Nové cylindrické baterie od BMW mají o 30 % delší dojezd, přitom jsou levnější

BMW představilo baterie nové generace s vyšší hustotou energie, delším dojezdem a rychlejším nabíjením. Navíc jsou i levnější na výrobu.
BMW vyvíjí baterie nové generace
Baterie jsou klíčovou součástí každého elektromobilu, ale jejich vývoj nepostupuje tak rychle jako například v oblasti procesorů, kde se každý rok zvýší výkon minimálně o 20 %. U baterií se sice stále zlepšují jejich vlastnosti a efektivita uchovávání energie, ale tento vývoj obvykle trvá mnoho let.
Většina automobilek se snaží vyvinout co nejlepší baterie s minimálními náklady, a to se nedávno podařilo BMW, které představilo systém eDrive šesté generace. V rámci tohoto vývoje automobilka vyvinula nový typ baterie s válcovými články, které by měly nabídnout o 20 % vyšší hustotu energie než předchozí generace baterií.
Nový typ NMC baterie má tenčí design s efektivnějším uspořádáním článků, což usnadňuje jejich výrobu. Navíc si je automobilka vyrábí sama, což značně snižuje cenu celé baterie i rychlost její výroby, jelikož se součásti akumulátorů nebudou muset vyrábět na různých místech po celém světě a následně kompletovat v několika továrnách.

Delší dojezd a rychlejší nabíjení
Největší předností nové baterie není jen nižší cena, ale také možnost zvýšení dojezdu o 30 % a zrychlení nabíjení o stejný podíl. Elektromobily, které budou využívat novou 800V platformu Gen 6, tak dojedou dále a budou se nabíjet znatelně rychleji, a to za nižší cenu. Tento technologický pokrok by mohl zatlačit na konkurenci, aby do vývoje baterií investovala více, z čehož nakonec budou těžit především my spotřebitelé.
BMW odhaduje, že nová platforma sníží výrobní náklady o 20 % a redukuje energetické ztráty o 40 %, což byl u baterií dosud velký problém. Navíc se sníží celková hmotnost akumulátorů o 10 %, což opět pomůže ke zvýšení dojezdu, jak uvádí BMW ve své zprávě.
Vylepšení v rámci platformy se dočkal i elektromotor, který nyní disponuje lepším systémem chlazení vodou a olejem a upraveným designem pro snížení hmotnosti. Novinkou bude také druhý asynchronní motor, který bude namontován na přední nápravu vozů modelové řady BMW Vision Neue Klasse.
Kdy se dočkáme reálného nasazení?
Výroba součástí pro novou platformu šesté generace již probíhá, ale zatím pouze v rámci testovací produkce. Očekává se, že sériová výroba odstartuje v průběhu srpna a během roku 2026 dosáhne plné kapacity. První elektromobil s touto revoluční technologií bude představen ještě letos. Půjde o model BMW 3 Series M350 a do prodeje zamíří příští rok.
Autor článku

Od útlého věku se zajímám o počítače, mobily a vůbec o vše, co má jakoukoli chytrou funkcionalitu. Přísun novinek z technologické sféry je pro mě pořádná dávka dopaminu! Svůj volný čas věnuji především hraní her, sledování kvalitních seriálů či filmů nebo pobytu v přírodě, ať už túrami nebo jízdou na elektrokole.
Od útlého věku se zajímám o počítače, mobily a vůbec o vše, co má jakoukoli chytrou funkcionalitu. Přísun novinek z technologické sféry je pro mě pořádná dávka dopaminu! Svůj volný čas věnuji především hraní her, sledování kvalitních seriálů či filmů nebo pobytu v přírodě, ať už túrami nebo jízdou na elektrokole.