Pravděpodobně nemá smysl polemizovat o tom, že bezpečnostní pásy, obzvlášť ve spojení s airbagy, patří mezi nejdůležitější bezpečnostní prvky ochrany posádky při havárii. Jakkoli je jejich používání v automobilech v řadě zemí včetně České republiky povinné, ve statistikách dopravních nehod se velmi často objevují zprávy o nepřipoutaných obětech.
I když se ve Spojených státech amerických pravidelně poutá zhruba 90 % řidičů, koncern GM se rozhodl, že motoristům, kteří bezpečnostní nařízení nerespektují, znemožní nebo alespoň znepříjemní řízení nových modelů značky. General Motors plánuje do všech svých nových aut od ročníku 2022 standardně instalovat speciální systém Buckle to Drive na sedadlo řidiče. Od následujícího roku 2023 se uvažuje o rozšíření systému i pro spolujezdce na předním sedadle.
Systém znemožní odbrzdění vozidla a zařazení režimu jízdy v okamžiku, kdy budete sedět na sedadle řidiče s aktivním zapalováním, ale bezpečnostní pás nebude zapnutý. V tuto chvíli se ozve varovný signál a na displeji před vámi se objeví hlášení, upozorňující na nutnost zapnutí bezpečnostního pásu.
Systém Buckle to Drive vychází z dřívější funkce Teen Driver, která se ve vozech Chevrolet objevuje od roku 2019. Funkce měla zabránit teenagerům, kteří se učili řídit a byli zahlceni činnostmi, souvisejícími s řízením, vyrazit na cestu bez připoutání.
General Motors současně se zavedením nového systému ochrany očekává řadu stížností od uživatelů, kteří se budou cítit novou funkcí omezeni. Z toho důvodu bude umožněno Buckle to Drive manuálně deaktivovat v nastavení infotainmentu vozidla.
Čtěte také: Auta budou brzy řvát, pískat a vibrovat! Evropská unie rozhodla o nesmyslné regulaci rychlosti
Historie myšlenky chránit posádku jedoucího vozidla pomocí bezpečnostních pásů sahá až do 19. století, kdy s ní přišel vědec a vynálezce George Cayley. Pětibodový pás se zrodil v mozku Louise Renaulta v roce 1903. Z něj byl automobilkou Volvo vyvinut tříbodový bezpečnostní pás, který se používá dodnes.
V minulosti byly činěny pokusy bezpečnostní pás integrovat do konstrukce dveří a sedadla, aby po usednutí a zavření dveří došlo k automatickému připoutání cestujícího. V té době šlo spíš o raritu v rámci sériové výroby. V dnešních automobilech se musíme spokojit s čidlem ve sponě, které při rozjezdu bez zapnutí pásu aktivuje zvukový a optický signál.
V Československu byla od 1. ledna 1967 vyhlášena povinnost používat bezpečnostní pásy na předních sedadlech při jízdách mimo obec. Tehdejší kuriozitou bylo, že vyhláška sice nařizovala povinnost vybavovat vozidla bezpečnostními pásy, ale automobily Moskvič a Volha z ní byly výnosem ministerstva dopravy vyňaty. Neměly totiž kotevní úchyty pro pásy a ty nebylo možné namontovat.
Od roku 1976 byla povinnost rozšířena na všechna sedadla a od roku 1990 musí být pásy používány i v obcích. Odpovědnost za upoutání spolucestujících přešla v případě osobních vozů na jednotlivé cestující.
Zajímavostí je, že i česká automobilka Škoda Auto se v rámci svých Simply Clever řešení snaží přispět k maximálnímu používání bezpečnostních pásů. Škodovka nabízí podsvětlené spony, které jednak upoutají pozornost v šeru, barva podsvícení se dá naprogramovat a fungovat může také synchronizace podsvětlení, například s funkcí uvítání řidiče po vstupu do vozu. Hlavně mladým řidičům se tato vychytávka může zdát nepostradatelná v rámci tuningového vylepšení.
Pravděpodobně nemá smysl polemizovat o tom, že bezpečnostní pásy, obzvlášť ve spojení s airbagy, patří mezi nejdůležitější bezpečnostní prvky ochrany posádky při havárii. Jakkoli je jejich používání v automobilech v řadě zemí včetně České republiky povinné, ve statistikách dopravních nehod se velmi často objevují zprávy o nepřipoutaných obětech.
I když se ve Spojených státech amerických pravidelně poutá zhruba 90 % řidičů, koncern GM se rozhodl, že motoristům, kteří bezpečnostní nařízení nerespektují, znemožní nebo alespoň znepříjemní řízení nových modelů značky. General Motors plánuje do všech svých nových aut od ročníku 2022 standardně instalovat speciální systém Buckle to Drive na sedadlo řidiče. Od následujícího roku 2023 se uvažuje o rozšíření systému i pro spolujezdce na předním sedadle.
Systém znemožní odbrzdění vozidla a zařazení režimu jízdy v okamžiku, kdy budete sedět na sedadle řidiče s aktivním zapalováním, ale bezpečnostní pás nebude zapnutý. V tuto chvíli se ozve varovný signál a na displeji před vámi se objeví hlášení, upozorňující na nutnost zapnutí bezpečnostního pásu.
Systém Buckle to Drive vychází z dřívější funkce Teen Driver, která se ve vozech Chevrolet objevuje od roku 2019. Funkce měla zabránit teenagerům, kteří se učili řídit a byli zahlceni činnostmi, souvisejícími s řízením, vyrazit na cestu bez připoutání.
General Motors současně se zavedením nového systému ochrany očekává řadu stížností od uživatelů, kteří se budou cítit novou funkcí omezeni. Z toho důvodu bude umožněno Buckle to Drive manuálně deaktivovat v nastavení infotainmentu vozidla.
Čtěte také: Auta budou brzy řvát, pískat a vibrovat! Evropská unie rozhodla o nesmyslné regulaci rychlosti
Historie myšlenky chránit posádku jedoucího vozidla pomocí bezpečnostních pásů sahá až do 19. století, kdy s ní přišel vědec a vynálezce George Cayley. Pětibodový pás se zrodil v mozku Louise Renaulta v roce 1903. Z něj byl automobilkou Volvo vyvinut tříbodový bezpečnostní pás, který se používá dodnes.
V minulosti byly činěny pokusy bezpečnostní pás integrovat do konstrukce dveří a sedadla, aby po usednutí a zavření dveří došlo k automatickému připoutání cestujícího. V té době šlo spíš o raritu v rámci sériové výroby. V dnešních automobilech se musíme spokojit s čidlem ve sponě, které při rozjezdu bez zapnutí pásu aktivuje zvukový a optický signál.
V Československu byla od 1. ledna 1967 vyhlášena povinnost používat bezpečnostní pásy na předních sedadlech při jízdách mimo obec. Tehdejší kuriozitou bylo, že vyhláška sice nařizovala povinnost vybavovat vozidla bezpečnostními pásy, ale automobily Moskvič a Volha z ní byly výnosem ministerstva dopravy vyňaty. Neměly totiž kotevní úchyty pro pásy a ty nebylo možné namontovat.
Od roku 1976 byla povinnost rozšířena na všechna sedadla a od roku 1990 musí být pásy používány i v obcích. Odpovědnost za upoutání spolucestujících přešla v případě osobních vozů na jednotlivé cestující.
Zajímavostí je, že i česká automobilka Škoda Auto se v rámci svých Simply Clever řešení snaží přispět k maximálnímu používání bezpečnostních pásů. Škodovka nabízí podsvětlené spony, které jednak upoutají pozornost v šeru, barva podsvícení se dá naprogramovat a fungovat může také synchronizace podsvětlení, například s funkcí uvítání řidiče po vstupu do vozu. Hlavně mladým řidičům se tato vychytávka může zdát nepostradatelná v rámci tuningového vylepšení.