Renault se na budoucnost městské přepravy důkladně připravuje. Založil společnost na sdílení aut s názvem Mobilize. Nyní v rámci této služby představuje dvojici prvních miniaturních městských vozítek, které si budou zájemci moci pronajmout. Na trh budou uvedeny postupně, model Duo bude k dispozici od roku 2023, model Bento o rok později.
Vozítko Duo je produkční verzí konceptu EZ-1 a pokračovatelem unikátního mini vozu Twizy. Druhý z modelů se mnohem více zaměřuje na přepravu nákladu. Bento bude vycházet ze stejného základu, za prostorem pro pasažéry ale přibude i nákladový prostor. Mikro vozítka se poprvé oficiálně představí na autosalonu v Paříži. Renault navíc nebude jedinou značkou, která zde taková vozidla i službu ukáží.
Velikostně se mají modely skutečně výrazně podobat současnému Renaultu Twizy. To zahrnuje úzké LED světlomety, vystupující nárazníky nebo nůžkovité dveře. Oproti konceptu EZ-1 je vůz přeci jen konzervativnější. Skupina designérů otevřeně přiznala inspiraci u videoher s přidáním drobných retro prvků z osmdesátých a devadesátých let.
Čtěte také: Až uvidíte Ioniq 5 bez řidiče, nelekněte se! To jen Uber spouští novou službu
Vnější vzhled bude neměnný, jelikož představuje barevnou kombinaci carsharingové služby Mobilize. Elektromobil je postavený na trubkovém rámu a zabírá překvapivě malou plochu. Délka vozu je pouhých 2,43 metru, na šířku má 1,3 m a nízkou výšku 1,46 m. S poslední hodnotou je na tom stejně jako Twizy, zbývající rozměry jsou jen lehce vyšší. Užitková verze je pak delší i vyšší právě o přidaný nákladový prostor.
Polovina vozu bude vyrobena z recyklovaných materiálů a po skončení životnosti vozu půjde recyklovat až 95 % použitých součástí. Displej uvnitř vozu sjednocuje všechny potřebné informace do jednoho bloku. Právě provedení tohoto prvku patří mezi jeden ze zmíněných retro detailů. Kromě displeje je zde integrovaný reproduktor, USB-C konektor i dokovací stanice pro mobilní telefon.
Osobní verze je připravovaná jako dvoumístná, přičemž cestující sedí ve dvou řadách za sebou. Užitková verze je pak jednomístná s cargo boxem o kapacitě 700 litrů. V plánu společnosti Mobilize je i verze pro osoby se sníženou pohyblivostí. Pohánět jej bude elektromotor umístěný na zadní nápravě s maximální rychlostí omezenou na 80 km/h. Specialitou bude i varianta se sníženou rychlostí (max 45 km/h) pro řidiče bez řidičského opravnění na skupinu B.
Výkon motoru i kapacita baterie zatím zůstávají neznámou. Očekávaný je ale dojezd kolem 140 kilometrů. Z běžné zásuvky doplníte 90 km dojezdu během tří hodin. Vůz nabídne řídící software pro další carsharingové nebo přepravní společnosti. Veškeré potřebné aktualizace budou dostupné online ke stažení a okamžité instalaci. Navíc umožní dálkové omezení a povolení pro požadované funkce vozidla. Každý zákazník tak může platit podle toho, jaké vlastnosti od vozu bude zrovna potřebovat.
Aby bylo vozidlo plně připravené pro takové služby, nabídne bezklíčový přístup a k odemčení i startování zákazníci použijí vlastní mobilní telefon. Osobní verze Mobilize Duo by se mělo na silnicích poprvé objevit koncem příštího roku. Užitková verze přijde později, v roce 2024.
Přepravní společnosti si budou moci vozy pořídit ve formě dlouhodobého pronájmu. Veškerá data i ceníky budou zveřejněny blíže datu spuštění. Očekává se, že individuální zájemci si budou moci vozy pronajímat na základě předplatného. Délka takové smlouvy může být třeba i jen tři měsíce.
Renault se na budoucnost městské přepravy důkladně připravuje. Založil společnost na sdílení aut s názvem Mobilize. Nyní v rámci této služby představuje dvojici prvních miniaturních městských vozítek, které si budou zájemci moci pronajmout. Na trh budou uvedeny postupně, model Duo bude k dispozici od roku 2023, model Bento o rok později.
Vozítko Duo je produkční verzí konceptu EZ-1 a pokračovatelem unikátního mini vozu Twizy. Druhý z modelů se mnohem více zaměřuje na přepravu nákladu. Bento bude vycházet ze stejného základu, za prostorem pro pasažéry ale přibude i nákladový prostor. Mikro vozítka se poprvé oficiálně představí na autosalonu v Paříži. Renault navíc nebude jedinou značkou, která zde taková vozidla i službu ukáží.
Velikostně se mají modely skutečně výrazně podobat současnému Renaultu Twizy. To zahrnuje úzké LED světlomety, vystupující nárazníky nebo nůžkovité dveře. Oproti konceptu EZ-1 je vůz přeci jen konzervativnější. Skupina designérů otevřeně přiznala inspiraci u videoher s přidáním drobných retro prvků z osmdesátých a devadesátých let.
Čtěte také: Až uvidíte Ioniq 5 bez řidiče, nelekněte se! To jen Uber spouští novou službu
Vnější vzhled bude neměnný, jelikož představuje barevnou kombinaci carsharingové služby Mobilize. Elektromobil je postavený na trubkovém rámu a zabírá překvapivě malou plochu. Délka vozu je pouhých 2,43 metru, na šířku má 1,3 m a nízkou výšku 1,46 m. S poslední hodnotou je na tom stejně jako Twizy, zbývající rozměry jsou jen lehce vyšší. Užitková verze je pak delší i vyšší právě o přidaný nákladový prostor.
Polovina vozu bude vyrobena z recyklovaných materiálů a po skončení životnosti vozu půjde recyklovat až 95 % použitých součástí. Displej uvnitř vozu sjednocuje všechny potřebné informace do jednoho bloku. Právě provedení tohoto prvku patří mezi jeden ze zmíněných retro detailů. Kromě displeje je zde integrovaný reproduktor, USB-C konektor i dokovací stanice pro mobilní telefon.
Osobní verze je připravovaná jako dvoumístná, přičemž cestující sedí ve dvou řadách za sebou. Užitková verze je pak jednomístná s cargo boxem o kapacitě 700 litrů. V plánu společnosti Mobilize je i verze pro osoby se sníženou pohyblivostí. Pohánět jej bude elektromotor umístěný na zadní nápravě s maximální rychlostí omezenou na 80 km/h. Specialitou bude i varianta se sníženou rychlostí (max 45 km/h) pro řidiče bez řidičského opravnění na skupinu B.
Výkon motoru i kapacita baterie zatím zůstávají neznámou. Očekávaný je ale dojezd kolem 140 kilometrů. Z běžné zásuvky doplníte 90 km dojezdu během tří hodin. Vůz nabídne řídící software pro další carsharingové nebo přepravní společnosti. Veškeré potřebné aktualizace budou dostupné online ke stažení a okamžité instalaci. Navíc umožní dálkové omezení a povolení pro požadované funkce vozidla. Každý zákazník tak může platit podle toho, jaké vlastnosti od vozu bude zrovna potřebovat.
Aby bylo vozidlo plně připravené pro takové služby, nabídne bezklíčový přístup a k odemčení i startování zákazníci použijí vlastní mobilní telefon. Osobní verze Mobilize Duo by se mělo na silnicích poprvé objevit koncem příštího roku. Užitková verze přijde později, v roce 2024.
Přepravní společnosti si budou moci vozy pořídit ve formě dlouhodobého pronájmu. Veškerá data i ceníky budou zveřejněny blíže datu spuštění. Očekává se, že individuální zájemci si budou moci vozy pronajímat na základě předplatného. Délka takové smlouvy může být třeba i jen tři měsíce.