Tak jste se konečně dočkali. Ten den, kdy si domů dovezete svůj elektromobil. Říkáte si, že když už vůz stál tolik peněz, od nyní začnete snižovat jeho hodnotu levným provozem. Tak nejspíš nad elektromobilem přemýšlí většina nadšenců a fanoušků. A máte už všechno vybavení, které k “levnému” provozu potřebujete?
Pořízením elektrického vozidla jste udělali první a ten nejdůležitější krok. Pokud vám ale dealer nenabídl i potřebné příslušenství a služby k vozu, začíná vám kolečko s pořízením všeho ostatního. Předně, abyste mohli náklady na nabíjení snížit na minimum, budete potřebovat nabíjecí Wallbox. Ten vám v domácím prostředí zajistí potřebný nabíjecí výkon, nejčastěji 11 kW.
Samotné zařízení není nejlevnější a musíte počítat i s náklady na jeho instalaci. Pokud navíc nemáte vhodně umístěné rozvody v garáži nebo na fasádě, i zde se musíte připravit na další výdaje. Kabelem do běžné zásuvky totiž vůz dobijete velmi pomalu. Pokud ale máte elektromobil s malou baterií, často si vystačíte i s tímto pomalým nabíjením, ale chce to trochu plánování, ať ráno nejste překvapeni, že baterie není plná.
Čtěte také: Tesla rozšiřuje oblast bezplatného nabíjení. Kde můžete právě teď ušetřit?
Celý elektromobilní svět se nyní zaměřuje na společný standard nabíjecího konektoru. Tím by měl být konektor CCS. Pokud ale máte vůz s jiným portem, budete si muset pořídit celý kabel nebo minimálně redukci. Vysokorychlostní nabíječky mívají kabely připojené napevno, běžné AC nabíjení ale mnohdy vyžaduje připojení kabelu vlastního.
Kabely máte, tak hurá na nabíječku. Už jste si ale udělali registraci u ČEZu? Nebo máte blíž nabíječku PRE? A co když na dálnici budete chtít využít rychlou až 350kW nabíječku od Ionity? Nabíjet bez registrace nedoporučujeme, je to pak zbytečně dražší a není to tak komfortní. Jednoduše se zaregistrujte u dané společnosti a buď pomocí aplikace nebo čipu můžete jednoduše spustit nabíjení.
Případně se obraťte na dealera a pořiďte si jednu kartu platnou u naprosté většiny poskytovatelů, a to i mimo naši republiku. Získáte tak snížení ceny za kilowatthodinu a rozumný roční poplatek za využití služby. Ovšem tyto karty se vyplatí, pokud najedete velkou porci kilometrů u nás i v zahraničí.
Bez registrací a s průměrnou spotřebou kolem 22 kWh/100 km se dostanete na částky kolem 2 korun na kilometr. A za to umí jezdit i úsporné spalovací vozy. Na rychlonabíječkách jsou pak ceny ještě vyšší. Bez domácího nabíjení a dobíjecích čipů se jednoduše na ceny pod korunu na “kilák” budete dostávat jen těžko.
Tak jste se konečně dočkali. Ten den, kdy si domů dovezete svůj elektromobil. Říkáte si, že když už vůz stál tolik peněz, od nyní začnete snižovat jeho hodnotu levným provozem. Tak nejspíš nad elektromobilem přemýšlí většina nadšenců a fanoušků. A máte už všechno vybavení, které k “levnému” provozu potřebujete?
Pořízením elektrického vozidla jste udělali první a ten nejdůležitější krok. Pokud vám ale dealer nenabídl i potřebné příslušenství a služby k vozu, začíná vám kolečko s pořízením všeho ostatního. Předně, abyste mohli náklady na nabíjení snížit na minimum, budete potřebovat nabíjecí Wallbox. Ten vám v domácím prostředí zajistí potřebný nabíjecí výkon, nejčastěji 11 kW.
Samotné zařízení není nejlevnější a musíte počítat i s náklady na jeho instalaci. Pokud navíc nemáte vhodně umístěné rozvody v garáži nebo na fasádě, i zde se musíte připravit na další výdaje. Kabelem do běžné zásuvky totiž vůz dobijete velmi pomalu. Pokud ale máte elektromobil s malou baterií, často si vystačíte i s tímto pomalým nabíjením, ale chce to trochu plánování, ať ráno nejste překvapeni, že baterie není plná.
Čtěte také: Tesla rozšiřuje oblast bezplatného nabíjení. Kde můžete právě teď ušetřit?
Celý elektromobilní svět se nyní zaměřuje na společný standard nabíjecího konektoru. Tím by měl být konektor CCS. Pokud ale máte vůz s jiným portem, budete si muset pořídit celý kabel nebo minimálně redukci. Vysokorychlostní nabíječky mívají kabely připojené napevno, běžné AC nabíjení ale mnohdy vyžaduje připojení kabelu vlastního.
Kabely máte, tak hurá na nabíječku. Už jste si ale udělali registraci u ČEZu? Nebo máte blíž nabíječku PRE? A co když na dálnici budete chtít využít rychlou až 350kW nabíječku od Ionity? Nabíjet bez registrace nedoporučujeme, je to pak zbytečně dražší a není to tak komfortní. Jednoduše se zaregistrujte u dané společnosti a buď pomocí aplikace nebo čipu můžete jednoduše spustit nabíjení.
Případně se obraťte na dealera a pořiďte si jednu kartu platnou u naprosté většiny poskytovatelů, a to i mimo naši republiku. Získáte tak snížení ceny za kilowatthodinu a rozumný roční poplatek za využití služby. Ovšem tyto karty se vyplatí, pokud najedete velkou porci kilometrů u nás i v zahraničí.
Bez registrací a s průměrnou spotřebou kolem 22 kWh/100 km se dostanete na částky kolem 2 korun na kilometr. A za to umí jezdit i úsporné spalovací vozy. Na rychlonabíječkách jsou pak ceny ještě vyšší. Bez domácího nabíjení a dobíjecích čipů se jednoduše na ceny pod korunu na “kilák” budete dostávat jen těžko.