Auta budou brzy řvát, pískat a vibrovat! Evropská unie rozhodla o nesmyslné regulaci rychlosti

Roman Macháč
  • Nová auta v Evropské unii budou muset mít inteligentního asistenta rychlosti
  • Ten bude řidičům znepříjemňovat rychlou jízdu za pomoci různých signalizací
  • Asistent bude sbírat data z nepřesné technologie a odesílat přímo do EU
Evropská unie žádá zařazení ISA do všech nových vozů
Evropská unie žádá zařazení ISA do všech nových vozů

Evropská unie hodlá znova přitvrdit pravidla, kterými se musí výrobci automobilů řídit. Bohužel chystaná změna ovlivní i samotné řidiče, kteří si po určitém datu pořídí nový vůz. Konkrétně se jedná o nasazení nového inteligentního asistenta rychlosti (ISA), který bude neustále hlídat aktuální rychlost vozu v kombinaci s maximální povolenou rychlostí. Pokud ji řidič bude překračovat, dočká se přímo pekelného jízdního zážitku.

Inteligentní asistent rychlosti?!

Regulace Evropské unie 2019/2144 hovoří naprosto jasně. Všechny nové modely, které budou uvedeny na trh po datu 6. července 2022, musí mít zabudovanou technologii ISA. V případě aktuálně prodávaných starších modelů se pak datum posouvá až na 7. července 2024.

Nepřesná technologie

A v čem tedy nové „prudítko“ řidičů spočívá? Inteligentní asistent rychlosti bude fungovat jako takový omezovač, který poctivě hlásí, když překročíte maximální povolenou rychlost na daném úseku. Něco podobného už ze svých vozů můžete znát roky, nicméně do této chvíle šlo o čistě dobrovolnou funkci.

Nutno ovšem říct, že způsob měření je v tuto chvíli naprosto nespolehlivý. Celý systém totiž bude spoléhat na funkci čtení dopravních značek a GPS vozu. Ze získaných dat poté vůz sám vyhodnotí aktuální situaci a na základě vážnosti prohřešku bude jednat. Může se tak stát, že auto samo od sebe přitvrdí plynový pedál nebo bude hlasitě pípat. Na to ostatně upozorňují kolegové z magazínu Jalopnik, kteří regulaci rozebrali do každičkého detailu.

Inteligentní asistent rychlosti (ISA) může řidiče pořádně potrápit
Inteligentní asistent rychlosti (ISA) může řidiče pořádně potrápit

Čtěte také: Stane se Česko elektromobilovým rájem nebo popelnicí Evropy?


Půjde „prudítko“ i vypnout?

Jelikož se nejspíš nebude jednat o naprosto přesný systém, tak jej bude moct řidič samozřejmě vypnout. Není však zatím jasné, jak celý proces bude fungovat. Ve hře jsou nicméně celkem tři varianty. Ta první hovoří o opětovném spuštění po zapnutí vozu a druhá o trvalém vypnutí. Třetí varianta bude pak velmi okrajová, a to ta, že řidič zkrátka pípání a další varování přetrpí do chvíle, kdy se samo vypne.

Perličkou na celé situaci je fakt, že Evropská unie chce zároveň data o využívání inteligentního asistenta rychlosti sbírat. Automobilky budou data odesílat buď za pomoci připojení vozu k internetu nebo při pravidelných servisních prohlídkách. A co s nimi bude EU dělat? Vyhodnocovat, případně podmínky přitvrzovat. Taková je bohužel realita dnešní doby.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Roman Macháč - Redaktor

Technologiím se věnuji už dlouhých 14 let. Mobily, umělá inteligence, elektromobily – nic mi není cizí. Za tu dobu jsem sepsal tisíce článků, natočil tisíce videí a nasbíral statisíce sledujících na sociálních sítích.


Komentáře


Nejnovější články