Od 28. července se uchazeči o řidičský průkaz budou muset připravit na čtyřicet nových testových otázek, z toho třicet statických a deset dynamických s animacemi. Nové otázky se zaměřují na znalosti pravidel silničního provozu a schopnost vnímat rizika během řízení. Přibližně třicet starých otázek bude naopak odstraněno. Podle Milana Jandy z Ministerstva dopravy se jedná hlavně o úpravy stávajících otázek, které nyní reflektují nové situace a pravidla v provozu. Cílem je, aby se žadatelé nesoustředili na memorování, ale na pochopení a řešení reálných situací.
Nové dynamické otázky přinášejí revoluční změnu. Uchazeči budou řešit reálné situace, jako je například průjezd křižovatkou nebo reakce na vyjíždějící zaparkované vozidlo. Tyto otázky zahrnují krátké video, po kterém následuje otázka. Jiří Novotný z Asociace autoškol ČR uvedl, že právě průjezd křižovatkou je jednou z nejčastějších chyb řidičů. Inovace má za cíl lépe připravit budoucí řidiče na skutečné dopravní situace a zvýšit jejich schopnost vnímat a reagovat na rizika.
Ministerstvo dopravy také představilo nový virtuální trenažér Movitren, který využívá animované dopravní situace ve virtuální realitě. Trenažér umožňuje žákům autoškol trénovat vnímání rizik v bezpečném prostředí. Movitren, vyvinutý ve spolupráci Asociace autoškol ČR, společnosti Digiteq Automotive a Škoda Auto, bude k dispozici na více než padesáti akcích zaměřených na bezpečnost silničního provozu po celé České republice. Trenažér si bude možné také pronajmout pro individuální trénink.
Čtěte také: Rychlejší než tankování. Elektromobily z Číny mají nové eso v rukávu
S přidáním nových otázek bude sada testových otázek obsahovat přibližně 1100 položek, což je stále méně než průměr v Evropské unii, kde se pohybuje kolem dvou tisíc otázek. Milan Janda plánuje tuto sadu v budoucnu rozšířit na 1500 až 2000 otázek, aby lépe reflektovala vývoj dopravy a aktuální problematiku. Novotný dodal, že některé otázky byly odstraněny kvůli změnám v legislativě a vývoji dopravy. Například otázky týkající se nutnosti předkládání řidičského průkazu již nejsou relevantní.
Program L17, umožňující řízení od sedmnácti let v doprovodu mentora, zaznamenává rostoucí zájem. Každý sedmnáctiletý žadatel má v průměru dva mentory. Podle Asociace autoškol ČR bylo k 10. dubnu registrováno přibližně 3600 sedmnáctiletých řidičů a kolem 6800 mentorů, což představuje téměř čtyřicetiprocentní nárůst oproti předchozímu měsíci. Tento program má za cíl zvýšit bezpečnost na silnicích a poskytnout mladým řidičům více zkušeností pod dohledem zkušenějších mentorů.
Od 28. července se uchazeči o řidičský průkaz budou muset připravit na čtyřicet nových testových otázek, z toho třicet statických a deset dynamických s animacemi. Nové otázky se zaměřují na znalosti pravidel silničního provozu a schopnost vnímat rizika během řízení. Přibližně třicet starých otázek bude naopak odstraněno. Podle Milana Jandy z Ministerstva dopravy se jedná hlavně o úpravy stávajících otázek, které nyní reflektují nové situace a pravidla v provozu. Cílem je, aby se žadatelé nesoustředili na memorování, ale na pochopení a řešení reálných situací.
Nové dynamické otázky přinášejí revoluční změnu. Uchazeči budou řešit reálné situace, jako je například průjezd křižovatkou nebo reakce na vyjíždějící zaparkované vozidlo. Tyto otázky zahrnují krátké video, po kterém následuje otázka. Jiří Novotný z Asociace autoškol ČR uvedl, že právě průjezd křižovatkou je jednou z nejčastějších chyb řidičů. Inovace má za cíl lépe připravit budoucí řidiče na skutečné dopravní situace a zvýšit jejich schopnost vnímat a reagovat na rizika.
Ministerstvo dopravy také představilo nový virtuální trenažér Movitren, který využívá animované dopravní situace ve virtuální realitě. Trenažér umožňuje žákům autoškol trénovat vnímání rizik v bezpečném prostředí. Movitren, vyvinutý ve spolupráci Asociace autoškol ČR, společnosti Digiteq Automotive a Škoda Auto, bude k dispozici na více než padesáti akcích zaměřených na bezpečnost silničního provozu po celé České republice. Trenažér si bude možné také pronajmout pro individuální trénink.
Čtěte také: Rychlejší než tankování. Elektromobily z Číny mají nové eso v rukávu
S přidáním nových otázek bude sada testových otázek obsahovat přibližně 1100 položek, což je stále méně než průměr v Evropské unii, kde se pohybuje kolem dvou tisíc otázek. Milan Janda plánuje tuto sadu v budoucnu rozšířit na 1500 až 2000 otázek, aby lépe reflektovala vývoj dopravy a aktuální problematiku. Novotný dodal, že některé otázky byly odstraněny kvůli změnám v legislativě a vývoji dopravy. Například otázky týkající se nutnosti předkládání řidičského průkazu již nejsou relevantní.
Program L17, umožňující řízení od sedmnácti let v doprovodu mentora, zaznamenává rostoucí zájem. Každý sedmnáctiletý žadatel má v průměru dva mentory. Podle Asociace autoškol ČR bylo k 10. dubnu registrováno přibližně 3600 sedmnáctiletých řidičů a kolem 6800 mentorů, což představuje téměř čtyřicetiprocentní nárůst oproti předchozímu měsíci. Tento program má za cíl zvýšit bezpečnost na silnicích a poskytnout mladým řidičům více zkušeností pod dohledem zkušenějších mentorů.