Mercedes představil očekávanou elektrickou G-Class. V terénu je jako doma
- Elektrický off-road nese označení G580 s technologií EQ
- Kombinuje luxus s terénními funkcemi
- Pro představení si Mercedes vybral kalifornské Beverly Hills

Fanoušci ikonického hranatého Mercedesu G-Class se konečně dočkali. Německá automobilka představila jeho plně elektrickou verzi. Už jeho označení „G580 s technologií EQ“ naznačuje, že se výrobce nechce odstřihnout od minulosti, ale současně vstupuje do elektrické budoucnosti. Na své si tak přijdou nejen staromilci, ale i fanoušci elektromobility. Mercedes-Benz byl vždy symbolem luxusu a není divu, že si automobilka pro představení své elektrické novinky vybrala zrovna Berverly Hills. Nový elektrický G580 však nezapře ani své off-roadové kořeny. Stejně dobře si poradí s betonovou džunglí, jako s tou skutečnou.
Král terénu
Celkový kombinovaný výkon nového modelu je 432 kW (579 koní) s maximálním točivým momentem 1 164 Nm. Zrychlení z 0 na 100 km/h je přitom 4,6 sekund a maximální rychlost 180 km/h. Zajímavější však je, že každé jeho kolo pohání samostatný motor s vlastní dvoustupňovou převodovkou. Díky tomu může nabídnout nejen redukci převodového stupně 2:1 pro jízdu v terénu, ale díky čtyřem nezávislým motorům může auto směřovat točivý moment na kola, která to potřebují, dokonce lépe než uzávěrka diferenciálu.
Konfigurace čtyř nezávisle poháněných kol současně umožňuje také to, čemu se říká tanková otočka a co Mercedes nazývá G-Turn. S nadsázkou by se dalo říct, že se s novým Mercedes doslova otočíte na pětníku. To je ale spíš funkce na hraní, než aby měla praktické využití. Mercedes však má ještě funkci G-řízení, což je v podstatě miniverze G-turnu, která pomocí vektorování točivého momentu pomáhá při průjezdu extrémně ostrých zatáček.
Úctyhodné jsou však i další schopnosti G580 v těžkém terénu. Vozidlo zůstává stabilní na svazích při bočním náklonu až 35 stupňů a zvládne vyjet stoupání pod úhlem až 45 stupňů. Brodivost elektrické verze je pak 850 milimetrů, což je mimochodem o 150 milimetrů více u jeho protějšků se spalovacími motory.

Čtěte také: Mercedes odhalil nejrychlejší auto. Odpůrci elektřiny nebudou mít radost
Luxus, kam se podíváte
Ačkoli je v terénu jako doma, současně je to stále Mercedes, což znamená, že nesmí chybět luxusní výbava. Ten bude u modelu pro rok 2025 zvlášť luxusní, protože bude při příležitosti uvedení vozu na trh nabízen pouze v jediném stupni výbavy EDITION ONE se spoustou exkluzivních prvků interiéru a exteriéru.
Nový Mercedes-Benz G 580 s technologií EQ je standardně vybaven infotainmentovým systémem MBUX (Mercedes-Benz User Experience), multifunkčním volantem potaženým nappovou kůží a standardním podsvícením. Volitelné doplňky zahrnují například systém KEYLESS-GO, zvukový systém Burmester 3D surround, nebo držáky na nápoje s regulací teploty a takzvaná „průhledná kapota“. Tuto funkci oceníte při jízdě v terénu. Po její aktivací se na vnitřním displeji zobrazuje obraz kamery, která snímá, co je před a pod vozem.

Baterie a dojezd
Baterie v novém elektrickém G-Class disponuje využitelnou kapacitou 116 kWh, což stačí na dojezd 473 kilometrů podle WLTP. Mercedes přitom slibuje při nabíjení stejnosměrným proudem rychlost až 200 kW, takže z 10 na 80 % se dostane za 32 sekund. Další energii můžete získat i rekuperací. G580 nabízí hned pět úrovní rekuperace, včetně režimu D-auto, kdy se auto samo rozhoduje, kdy použít rekuperační brzdění na základě dopravních podmínek.
Drobným bonbónkem na závěr je volitelná přihrádka, kterou můžete mít na zadní straně auta, kde je u G-Class obvykle umístěno rezervní kolo. Ideálně se hodí pro uložení nabíjecích kabelů a dalšího příslušenství.

Čtěte také: Čínské MG se nezdá! Na souboj vyzývá i chorvatský hypercar Rimac Nevera
Cena a dostupnost
O tom, kdy se elektrická novinka dostane k prvním zákazníkům, Mercedes v tiskové prezentaci mlčí. Co však víme, je jeho cena. Ta bude startovat na 142 621,50 eurech (3,6 milionu korun). Mercedes-Benz G580 s technologií EQ ve verzi EDITION ONE bude s cenou začínat na 192 524,15 eurech (4,9 milionu korun).
Autor článku

Profesně i soukromě se dlouhá léta zajímám o moderní technologie všeho druhu, od mobilních telefonů až po elektromobily. Ve volném čase se věnuji především fotografováním, nepohrdnu dobrým filmem a knihou nebo jezdím na elektrokole.
Profesně i soukromě se dlouhá léta zajímám o moderní technologie všeho druhu, od mobilních telefonů až po elektromobily. Ve volném čase se věnuji především fotografováním, nepohrdnu dobrým filmem a knihou nebo jezdím na elektrokole.