Nový Lexus LF-30: plně elektrické žihadlo budoucnosti

Luboš Srb

Japonci na domácím Tokijském autosalonu 2019 světu odhalují velmi zajímavou ochutnávku elektrifikované budoucnosti.

U Lexusu již najdeme celou řadu hybridizovaných modelů, tedy automobilů přinášející jak klasický spalovací, tak elektromotor s baterií. Ovšem do roku 2025 bude mít Lexus k dispozici elektrifikované verze všech modelů svých vozidel. Cílem je, aby prodeje elektrifikovaných vozidel předehnaly prodejní objemy modelů s klasickým spalovacím motorem. Dnes odhalená vize Lexus Electrified představuje nadcházející generaci plně elektrifikovaných vozidel Lexus, které dorazí v sériových modelech někdy v příštích letech.

Cílem dnes odhalené vize „Lexus Electrified“ je dosáhnout významného posunu výkonových charakteristik, handlingu, ovládání i radosti za volantem – přestože se mobilita napříč společností postupně mění s nástupem autonomního řízení a elektrifikace vozidel.


Co přinese super-elektromobil Lexus LF-30?

  • Lexus využil jednu z výhod vyhrazených pouze elektromobilům, konkrétně tvarování karoserie „bez kapoty“; charakteristická vřetenovitá maska chladiče Lexus byla tak ještě rozvinuta a nyní se odráží v celé architektuře vozidla
  • Karoserie zaujme elegantní a uhlazenou přední partií, která postupně přechází v přímočarou a ostře řezanou záď
  • Elektromotor je v každém kole, řízením bez mechanické vazby a systémem regulace postavení karoserie v reálném čase dokáže nabídnout dynamiku jako žádný jiný vůz
  • Maximální celkový výkon elektromotorů činí 400 kW a okamžitý točivý moment až 700 Nm
  • Zrychlení z 0 na 100 km/hod za pouhých 3,8 sekund, maximální rychlost až 200 km/hod
  • Technologie bezdrátového nabíjení pro zjednodušení každodenního života, stejně tak jako systém hospodaření s energiemi na bázi umělé inteligence, umožňující optimální distribuci elektřiny mezi vozidlem a domácností, a dále regulaci nabíjení koordinovanou s každodenním časovým rozvrhem uživatele
  • Palubní technologie umělé inteligence rozpoznává hlasy jednotlivých pasažérů a funguje jako cestovní partner s využitím informací na míru, uložených v elektronickém klíčku řidiče. Pomáhá uzpůsobit jednotlivé součásti prostředí interiéru, jako např. teplotu vzduchu a audio systém, nastavení tras navigace a cíle, stejně tak jako navrhovat aktivity po příjezdu do cíle. Zná řidičovy preference a pomáhá v reálném čase regulovat odpružení a nastavovat hnací jednotku v závislosti na aktuálním prostředí
  • LF-30 Electrified využívá technologii podpůrného dronu „Lexus Airporter“. Lexus Airporter za pomoci autonomního ovládání dokáže například nezávisle dopravit zavazadla od prahu dveří domu až do kufru vozidla
  • LF-30 Electrified kromě toho využívá celou řadu vyspělých technologií s výhledem až do roku 2030 – jako je např. kokpit nové koncepce, vycházející z designové filozofie zaměřené na člověka a čistě elektronický systém řízení bez mechanické vazby
  • Průhlednost bočních oken lze plynule upravovat, a poskytnout tak pasažérům široký rozhled kolem dokola, stejně tak jako vysokou míru soukromí v noci či jiných situacích. Barva čelní partie vozidla a luminiscenční vzory pomáhají při pohledu zvenčí rozpoznat, zda se vozidlo pohybuje v běžném režimu (tj. řidič se věnuje řízení), nebo v režimu autonomního řízení
  • Kokpit Tazuna používá rozhraní příští generace, jako např. ovládání gesty a propracované předávání informací vozidla pomocí rozšířené reality (AR)
  • Skleněná střecha nad zadními sedadly nabízí funkci hlasového ovládání a gesty ovládaný displej „SkyGate“, který s využitím rozšířené reality zobrazuje nejrůznější druhy informací, jako např. realistickou hvězdnou oblohu, oblíbená videa uživatelů, či dokonce údaje systému navigace.
  • 110kWh baterie s dojezdem až 500 km dle WLTP, dobíjení výkonem až 150 kW

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Luboš Srb - Šéfredaktor

Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.


Komentáře


Nejnovější články