Mercedes má svatý grál. Testuje baterie pro dojezd 1 000 km a ultrarychlé nabíjení

Petr Bergmann
Elektromobil s baterií v podvozku | foto: Autovista24
Elektromobil s baterií v podvozku | foto: Autovista24

Mercedes testuje revoluční baterii s pevným elektrolytem. Dojezd 1000 km, vyšší bezpečnost a rychlejší nabíjení. Zavedení se plánuje do konce dekády.

Revoluční baterie zvládne dojezd 1000 km

Mercedes-Benz vstupuje do nové elektrické éry s přelomovou baterií s pevným elektrolytem. Ve spolupráci s americkou společností Factorial Energy již testuje prototypy na veřejných silnicích. Nové baterie slibují nejen delší dojezd, ale také rychlejší nabíjení a vyšší bezpečnost.

Tradiční lithium-iontové baterie mají své limity, zejména pokud jde o energetickou hustotu a bezpečnost. Baterie s pevným elektrolytem je mohou překonat zejména díky stabilnějšímu a účinnějšímu materiálu než je kapalný elektrolyt používaný dnes. Díky této technologii se snižuje riziko přehřívání a požárů, což znamená bezpečnější provoz elektromobilů.

Mercedes už testuje nové baterie v prototypu modelu EQS na silnicích ve Velké Británii. Současná verze EQS 450+ nabízí dojezd až 511 mil (822 km) dle WLTP. S novými bateriemi se očekává prodloužení dojezdu o 25 %, což by mohlo znamenat přes 620 mil (997 km) na jedno nabití. Skokový nárůst dojezdu by výrazně zvýšil praktičnost elektromobilů a eliminoval jednu z hlavních obav řidičů, nutnost častého dobíjení.

Mercedes-Benz EQS | foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz EQS | foto: Mercedes-Benz

Baterie s vysokou energetickou hustotou změní vše

Jedním z klíčových prvků nové baterie Solstice je její výjimečná energetická hustota až 450 Wh/kg. Pro srovnání, běžné lithium-iontové baterie dosahují hodnot kolem 250 Wh/kg. Výsledkem nové technologie je nejen vyšší kapacita při stejné hmotnosti, ale i menší rozměry. Baterie Solstice je podle Factorial Energy o 33 % menší než současná 90kWh baterie a váží pouze 580 liber (263 kg).

Vývoj baterií s pevným elektrolytem stále není ukončen, ale Factorial Energy již dosáhl důležitého milníku, vytvoření článků s kapacitou 40 Ah, což je klíčový krok k sériové výrobě. Mercedes plánuje zavést tuto technologii do konce desetiletí do svých sériových vozů. Kromě německé automobilky na vývoji spolupracují i další velcí hráči, včetně Hyundai a Stellantis.

Baterie s pevným elektrolytem představují zásadní průlom pro budoucnost elektrické mobility. Delší dojezd, rychlejší nabíjení, nižší hmotnost a vyšší bezpečnost jsou klíčové faktory, které by mohly urychlit přechod od spalovacích motorů k elektromobilům. Pokud se podaří zavést technologii do sériové výroby, mohli by Mercedes a jeho partneři otevřít dveře nové generaci elektromobilů s dosud nevídanými schopnostmi.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Petr Bergmann - Redaktor

Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".


Komentáře


Nejnovější články