Německá vláda si došlápne na elektromobily, chce sledovat uhlíkovou stopu baterií

Petr Bergmann
  • Německá vláda připravuje systém pro sledování uhlíkové stopy baterií
  • Systém vyvine konsorcium výrobců automobilů a producentů baterií
  • Požadavků na ekologičnost je opravdu hodně
Cylindrické bateire StoreDot
Cylindrické bateire StoreDot

Německem financované konsorcium výrobců automobilů a producentů baterií, včetně firem BMW, Umicore a BASF, má vyvinout systém, který bude sledovat obsah nebezpečných látek v bateriích a jejich uhlíkovou stopu na území Evropy. Tuto informaci uvedla agentura Reuters s odvoláním na pondělní vyjádření německého ministerstva hospodářství.

Německo chystá pravidla pro sledování uhlíkové stopy baterií

Konsorcium 11 partnerů obdrželo od německé vlády 8,2 milionu eur (přes 200 milionů korun) pro financování vývoje společné klasifikace a standardů pro shromažďování a zveřejňování údajů o bateriích. Tyto informace by se měly stát velmi brzy povinností, uloženou na základě nařízení Evropské komise.

Návrh Evropské komise, který má být projednán koncem tohoto roku, uvádí, že dobíjecí elektrická vozidla, lehké transportní i průmyslové baterie, prodávané v Evropě, musí od roku 2024 zveřejňovat svou uhlíkovou stopu a od roku 2027 splňovat limit emisí CO2.

Akumulátor elektromobilu je uložen v podlaze
Akumulátor elektromobilu je uložen v podlaze

Čtěte také: V Česku už jezdí téměř 11 tisíc elektromobilů, každý pátý je ojetý


Důležité je bezpečné složení baterií

Od roku 2027 bude muset být zveřejňován obsah recyklovaných surovin, použitých v bateriích. Od roku 2030 budou následovat další požadavky, týkající se minimálního podílu recyklovaného kobaltu, lithia, niklu a olova. Německé konsorcium je prvním projektem v Evropě, který se pokouší navrhnout digitální produkt, který splňuje tyto předpisy.

Baterie by mohly nést QR kód, propojený s online databází, kde by majitelé elektromobilů, firmy nebo regulační orgány měli přístup k informacím o složení baterie. Tento digitální nástroj by měl současně usnadnit recyklaci surovin. To by snížilo závislost Evropy na zahraničních dodavatelích, kteří kontrolují drtivou většinu zdrojů, nezbytných pro výrobu baterií.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Petr Bergmann - Redaktor

Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".


Komentáře


Nejnovější články