Norsko chce zásadně urychlit přechod na elektromobily, lidé už nemají o spalováky zájem

  • Norsko plánuje zpřísnění podmínek pro prodej vozů se spalovacím motorem
  • Nově by zákaz prodeje nových konvenčních aut mohl přijít už v roce 2025
  • Už nyní v Norsku tvoří klasická auta jen malou část z počtu prodaných vozů
Norsko brzy skončí se spalovacími motory

Norsko brzy skončí se spalovacími motory | foto: Hyundai, úprava: vlastní

Mnoho zemí v současnosti zvažuje zákaz prodeje vozů se spalovacím motorem. Například ve Velké Británii si nový konvenční vůz již po roce 2030 nekoupíte. Největším průkopníkem na poli elektromobility je však pravděpodobně Norsko. Tamní vláda nyní zvažuje, že zákaz spalovacích motorů přijde ještě o mnoho let dříve.

Norsko končí se spalovacími motory

Podle návrhu by zákaz prodeje konvenčních aut mohl přijít už v roce 2025. Poslední statistiky však ukazují, že konec prodejů aut se spalovacím motorem by mohl nastat ještě mnohem dříve. Podíl prodaných vozů s elektrifikovaným pohonem se totiž rok od roku rapidně zvyšuje. V posledních měsících totiž tvořily více než 90 % všech prodejů nových vozů. Minulý rok to bylo necelých 80 %. I přesto, že do této kategorie spadají i hybridní plug-in hybridní vozy, klasické hybridy tvořily z celkových prodejů jen asi 10 %.

Oblíbenost elektromobilů v Norsku dokazují také nejprodávanější modely. Všechny z patnácti nejoblíbenějších vozů v Norsku je možné připojit do zásuvky a čtrnáct z nich jsou dokonce čisté elektromobily. Nejprodávanějším vozem bez elektrifikace je momentálně Volkswagen Tiguan s dieselovým motorem, který se však umístil až na 38. pozici. To hodně nasvědčuje o budoucnosti norského automobilismu.

Výfuk spalovacího vozu

Výfuk spalovacího vozu, ilustrační foto


Čtěte také: Co je to elektromobil, jak funguje a jaké jsou typy nabíjení?


Podpora od státu hraje velkou roli

Takovýchto hodnot Norsko dosáhlo především díky daňovým úlevám pro elektromobily. Na vozy se spalovacím motorem se totiž v této severské zemi vztahují velmi vysoké daně, které jsou majitelům elektromobilů odpuštěny. Tyto výhody se však v posledních letech příliš nezměnily, a i přesto prodeje vozů s elektrickým pohonem narůstají.

Lidé se totiž pravděpodobně obávají, že nákup vozu se spalovacím motorem nedává do budoucna smysl. Například tankování paliva se totiž může stávat čím dál těžší a dražší. Už dnes jsou některé čerpací stanice předělávány na stanice dobíjecí.

Co si myslíte o takto blízkém zákazu prodeje aut se spalovacími motory? Myslíte, že jde o chytrý tah? Podělte se o názor v diskuzi!

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Norsko chce zásadně urychlit přechod na elektromobily, lidé už nemají o spalováky zájem

  • Norsko plánuje zpřísnění podmínek pro prodej vozů se spalovacím motorem
  • Nově by zákaz prodeje nových konvenčních aut mohl přijít už v roce 2025
  • Už nyní v Norsku tvoří klasická auta jen malou část z počtu prodaných vozů
Norsko brzy skončí se spalovacími motory

Norsko brzy skončí se spalovacími motory | foto: Hyundai, úprava: vlastní

Mnoho zemí v současnosti zvažuje zákaz prodeje vozů se spalovacím motorem. Například ve Velké Británii si nový konvenční vůz již po roce 2030 nekoupíte. Největším průkopníkem na poli elektromobility je však pravděpodobně Norsko. Tamní vláda nyní zvažuje, že zákaz spalovacích motorů přijde ještě o mnoho let dříve.

Norsko končí se spalovacími motory

Podle návrhu by zákaz prodeje konvenčních aut mohl přijít už v roce 2025. Poslední statistiky však ukazují, že konec prodejů aut se spalovacím motorem by mohl nastat ještě mnohem dříve. Podíl prodaných vozů s elektrifikovaným pohonem se totiž rok od roku rapidně zvyšuje. V posledních měsících totiž tvořily více než 90 % všech prodejů nových vozů. Minulý rok to bylo necelých 80 %. I přesto, že do této kategorie spadají i hybridní plug-in hybridní vozy, klasické hybridy tvořily z celkových prodejů jen asi 10 %.

Oblíbenost elektromobilů v Norsku dokazují také nejprodávanější modely. Všechny z patnácti nejoblíbenějších vozů v Norsku je možné připojit do zásuvky a čtrnáct z nich jsou dokonce čisté elektromobily. Nejprodávanějším vozem bez elektrifikace je momentálně Volkswagen Tiguan s dieselovým motorem, který se však umístil až na 38. pozici. To hodně nasvědčuje o budoucnosti norského automobilismu.

Výfuk spalovacího vozu

Výfuk spalovacího vozu, ilustrační foto


Čtěte také: Co je to elektromobil, jak funguje a jaké jsou typy nabíjení?


Podpora od státu hraje velkou roli

Takovýchto hodnot Norsko dosáhlo především díky daňovým úlevám pro elektromobily. Na vozy se spalovacím motorem se totiž v této severské zemi vztahují velmi vysoké daně, které jsou majitelům elektromobilů odpuštěny. Tyto výhody se však v posledních letech příliš nezměnily, a i přesto prodeje vozů s elektrickým pohonem narůstají.

Lidé se totiž pravděpodobně obávají, že nákup vozu se spalovacím motorem nedává do budoucna smysl. Například tankování paliva se totiž může stávat čím dál těžší a dražší. Už dnes jsou některé čerpací stanice předělávány na stanice dobíjecí.

Co si myslíte o takto blízkém zákazu prodeje aut se spalovacími motory? Myslíte, že jde o chytrý tah? Podělte se o názor v diskuzi!

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."