Parkování elektromobilů u nabíjecích stanic má svá pravidla! Znáte je všechna?

  • Jestlipak víte, jak je to s vymezením parkovacího místa přímo u nabíjecí stanice?
  • Existuje totiž hned několik modelů, dle kterých se společnost řídí
  • Stále však neexistuje jediná správná odpověď
Vyhrazené místo pro elektromobily

Vyhrazené místo pro elektromobily, ilustrační obrázek

Jak je dobře známé všem elektromobilistům, mají elektromobily se speciální značkou významně ulehčené parkování. Například v Praze tak automobily s touto speciální značkou začínající písmeny EL mohou parkovat v modrých zónách i bez speciálního povolení.

Jak je to ale s vymezením parkovacího místa přímo u nabíjecí stanice? A jaké modely pro takto vymezerovaná místa lze použít? Resp. jaké modely jsou doporučované autoritami EU?

Exkluzivita parkovacích míst pro elektromobily

V roce 2015 sestavila Evropská komise skupinu expertů, takzvané Sustainable Transport Forum (STF) – do češtiny bychom přeložili jako Fórum udržitelné dopravy, které má za úkol implementovat unijní aktivity a programy zamířené na podporu zavádění infrastruktury pro dopravu založenou na alternativních pohonech. STF je platformou pro dialog, výměnu a sdílení technických znalostí, kooperaci a koordinaci mezi členskými státy EU a významnými veřejnými a soukromými subjekty.

Tato expertní skupina vydala dva naprosto zásadní dokumenty, které mají pomoci státům a především pak jejich samosprávám, u nás tedy městům a obcím, správně nastavovat veřejné zakázky, koncese a licence pokud ty nějakým způsobem souvisí s elektromobilitou. A to je i případ rozvoje infrastruktury pro dobíjení elektromobilů.

Nabíjení elektromobilu

Nabíjení elektromobilu | foto: wakila


Čtěte také: Jak by (ne)mělo vypadat parkovací místo pro elektromobily?


Jaké jsou doporučené modely parkování?

Zcela konkrétně se tedy pojďme podívat na doporučující modely zřizování parkovacích míst pro elektromobily u nabíjecích stanic a v souvislosti s tím i na možné způsoby zpoplatnění takového stání u dobíjecí stanic. Je důležité zmínit, že volbou tohoto modelu by se měla obec alespoň teoreticky zabývat již v první fázi, když se rozhodne podpořit na svém území výstavbu dobíjecích stanic. Z hlediska veřejné zakázky totiž může jít pro dodavatele o významné kritérium. Je dokonce možné uvažovat o takovém platebním modelu, který ve svém důsledku změní povahu veřejné zakázky na PPP projekt, což může obci přinést další výhody.

STF doporučuje vybírat z těchto tří modelů pro zřízení parkovacího místa u dobíjecí stanice.

Parkovací místa vyhrazená pro dobíjející se elektromobily: Vyhrazené stání může být obsazeno výlučně elektrickým autem, ale pouze za předpokladu, že se elektromobil aktivně dobíjí.

Parkovací místa vyhrazená pro elektromobily: Vyhrazené stání může být obsazeno výlučně elektrickým autem bez ohledu na to, zda se automobil nabíjí či ne. V takovém případě může být podmínkou ale to, aby byl elektromobil vždy minimálně připojen k nabíjecí stanici. To lze použít pro potřeby monitoringu a též tento způsob neklade na řidiče povinnost hlídat, zda se elektromobil aktivně nabíjí a po ukončení nabíjení jej nemusí okamžitě přeparkovat.

Dynamická parkovací místa: Na parkovacích místech u dobíjecích stanic mohou stát i jiná auta, ale pouze za splnění určitých předpokladů, např. v případě, že jsou ostatní místa na parkovišti téměř obsazena. Tento způsob lze dle STF využít pouze v případě, pokud je infrastruktura dobíjecích stanic robustní a existuje způsob, jak kontrolovat obsazenost míst na parkovišti automatizovaným systémem.

Tesla Model S při nabíjení

Tesla Model S při nabíjení | foto: KLEFR


Čtěte také: Elektromobily možná přijdou o parkování zdarma v Praze


Může fungovat i zpoplatnění?

Z hlediska zpoplatnění stání navrhuje STF zvolit jeden z těchto tří způsobů výběru poplatků za parkování u dobíjecí stanice.

Bezplatné parkování: V takovém případě hradí řidič elektrického auta pouze za elektřinu z dobíjecí stanice. Pro větší podporu elektromobility je možné poskytovat elektřiny z dobíjecích stanic zadarmo.

Parkování dle běžné sazby: Řidič elektromobilu hradí nejenom běžné náklady na elektřinu na dobití elektromobilu, ale též stejnou sazbu za parkování jako ostatní automobily v daném místě. Z uvedeného vyplývá, že pokud je parkování v okolí dobíjecí stanice bezplatné, pak je bezplatné i samotné parkování na vyhrazeném místě.

Platba za parkování stanovená na základě progresivní sazby: Bez ohledu na to, kolik zaplatí řidič elektromobilu za elektřinu z dobíjecí sítě, je stání na vyhrazeném místě zpoplatněno progresivně, a tedy čím déle na místě elektromobil parkuje, tím větší je sazba. Toto opatření má za cíl motivovat řidiče elektromobilů k tomu, aby na vyhrazeném místě stáli pouze v době, kdy aktivně využívají dobíjení ze stanice.

Správná odpověď (zatím) neexistuje

Závěrem je vhodné dodat, že uvedené modely nejsou žádným dogmatem, jistě by bylo možné přijít i na jiný způsob, jak parkovací stání vymezit a jak stání na takovém místě zpoplatnit. Doporučení STF ale mimo jiné vychází i ze zkušeností téměř čtyřicítky evropských metropolí a jde o modely funkční. Proto obecně našim klientům, městům a obcím, doporučujeme, se od těchto modelů neodchylovat. Zkrátka jak se říká: „neměň, co funguje“.

Tento článek vznikl ve spolupráci mezi magazínem Elektrickevozy.cz a advokátní kanceláří Kruták & Partners, která se mimo jiné soustředí na poradenství a rozvoj společností podnikajících na poli elektromobility. Téma zpracoval Matěj Komárek, který je rovněž koncipientem společnosti.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Parkování elektromobilů u nabíjecích stanic má svá pravidla! Znáte je všechna?

  • Jestlipak víte, jak je to s vymezením parkovacího místa přímo u nabíjecí stanice?
  • Existuje totiž hned několik modelů, dle kterých se společnost řídí
  • Stále však neexistuje jediná správná odpověď
Vyhrazené místo pro elektromobily

Vyhrazené místo pro elektromobily, ilustrační obrázek

Jak je dobře známé všem elektromobilistům, mají elektromobily se speciální značkou významně ulehčené parkování. Například v Praze tak automobily s touto speciální značkou začínající písmeny EL mohou parkovat v modrých zónách i bez speciálního povolení.

Jak je to ale s vymezením parkovacího místa přímo u nabíjecí stanice? A jaké modely pro takto vymezerovaná místa lze použít? Resp. jaké modely jsou doporučované autoritami EU?

Exkluzivita parkovacích míst pro elektromobily

V roce 2015 sestavila Evropská komise skupinu expertů, takzvané Sustainable Transport Forum (STF) – do češtiny bychom přeložili jako Fórum udržitelné dopravy, které má za úkol implementovat unijní aktivity a programy zamířené na podporu zavádění infrastruktury pro dopravu založenou na alternativních pohonech. STF je platformou pro dialog, výměnu a sdílení technických znalostí, kooperaci a koordinaci mezi členskými státy EU a významnými veřejnými a soukromými subjekty.

Tato expertní skupina vydala dva naprosto zásadní dokumenty, které mají pomoci státům a především pak jejich samosprávám, u nás tedy městům a obcím, správně nastavovat veřejné zakázky, koncese a licence pokud ty nějakým způsobem souvisí s elektromobilitou. A to je i případ rozvoje infrastruktury pro dobíjení elektromobilů.

Nabíjení elektromobilu

Nabíjení elektromobilu | foto: wakila


Čtěte také: Jak by (ne)mělo vypadat parkovací místo pro elektromobily?


Jaké jsou doporučené modely parkování?

Zcela konkrétně se tedy pojďme podívat na doporučující modely zřizování parkovacích míst pro elektromobily u nabíjecích stanic a v souvislosti s tím i na možné způsoby zpoplatnění takového stání u dobíjecí stanic. Je důležité zmínit, že volbou tohoto modelu by se měla obec alespoň teoreticky zabývat již v první fázi, když se rozhodne podpořit na svém území výstavbu dobíjecích stanic. Z hlediska veřejné zakázky totiž může jít pro dodavatele o významné kritérium. Je dokonce možné uvažovat o takovém platebním modelu, který ve svém důsledku změní povahu veřejné zakázky na PPP projekt, což může obci přinést další výhody.

STF doporučuje vybírat z těchto tří modelů pro zřízení parkovacího místa u dobíjecí stanice.

Parkovací místa vyhrazená pro dobíjející se elektromobily: Vyhrazené stání může být obsazeno výlučně elektrickým autem, ale pouze za předpokladu, že se elektromobil aktivně dobíjí.

Parkovací místa vyhrazená pro elektromobily: Vyhrazené stání může být obsazeno výlučně elektrickým autem bez ohledu na to, zda se automobil nabíjí či ne. V takovém případě může být podmínkou ale to, aby byl elektromobil vždy minimálně připojen k nabíjecí stanici. To lze použít pro potřeby monitoringu a též tento způsob neklade na řidiče povinnost hlídat, zda se elektromobil aktivně nabíjí a po ukončení nabíjení jej nemusí okamžitě přeparkovat.

Dynamická parkovací místa: Na parkovacích místech u dobíjecích stanic mohou stát i jiná auta, ale pouze za splnění určitých předpokladů, např. v případě, že jsou ostatní místa na parkovišti téměř obsazena. Tento způsob lze dle STF využít pouze v případě, pokud je infrastruktura dobíjecích stanic robustní a existuje způsob, jak kontrolovat obsazenost míst na parkovišti automatizovaným systémem.

Tesla Model S při nabíjení

Tesla Model S při nabíjení | foto: KLEFR


Čtěte také: Elektromobily možná přijdou o parkování zdarma v Praze


Může fungovat i zpoplatnění?

Z hlediska zpoplatnění stání navrhuje STF zvolit jeden z těchto tří způsobů výběru poplatků za parkování u dobíjecí stanice.

Bezplatné parkování: V takovém případě hradí řidič elektrického auta pouze za elektřinu z dobíjecí stanice. Pro větší podporu elektromobility je možné poskytovat elektřiny z dobíjecích stanic zadarmo.

Parkování dle běžné sazby: Řidič elektromobilu hradí nejenom běžné náklady na elektřinu na dobití elektromobilu, ale též stejnou sazbu za parkování jako ostatní automobily v daném místě. Z uvedeného vyplývá, že pokud je parkování v okolí dobíjecí stanice bezplatné, pak je bezplatné i samotné parkování na vyhrazeném místě.

Platba za parkování stanovená na základě progresivní sazby: Bez ohledu na to, kolik zaplatí řidič elektromobilu za elektřinu z dobíjecí sítě, je stání na vyhrazeném místě zpoplatněno progresivně, a tedy čím déle na místě elektromobil parkuje, tím větší je sazba. Toto opatření má za cíl motivovat řidiče elektromobilů k tomu, aby na vyhrazeném místě stáli pouze v době, kdy aktivně využívají dobíjení ze stanice.

Správná odpověď (zatím) neexistuje

Závěrem je vhodné dodat, že uvedené modely nejsou žádným dogmatem, jistě by bylo možné přijít i na jiný způsob, jak parkovací stání vymezit a jak stání na takovém místě zpoplatnit. Doporučení STF ale mimo jiné vychází i ze zkušeností téměř čtyřicítky evropských metropolí a jde o modely funkční. Proto obecně našim klientům, městům a obcím, doporučujeme, se od těchto modelů neodchylovat. Zkrátka jak se říká: „neměň, co funguje“.

Tento článek vznikl ve spolupráci mezi magazínem Elektrickevozy.cz a advokátní kanceláří Kruták & Partners, která se mimo jiné soustředí na poradenství a rozvoj společností podnikajících na poli elektromobility. Téma zpracoval Matěj Komárek, který je rovněž koncipientem společnosti.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."