Jak se rozšiřuje popularita elektromobilů, spousta majitelů se teprve za pochodu učí, jak nejlépe svůj nový tichý vůz nabíjet. To obnáší nejen pořizování domácích nabíječek, instalace wallboxů, kde se ve vašem okolí nachází nejbližší a nejrychlejší veřejné nabíjecí stanice, ale i učení se žít se strachem z krátkého dojezdu nebo i jak se ho zbavit.
Pro většinu majitelů to bude znamenat, že podobně jako drobnou spotřební elektroniku, budou zapojovat svá bateriová vozidla na noc do nabíječek, aby měli ráno zajištěný maximální možný dojezd. Teď se to zatím stále jeví jako logické řešení, co ale nastane, pokud se bude boom po elektromobilech rozšiřovat a stejný návyk si vypěstují i ostatní? Bude na to naše elektrická infrastruktura stačit?
Podle studie ze Stanfordské univerzity se to může stát velkým problémem. Pokud se budou prodeje elektromobilů v následujícím desetiletí výrazně navyšovat, a že se takový trend stále očekává, mnohočetné noční nabíjení může způsobit nedostatek energie. Jelikož se jedná o americkou studii, uvádí se v ní obavy z místních poměrů.
Čtěte také: Je nabíjení elektromobilu stále levnější než tankování? Odpůrce příliš nepotěšíme
V časech nabíjecí špičky by mohla poptávka vzrůst i o 25 % nad snesitelnou hladinu. To může být problém především v západní části USA, která se již nyní každoročně přes léto potýká s výpadky elektřiny v důsledku vln velkých veder a hrozícího extrémního počasí. Poptávka po elektrické energii je už tak dost vysoká i bez nabíjení elektromobilů.
Domácí nabíjení navíc není tak rychlé jako stejnosměrné rychlé stojany ve veřejné síti. Domácí nabíječky využívají delšího času a pomalejšího nabíjení k maximálnímu zachování kapacity a kondice baterie. Ceny domácího nabíjení jsou stále nižší než u rychlého DC nabíjení. Domácnosti jsou samy o sobě schopné postarat se o vysoký odběr ve večerních hodinách i bez nabíjení vozidel. Tato večerní špička většinou trvá od páté do jedenácté večerní hodiny.
Jedním z možných řešení by bylo část nabíjení přesunout i do dopoledních hodin pro lepší rozdělení odběru a poptávky. To ale rozhodně není proveditelné pro většinu běžných zaměstnanců, kteří musí na konkrétní čas dojíždět do svých pracovišť.
Dalším pilířem by mohla být motivace posunu nabíjecího času v lepším cenovém tarifu. Velkým pomocníkem by pak mohl být i inteligentní nabíjecí wallbox, který by se spínal především v časech, které budou pro majitele levnější a kdy dojde k lepšímu rozdělení odběru energie.
Je to rozhodně otázka, kterou brzy budou muset řešit nejen státy na západě Spojených států, ale i nám mnohem blíže. Naše síť se zatím zdá být stabilní, ale také u nás není tak velký přírůstek nových elektromobilů. I když studie neřeší aktuální krizi, i to je další faktor, který může tento problém o pár let posunout. Rozdělení zdrojů elektrické energie do větší diverzifikace je pak jen další možností, jak tomuto nevyhnutelnému problému alespoň lehce předcházet.
Jak se rozšiřuje popularita elektromobilů, spousta majitelů se teprve za pochodu učí, jak nejlépe svůj nový tichý vůz nabíjet. To obnáší nejen pořizování domácích nabíječek, instalace wallboxů, kde se ve vašem okolí nachází nejbližší a nejrychlejší veřejné nabíjecí stanice, ale i učení se žít se strachem z krátkého dojezdu nebo i jak se ho zbavit.
Pro většinu majitelů to bude znamenat, že podobně jako drobnou spotřební elektroniku, budou zapojovat svá bateriová vozidla na noc do nabíječek, aby měli ráno zajištěný maximální možný dojezd. Teď se to zatím stále jeví jako logické řešení, co ale nastane, pokud se bude boom po elektromobilech rozšiřovat a stejný návyk si vypěstují i ostatní? Bude na to naše elektrická infrastruktura stačit?
Podle studie ze Stanfordské univerzity se to může stát velkým problémem. Pokud se budou prodeje elektromobilů v následujícím desetiletí výrazně navyšovat, a že se takový trend stále očekává, mnohočetné noční nabíjení může způsobit nedostatek energie. Jelikož se jedná o americkou studii, uvádí se v ní obavy z místních poměrů.
Čtěte také: Je nabíjení elektromobilu stále levnější než tankování? Odpůrce příliš nepotěšíme
V časech nabíjecí špičky by mohla poptávka vzrůst i o 25 % nad snesitelnou hladinu. To může být problém především v západní části USA, která se již nyní každoročně přes léto potýká s výpadky elektřiny v důsledku vln velkých veder a hrozícího extrémního počasí. Poptávka po elektrické energii je už tak dost vysoká i bez nabíjení elektromobilů.
Domácí nabíjení navíc není tak rychlé jako stejnosměrné rychlé stojany ve veřejné síti. Domácí nabíječky využívají delšího času a pomalejšího nabíjení k maximálnímu zachování kapacity a kondice baterie. Ceny domácího nabíjení jsou stále nižší než u rychlého DC nabíjení. Domácnosti jsou samy o sobě schopné postarat se o vysoký odběr ve večerních hodinách i bez nabíjení vozidel. Tato večerní špička většinou trvá od páté do jedenácté večerní hodiny.
Jedním z možných řešení by bylo část nabíjení přesunout i do dopoledních hodin pro lepší rozdělení odběru a poptávky. To ale rozhodně není proveditelné pro většinu běžných zaměstnanců, kteří musí na konkrétní čas dojíždět do svých pracovišť.
Dalším pilířem by mohla být motivace posunu nabíjecího času v lepším cenovém tarifu. Velkým pomocníkem by pak mohl být i inteligentní nabíjecí wallbox, který by se spínal především v časech, které budou pro majitele levnější a kdy dojde k lepšímu rozdělení odběru energie.
Je to rozhodně otázka, kterou brzy budou muset řešit nejen státy na západě Spojených států, ale i nám mnohem blíže. Naše síť se zatím zdá být stabilní, ale také u nás není tak velký přírůstek nových elektromobilů. I když studie neřeší aktuální krizi, i to je další faktor, který může tento problém o pár let posunout. Rozdělení zdrojů elektrické energie do větší diverzifikace je pak jen další možností, jak tomuto nevyhnutelnému problému alespoň lehce předcházet.