Nucený rozmach elektromobilů je u konce, hrozí nepříjemné zdražování
- Rusko neovlivňuje pouze ceny paliv, sedí i na velkém zdroji důležitých materiálů
- Tyto kovy a surové materiály jsou nezbytné pro výrobu baterií do elektrovozů
- Automobilky tak hlásí enormní ztráty v řádech miliard dolarů

Jako by se ruská invaze již nepostarala o spoustu potíží, mezi které můžeme řadit i prudký růst cen paliv. Další následky se nebudou líbit ani majitelům nebo zájemcům o čistý způsob dopravy elektrickými automobily. Jejich cena totiž poroste taktéž. Na vině je především rostoucí cena surových materiálů. Takový poznatek zveřejnila ve své studii společnost S&P Global Mobility. Vidí jasnou spojitost mezi konfliktem a trendem cen za materiály nezbytné pro výrobu elektrických vozů.
Elektromobily mohou rapidně zdražit
Studie konkrétně zmiňuje materiály podstatné ve výrobě baterií pro použití v elektromobilech. Jejich důležitá součást, nikl, se těží právě v Rusku. To je třetím největším dodavatelem dílů pro vozy a největším producentem tohoto materiálu. Díky tomuto postavení má i velkou moc nad určením hodnoty a dostupnosti.
8. března letošního roku skokově vzrostla cena za tunu na 100 tisíc dolarů, částku třikrát větší než v předešlém dni. Nyní je cena zpět na rozumné hodnotě kolem 37 tisíc dolarů za tunu. Původní předpoklady vývoje ceny se měly snižovat, na 32,5 tisíce dolarů koncem příštího roku. Vzrůstat měly až v horizontu tří let a ani pak se neměly dostat přes 40 tisíc dolarů.

Čtěte také: Berlínská Tesla Gigafactory se blíží do cílové rovinky, výroba začne již brzy
Jenže predikce pro rok 2025 se naplňují již nyní, a tak je otázkou, jakým směrem se bude cena vyvíjet. Podle výzkumu se může cena materiálu potřebného pro výrobu jedné sady baterií pohybovat koncem letošního roku i kolem 8 tisíc dolarů, tedy u ekvivalentu částky 180 tisíc korun. Do ceny vozidla se to nejdříve nemusí promítnout, ale ceny by v takovém případě dále rostly.
Vyrobené součásti se do závodů nejspíš vůbec nedostanou
Mezi další potíže, kterým mohou automobilky čelit, je fakt, že všechny díly, které se na území Ruska vyrobily a nebudou ze země exportovány, mohou být zabaveny a znárodněny. Mezi velké hráče, kteří v Rusku na této úrovni fungovaly, patří i koncern Volkswagen, Mercedes-Benz, aliance Renault-Nissan-Mitsubishi nebo Stellantis.
Výrobci již byli situací donuceni zastavit produkci některých modelů. S tímto trendem se můžeme setkávat častěji, pokud se konflikt nepodaří brzy ukončit. A i po jeho skončení se vztahy s Ruskem nejspíš do normálu vracet nebudou. Výrobci se tak při nejmenším budou muset vyrovnat se ztrátami a najít nový způsob, jak místní výrobu nahradit. Jen Mercedes hlásí dosavadní ztráty v hodnotách přes 2,2 miliardy dolarů. A to jen za díly uvězněné na ruské půdě.
Autor článku

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.
Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.