Mytí auta v zimě? Stačí jediná chyba a návštěva automyčky se promění v noční můru!
- Přinášíme vám několik tipů, jak ochránit lak i v tuhých zimách
- Nejdůležitější je příprava, nezapomeňte na kvalitní tvrdý vosk
- Je ale vůbec dobrý nápad v zimě navštěvovat automyčku?

Se zimou přichází i zásadní dilema. Tím je mytí vozu, které je především v chladných měsících obestřeno několika mýty a zavádějícími radami. Pokusíme se vám tedy co nejstručněji a nejsrozumitelněji objasnit postupy a alternativy, které můžete do péče o váš dopravní prostředek zakomponovat.
Je dobré mýt auto v zimě? Nejprve se připravte!
Příprava dělá mistra. V tomto případě to platí dvojnásob. Naprosto zásadním krokem, od kterého se bude odvíjet i zbytek kilometrů odjetých v zimě, je pečlivé umytí a následné navoskování vašeho vozu, které zaručí velkou míru ochrany, kterou po několika sezónách zaručeně oceníte.
Na výběr máte ve skrze ze tří možností. Tou první je svěření laku do péče odborníků, kteří váš automobil ošetří tak, že se o nic dalšího už nebudete muset starat. Odradit by vás pochopitelně mohla cena, která se může vyšplhat až na několik tisíc. V tomto případě se vyplatí mít nějakého kamaráda nadšence, který by se vám o vůz postaral, aniž byste museli sahat hluboko do kapsy.

Jezdit v zimě do automyčky?
Druhou, výrazně levnější alternativou je automatická myčka, která vyjde nanejvýš na pár stovek. Výhodou je, že postaráno bude i o podvozek, který v zimě trpí nejčastěji. Pozor si však musíme dát na materiál a stav kartáčů, které se o našeho mazlíčka chystají postarat.
Vyhněte se především viditelně roztřepeným kartáčům, v takovém případě bychom si způsobili spíš další starosti v podobě mikroškrábanců.Dnes jsou štětiny vyráběny nejčastěji z polyetylenu, který v myčkách nalezneme v pěnové, nebo tkané podobě.
Automobil řádně předmyjeme a jdeme na věc. Program je samozřejmě nutné zvolit ten nejdražší a nejkomplexnější, dbáme pozornost na to, aby procedura zahrnovala voskování.
Čtěte také: Sednout a jet? Tohle v zimě raději nezkoušejte, auto musíte náležitě připravit

Typicky česká příprava – pozor na sůl!
Poslední možnost, která přijde na mysl, je typicky otcovská. Kyblík s vodou a saponátem, houbička a jde se na věc. V našem případě však vyměníme klasický saponát v podobě Jaru za ten opravdu určený na lak, místo houbičky si vezmeme rukavici z mikrovlákna, nebo vlny a sušící ručník z mikrovlákna. K tomu všemu přibalíme i kvalitní tvrdý vosk. Nevýhoda však tkví v nedostatečné ochraně podvozku.
Po pečlivé přípravě přichází na scénu samotná zima, sníh a především bájná posypová sůl, která se stala strašákem nejednoho řidiče. Ve zkratce, není to tak hrozné, jak byste možná čekali. Laky jsou v dnešní době natolik pevné, že si s posypem skoro bez problémů poradí.
Agresivně může působit na místech, kde je lak porušen a v takovém případě doporučíme zvýšenou pozornost při preventivní péči a případnou konzultaci s lakýrníkem.

Nepřehlédněte: Jak si poradí elektromobil s vytápěním v mrazivé koloně? To byste neuhodli
Pozor na mytí v extrémních mrazech
Samotné mytí v zimě by mělo zahrnovat alespoň několik základních pravidel. Prvně je třeba před spuštěním programu vůz očistit od veškerého sněhu, v ideálním případě přijet k myčce alespoň po několika minutové jízdě. Program je vhodné zvolit s voskem a po úspěšném vyjetí z boxu opět alespoň několik minut jezdit.
Cílem bude zbavit vůz veškeré vody, která by mohla na laku po zaparkování zmrznout. Pro jistotu je doporučováno ihned po umytí usušit vodu z klik, případně zámků a těsnění u oken k předejití zbytečným problémům.
Čištění vozu raději vynechejte při opravdu extrémních teplotách. Když venku budou vládnout velké mrazy a vy budete na svůj lak pouštět vodu, která má většinou teplotu okolo 10 až 30 stupňů, může se stát, že se povrch karoserie poškodí vlivem teplotního šoku.
Autor článku
Bývalý redaktor webu Elektrickevozy.cz. Sepsal celkem 525 článků.









