Elektrickevozy.cz

Trendy: elektromobilová revoluce v ČR | Tesla Model 3 | elektromobily nebo hybridy? | TOP 10 elektromobilů pro rok 2020

Test Mercedes-Benz EQC: dotaženo k dokonalosti?

  |  Jakub Mokříš  |  3 komentáře

Mercedes si šel vždycky tak trochu svou vlastní cestou. Jeho první velký elektromobil tak může být možná zajímavou alternativou pro ty, kdo hledají luxusní plně elektrický vůz do zásuvky.

Kapitoly článku:

» 1. Úvod, design a výbava
» 2. Jízda a spotřeba, závěr

Vůz je postavený na stejném základu jako GLC, nemá tedy svoji vlastní platformu, která by byla určena pro elektromobily, ta přijde později. Až překvapivě dobře ale auto tento nedostatek či spíše nevyužitou příležitost odbourává a nijak významně se to neprojevuje.

Design a výbava

EQC tedy svůj původ zdatně skrývá. Přední maska je odlišná, stejně tak zadní část nijak neevokuje sourozence se spalovákem, naopak mi připadá, že se designéři snažili auto odlišit jak jen to jde. Možná je to malinko škoda, protože jestli se mi v posledních letech líbí výraz nějakých vozů, tak jsou to ty, které mají na přídi hvězdu. Zde je namísto členité struktury, která kryje chladič, pouze plastová mřížka. To má pravděpodobně jeden jediný účel – lepší aerodynamiku. Oživuje to linka, která se táhne kolem světlometů a pod hranou kapoty. V noci to vypadá fantasticky. A ještě lépe vypadá potmě auto zezadu, kde je podobná světelná linka, ale červená. Jinak je zadní část vozu pěkně uhlazená a prostá jakýchkoliv výstřelků nebo odvážnějších tvarů.

EQC jinak vypadá až malinko nudně. Masivnost a velké hladké plochy nejsou rozbité ničím jiným než jedním skromným prolisem ve spodní polovině dveří. O to více pak vynikne design kol, se kterými si designéři opravdu vyhráli. Snad u žádného jiného současného vozu si nemůže zákazník vybírat z několika nápaditých a naprosto odlišných stylů. Testovaný exemplář byl z edice 1886, která zahrnuje i neskutečně nádherné dvacetipalcové disky. Auto poutá pozornost, často se za ním lidé otáčejí, ale osobně mám podezření, že hlavním viníkem této popularity jsou právě kola.

Jestliže je to z venku nuda, pak uvnitř je to pravý opak. Po usednutí se nedostaví pocit nějaké vzdušnosti, ale spíše “obklopení autem”. Člověk dovnitř tak nějak zapadne, vše má na dosah, nemusí dělat zbytečné pohyby a přitom rozhodně nemohu interiér označit za stísněný. Parádní je pak linie jakýchsi “žeber” kolem palubní desky a je poznat, že výrobce si vyhrál opravdu s každým detailem. Kolem středového panelu, v prostoru pro nohy a na dveřích je osvětlení, jehož intenzitu a barvu si lze měnit. V menu je možné si navolit i různé efekty, některé až trochu za hranicí vkusu, ale jistá část klientely značky se rekrutuje z kolotočářských klanů..

Jestli mě ale něco uvnitř opravdu potěšilo, tak jsou to tlačítka. V dnešní době, kdy se ovládání všeho rve do menu dotykových displejů, je až s podivem, kolik se toho dá kontrolovat v Mercedesu-Benz EQC prostřednictvím starých dobrých hardwarových prvků. K dokonalosti je pak dovedeno ovládání i samotného infotainmentu. Ten, respektive jeho prostřední část, je dotykový. Kdo si nechce mudlat displej, může použít prostřední dotykovou plošku s výborně provedenou haptickou odezvou. No a za jízdy se mi jevilo jako nejlepší ovládat vše přímo z volantu pomocí malého touchpadu, podobného, jako měla zařízení značky Blackberry. Nejkrásnější na tom všem ale je, že všechny tři způsoby jsou velice intuitivní a lze mezi nimi přecházet bez toho, aby musel člověk významně namáhat šedou kůru mozkovou.


Příjemná jsou i sedadla, ze kterých nebolí celý člověk ani po celodenním cestování a mají i poměrně solidní boční vedení. Komfort podtrhují široké možnosti nastavení, včetně opěrky pro stehna. Zadní řada je taktéž velice slušná, místa pro nohy je dostatek, s dvoumetrovou postavou už ale pocítíte lehké omezení v prostoru nad hlavou. Námi testovaný vůz však měl střešní okno, které nějaký ten centimetr ubere.

Zmínit musím věci, které mi v průběhu testu vadily. Tou první je výhled z vozu. Masivní A sloupky umí velice efektivně překážet, když se člověk chystá vyjet z vedlejší silnice do křižovatky. Malé čelní sklo, společně s modulem kamerek snímajících dění před vozem omezují výhled nahoru na semafory. První problém, tedy výhled do křižovatky, je prakticky neřešitelný a řidič se chtě nechtě musí čas od času trochu vyklonit. Nešvar “nevidím na semafory” v Mercedesu vyřešili tak z 80 %. Jedna kamerka totiž zabírá dost široký úhel. V situaci, kdy zevnitř vozu opravdu není bez výrazného předklonění vidět ven, pomůže tím, že promítne svůj obraz na displej infotainmentu, na který už se semafory většinou vejdou.

Druhou lehce obtěžující věcí je volant, který zakrývá výhled na středový panel. Mezi jeho levou část a řidičovy oči se často dostane volant, respektive řidičova ruka. To je obtěžující zejména v situacích, kdy se na displeji zobrazuje rozšířená realita, tedy navigační šipka nakreslená přes obraz z kamery, ale v levé části zůstává pro přehlednost malá mapka. A někdy holt člověk chce vidět spíše starou dobrou mapu, kterou ale zakryje ruka objímající volant.

Co ještě musím zmínit, je mobilní aplikace. Tu má dnes už snad každý výrobce elektromobilů, ale “Mercedes me” je zatím asi ta nejlepší, se kterou jsem se setkal. Poskytuje až nečekaně vyčerpávající údaje, je svižná, odladěná, je v ní vše, co v ní být má a umí oznámit, když se třeba přeruší nabíjení. Takhle to má vypadat, za toto opravdu tleskám!

K autu jsem dostal i kartu na nabíjení Mercedes me Charge, ačkoliv její využití značně limituje fakt, že na nejrozšířenější sítě ČEZ a E.ON ji zatím využít nelze. Každopádně do budoucna by se toto mělo změnit a karta by pak měla být o dost mocnější a poradí si i s výše jmenovanými poskytovateli.

Kapitoly článku:

» 1. Úvod, design a výbava
» 2. Jízda a spotřeba, závěr

ŠTÍTKY:, , ,

Diskuze

Zásady komentářů: Vyjadřujte se k tématu a buďte ohleduplní k ostatním.
Komentáře považované za spam, komentáře výhradně propagační povahy nebo vulgární komentáře budou smazány.
avatar
2 Comment threads
1 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
3 Comment authors
JendaTomElon Pižmo Recent comment authors
  Přihlásit k odběru  
nejnovější nejstarší
Upozornit na
Elon Pižmo
Elon Pižmo

nejlepší je jedničková ofce f dechtu s kuchlým filtrem

Tom
Tom

Řekl bych, že poměrně pomalé max. nabíjení 110 kW nelze jen tak omluvit tím, že u nás je stejně nejvíce 50 kW nabíječek. Tento vůz bude někdo vlastnit i za 3, 5 nebo i 10 let a v té době už mu toto omezení bude hodně vadit, protože nabíječek 150 kW a více bude hafo. Zvláštní je, že rychlejší nabíjení umí všichni existující konkurenti (Jag, Tesla i Audi), ale Mercedes tento důležitý parametr nějak podcenil.

Jenda
Jenda

Myslím si, že se jedná o softwarovou záležitost, takže to možná časem MB pustí na více než 110 kW, ale údajně z fyzikálního hlediska není pro baterie dobré nabíjení vyšší rychlostí než je kapacita baterie za hodinu z dlouhodobého hlediska….

Mobilní zobrazení