neklade na řidiče povinnost hlídat, zda se elektromobil aktivně nabíjí a po ukončení nabíjení jej nemusí okamžitě přeparkovat.
Dynamická parkovací místa: Na parkovacích místech u dobíjecích stanic mohou stát i jiná auta, ale pouze za splnění určitých předpokladů, např. v případě, že jsou ostatní místa na parkovišti téměř obsazena. Tento způsob lze dle STF využít pouze v případě, pokud je infrastruktura dobíjecích stanic robustní a existuje způsob, jak kontrolovat obsazenost míst na parkovišti automatizovaným systémem.
Čtěte také: Elektromobily možná přijdou o parkování zdarma v Praze
Z hlediska zpoplatnění stání navrhuje STF zvolit jeden z těchto tří způsobů výběru poplatků za parkování u dobíjecí stanice.
Bezplatné parkování: V takovém případě hradí řidič elektrického auta pouze za elektřinu z dobíjecí stanice. Pro větší podporu elektromobility je možné poskytovat elektřiny z dobíjecích stanic zadarmo.
Parkování dle běžné sazby: Řidič elektromobilu hradí nejenom běžné náklady na elektřinu na dobití elektromobilu, ale též stejnou sazbu za parkování jako ostatní automobily v daném místě. Z uvedeného vyplývá, že pokud je parkování v okolí dobíjecí stanice bezplatné, pak je bezplatné i samotné parkování na vyhrazeném místě.
Platba za parkování stanovená na základě progresivní sazby: Bez ohledu na to, kolik zaplatí řidič elektromobilu za elektřinu z dobíjecí sítě, je stání na vyhrazeném místě zpoplatněno progresivně, a tedy čím déle na místě elektromobil parkuje, tím větší je sazba. Toto opatření má za cíl motivovat řidiče elektromobilů k tomu, aby na vyhrazeném místě stáli pouze v době, kdy aktivně využívají dobíjení ze stanice.
Závěrem je vhodné dodat, že uvedené modely nejsou žádným dogmatem, jistě by bylo možné přijít i na jiný způsob, jak parkovací stání vymezit a jak stání na takovém místě zpoplatnit. Doporučení STF ale mimo jiné vychází i ze zkušeností téměř čtyřicítky evropských metropolí a jde o modely funkční. Proto obecně našim klientům, městům a obcím, doporučujeme, se od těchto modelů neodchylovat. Zkrátka jak se říká: „neměň, co funguje“.
Tento článek vznikl ve spolupráci mezi magazínem Elektrickevozy.cz a advokátní kanceláří Kruták & Partners, která se mimo jiné soustředí na poradenství a rozvoj společností podnikajících na poli elektromobility. Téma zpracoval Matěj Komárek, který je rovněž koncipientem společnosti.