Ode dneška platí nová povinnost. Auta musí mít tohoto otravného asistenta!

  • Asistent pro hlídání maximální rychlosti není ve vozech žádnou novinkou
  • Od 8.7. musí být tento systém v nových vozech instalovaný povinně
  • Systém zatím aktivně do řízení nezasahuje
Kia EV6 GT interiér

Za volantem elektromobilu Kia EV6 GT | foto: Kia

Výbavu nových automobilů od příštího týdne doplní další povinný spolucestující. Tento seznam se neustále rozšiřuje a nejen Evropská unie má velký zájem na tom, aby se zvýšila bezpečnost na silnicích. Pro řidiče to znamená jediné. Opět přijdou o kousek své svobody za volantem, i když v mnoha případech jsou podobní hlídači aktivovaní až v momentě, kdy jízdní styl začíná překračovat meze zákona.

Varování o překročení rychlosti není ve vozech žádnou novinkou

To je případ i systému ISA, neboli Inteligent Speed Asistent. Ten řidiče upozorní v momentě, kdy překročí nejvyšší povolenou rychlost na dané silniční komunikaci. Správná funkce systému přitom není přímo závislá na rozpoznávání dopravních značek. V první řadě používá datové podklady společnosti HERE Technologies, která se specializuje na mapové podklady a navigace. Data této společnosti používají více než dvě třetiny současných výrobců.

Systém pro kontrolu rychlosti může řidiče upozorňovat v několika úrovních. Ve voze přitom nemusí být použité všechny varianty, jde spíše o výčet možností, jak bude řidič upozorněný na nebezpečné počínání. Základem je akustické varování, často v několika úrovních hlasitostí. Další variantou je stupňující se vibrace, ať sedadla, volantu nebo odezva plynového pedálu. Pokročilejší variantou je funkce pro kontrolu zrychlování, která řidiči ztíží míru sešlápnutí pedálu.

ISA - inteligentní asistent rychlosti

ISA – inteligentní asistent rychlosti, ilustrační


Čtěte také: „Hey, Tesla.“ Muskova firma přijde s hlasovou asistentkou využívající AI


Zatím zůstává většinou u akustiky

Ve velkém množství zánovních vozidel jsou tyto systémy již přítomné, doposud ale zatím nebyla jejich přítomnost podmíněná zákonem. Kromě Evropy se funkce bude povinně zahrnovat do vozidel pořízených na území Spojených států Amerických. Z dosavadních zkušeností můžeme konstatovat, že nejčastější variantou je akustická a její funkce lze stále vypnout, i když tak musíte učinit po každém nastartování vozidla. Čím dál více vozů obohacuje funkce adaptivního tempomatu o možnost automatické úpravy rychlosti právě na základě aktuálních podmínek.

Cílem pomocníka je snížit počet nehod zaviněných právě vysokou a nepřiměřenou rychlostí. Evropská rada pro bezpečnost na silnicích si slibuje třiceti procentní snížení nehod a o pětinu nižší počet úmrtí v důsledku nepřiměřeného chování řidičů. Ač se systém jeví jako další omezovač řidičské svobody, více než šedesát procent dotázaných řidičů přítomnost varování neobtěžuje. Ovšem pouze v případě, kdy půjde o varování bez automatického snížení rychlosti.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Ode dneška platí nová povinnost. Auta musí mít tohoto otravného asistenta!

  • Asistent pro hlídání maximální rychlosti není ve vozech žádnou novinkou
  • Od 8.7. musí být tento systém v nových vozech instalovaný povinně
  • Systém zatím aktivně do řízení nezasahuje
Kia EV6 GT interiér

Za volantem elektromobilu Kia EV6 GT | foto: Kia

Výbavu nových automobilů od příštího týdne doplní další povinný spolucestující. Tento seznam se neustále rozšiřuje a nejen Evropská unie má velký zájem na tom, aby se zvýšila bezpečnost na silnicích. Pro řidiče to znamená jediné. Opět přijdou o kousek své svobody za volantem, i když v mnoha případech jsou podobní hlídači aktivovaní až v momentě, kdy jízdní styl začíná překračovat meze zákona.

Varování o překročení rychlosti není ve vozech žádnou novinkou

To je případ i systému ISA, neboli Inteligent Speed Asistent. Ten řidiče upozorní v momentě, kdy překročí nejvyšší povolenou rychlost na dané silniční komunikaci. Správná funkce systému přitom není přímo závislá na rozpoznávání dopravních značek. V první řadě používá datové podklady společnosti HERE Technologies, která se specializuje na mapové podklady a navigace. Data této společnosti používají více než dvě třetiny současných výrobců.

Systém pro kontrolu rychlosti může řidiče upozorňovat v několika úrovních. Ve voze přitom nemusí být použité všechny varianty, jde spíše o výčet možností, jak bude řidič upozorněný na nebezpečné počínání. Základem je akustické varování, často v několika úrovních hlasitostí. Další variantou je stupňující se vibrace, ať sedadla, volantu nebo odezva plynového pedálu. Pokročilejší variantou je funkce pro kontrolu zrychlování, která řidiči ztíží míru sešlápnutí pedálu.

ISA - inteligentní asistent rychlosti

ISA – inteligentní asistent rychlosti, ilustrační


Čtěte také: „Hey, Tesla.“ Muskova firma přijde s hlasovou asistentkou využívající AI


Zatím zůstává většinou u akustiky

Ve velkém množství zánovních vozidel jsou tyto systémy již přítomné, doposud ale zatím nebyla jejich přítomnost podmíněná zákonem. Kromě Evropy se funkce bude povinně zahrnovat do vozidel pořízených na území Spojených států Amerických. Z dosavadních zkušeností můžeme konstatovat, že nejčastější variantou je akustická a její funkce lze stále vypnout, i když tak musíte učinit po každém nastartování vozidla. Čím dál více vozů obohacuje funkce adaptivního tempomatu o možnost automatické úpravy rychlosti právě na základě aktuálních podmínek.

Cílem pomocníka je snížit počet nehod zaviněných právě vysokou a nepřiměřenou rychlostí. Evropská rada pro bezpečnost na silnicích si slibuje třiceti procentní snížení nehod a o pětinu nižší počet úmrtí v důsledku nepřiměřeného chování řidičů. Ač se systém jeví jako další omezovač řidičské svobody, více než šedesát procent dotázaných řidičů přítomnost varování neobtěžuje. Ovšem pouze v případě, kdy půjde o varování bez automatického snížení rychlosti.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."