Nabíjení elektromobilů z pouličních lamp v Praze už se začíná pomalu rýsovat

V Praze vyrostlo celkem 13 stožárů veřejného osvětlení, které jsou připravené na to, že je bude možné následně osadit nabíječkou pro praktické, veřejné nabíjení elektromobilů.

Stožár s veřejným osvětlením vybavený wallboxem pro dobíjení elektromobilů | foto: MHMP

TIP: Lampy veřejného osvětlení v Praze poslouží i jako nabíječky aut. Nejdřív v pilotním provozu

Podle radního hl. m. Prahy Jana Chabra je hlavní výhodou projektu schváleného Radou hl. m. Prahy zcela bezpochyby rychlost. „Pilotní projekt zahrnuje třináct EV ready lamp, které vznikly v řádu půl roku. To v Praze není úplně obvyklé, vzhledem k tomu, že se jedná o stavební činnost,“ uvedl radní a dodal, že za 6 let by mělo v hlavním městě vzniknout 3 000 až 6 000 podobných nabíjecích míst. „Je jasné, že to nebude jediný způsob nabíjení e-mobility v Praze, jeho velkou výhodou je ale možnost masového pokrytí v relativně krátkém čase,“ dodal radní.

Chytré, cenově dostupnější řešení?

„Kdyby THMP (pozn. redakce: zkratka pro Technologie hlavního města Prahy) tuto síť během zmíněných šesti let stavěla bez synergie s Pražskou energetikou, náklady by se vyšplhaly až na 1,3 miliardy korun. Tímto řešením dojde k výrazné úspoře, konkrétně až o 500 milionů. Nákladná část rozšíření nabíjecích míst se totiž nenachází jen na stožáru, ale především pod povrchem,“ popsal předseda představenstva THMP Tomáš Jílek. „O benefitech synergické obnovy kabelů tak není třeba diskutovat. Má ale i řadu dalších konsekvencí, například otázku rozkopanosti Prahy. V rámci jedné stavby minimalizujeme dobu, po kterou bude občany nějakým způsobem omezovat,“ doplnil.

Modernizace v mnoha směrech

Náklady ve výši zhruba 800 milionů neobsahují jen výdaje na pořízení nabíječek. Je v nich zahrnuta i kompletní modernizace dotčeného veřejného osvětlení, výměna kabelové sítě nebo třeba obnova komunikace. „Kromě toho, že jsou nové stožáry připraveny pro elektromobilitu, dochází u nich i k výměně sodíkových svítidel za ledková. Ta jsou moderní a mají nižší spotřebu. V dotčených ulicích tak budeme umět například snižovat intenzitu osvětlení v závislosti na vnějších podmínkách nebo v méně exponovaných časech,“ vysvětlil radní Jan Chabr.

Podle Tomáše Jílka by mělo v Praze v příštím roce vzniknout až 350 dalších stožárů veřejného osvětlení připravených na osázení nabíječkami.V dalších letech bude jejich množství růst tak, abychom celkový plán naplnili. Vycházíme i z počtu předpokládaných elektromobilů dle Národního akčního plánu a lokality koordinujeme s dalšími městskými subjekty. Ať už jde o Operátora ICT, který má za úkol zpracovat Generel rozvoje dobíjecí infrastruktury hlavního města Prahy, nebo Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy.  Je pro nás důležité, aby EV ready lampy byly na místech, která dávají smysl,“ uzavřel Tomáš Jílek.

Pro příští rok se projektově připravuje 8 dalších lokalit. Jde o Lhotku, Veleslavín, Černý Most, Háje, Kamýk, Velkou Ohradu, Chodovec a Kobylisy.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Nabíjení elektromobilů z pouličních lamp v Praze už se začíná pomalu rýsovat

V Praze vyrostlo celkem 13 stožárů veřejného osvětlení, které jsou připravené na to, že je bude možné následně osadit nabíječkou pro praktické, veřejné nabíjení elektromobilů.

Stožár s veřejným osvětlením vybavený wallboxem pro dobíjení elektromobilů | foto: MHMP

TIP: Lampy veřejného osvětlení v Praze poslouží i jako nabíječky aut. Nejdřív v pilotním provozu

Podle radního hl. m. Prahy Jana Chabra je hlavní výhodou projektu schváleného Radou hl. m. Prahy zcela bezpochyby rychlost. „Pilotní projekt zahrnuje třináct EV ready lamp, které vznikly v řádu půl roku. To v Praze není úplně obvyklé, vzhledem k tomu, že se jedná o stavební činnost,“ uvedl radní a dodal, že za 6 let by mělo v hlavním městě vzniknout 3 000 až 6 000 podobných nabíjecích míst. „Je jasné, že to nebude jediný způsob nabíjení e-mobility v Praze, jeho velkou výhodou je ale možnost masového pokrytí v relativně krátkém čase,“ dodal radní.

Chytré, cenově dostupnější řešení?

„Kdyby THMP (pozn. redakce: zkratka pro Technologie hlavního města Prahy) tuto síť během zmíněných šesti let stavěla bez synergie s Pražskou energetikou, náklady by se vyšplhaly až na 1,3 miliardy korun. Tímto řešením dojde k výrazné úspoře, konkrétně až o 500 milionů. Nákladná část rozšíření nabíjecích míst se totiž nenachází jen na stožáru, ale především pod povrchem,“ popsal předseda představenstva THMP Tomáš Jílek. „O benefitech synergické obnovy kabelů tak není třeba diskutovat. Má ale i řadu dalších konsekvencí, například otázku rozkopanosti Prahy. V rámci jedné stavby minimalizujeme dobu, po kterou bude občany nějakým způsobem omezovat,“ doplnil.

Modernizace v mnoha směrech

Náklady ve výši zhruba 800 milionů neobsahují jen výdaje na pořízení nabíječek. Je v nich zahrnuta i kompletní modernizace dotčeného veřejného osvětlení, výměna kabelové sítě nebo třeba obnova komunikace. „Kromě toho, že jsou nové stožáry připraveny pro elektromobilitu, dochází u nich i k výměně sodíkových svítidel za ledková. Ta jsou moderní a mají nižší spotřebu. V dotčených ulicích tak budeme umět například snižovat intenzitu osvětlení v závislosti na vnějších podmínkách nebo v méně exponovaných časech,“ vysvětlil radní Jan Chabr.

Podle Tomáše Jílka by mělo v Praze v příštím roce vzniknout až 350 dalších stožárů veřejného osvětlení připravených na osázení nabíječkami.V dalších letech bude jejich množství růst tak, abychom celkový plán naplnili. Vycházíme i z počtu předpokládaných elektromobilů dle Národního akčního plánu a lokality koordinujeme s dalšími městskými subjekty. Ať už jde o Operátora ICT, který má za úkol zpracovat Generel rozvoje dobíjecí infrastruktury hlavního města Prahy, nebo Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy.  Je pro nás důležité, aby EV ready lampy byly na místech, která dávají smysl,“ uzavřel Tomáš Jílek.

Pro příští rok se projektově připravuje 8 dalších lokalit. Jde o Lhotku, Veleslavín, Černý Most, Háje, Kamýk, Velkou Ohradu, Chodovec a Kobylisy.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."