Majitelé elektromobilů požadují vrácení peněz, nemohou ani bezpečně nabíjet
- Skupina General Motors čelí obrovskému problému s elektromobilem Bolt
- Kvůli potenciálnímu riziku požáru musí do servisu přes 140 tisíc aut
- Znepokojení majitelé se pomalu začínají bouřit a obracet na právníky

Silně znepokojení majitelé elektromobilu Chevrolet Bolt EV chtějí po General Motors zpětné odkupy svých vozů poté, co bylo 141 000 vozidel svoláno do servisů kvůli riziku požáru. Například takový Nathan Gardner miloval svůj elektrický Chevrolet Bolt 2019, když si ho před třemi roky pořídil. Auto ale nyní stojí zaparkované bezpečně daleko od domova „jako potenciální zápalná bomba“. To nezní jako slova spokojeného zákazníka, co myslíte?
Elektromobilita vyjde General Motors draho
Majitel požaduje, aby auto zpětně odkoupila skupina General Motors. Stejně tak i další majitelé považují za znepokojivé vlastnit vozidlo, u něhož výrobce varoval, že by se mohlo vznítit. „Je to přinejmenším zneklidňující,“ uvedl jeden ze zákazníků. Vlastní nejnovější ročník Chevroletu Bolt. „Jak bych si mohl dát do garáže auto, které může začít hořet? Vzhledem k tomu, že mám před domem stromy, které by v případě požáru automobilu mohly začít hořet také, nechci parkovat ani venku,“ dodává.
Minulý měsíc společnost GM oznámila druhou svolávací akci na všechny ročníky Chevrolet Bolt. Ta se mimochodem týká i vozů, které si někdo zakoupil před několika málo dny. Svolávací akce, která se celosvětově týká asi 141 000 vozidel, je způsobena vadami baterie. Zatím jsou známy případy asi 12 vozů, které začaly hořet ve chvíli, kdy byly zaparkované. GM ale nepotvrdil, že všechny požáry byly způsobeny vadnými bateriemi.

Čtěte také: General Motors okamžitě zastavuje výrobu elektromobilů. Nebezpečí požáru je alarmující
Vozy prý nejsou nebezpečné
Automobilka se majitelům omluvila za nepříjemnosti a ubezpečila je, že ona i výrobce baterií LG Chem usilovně pracují na nalezení příčiny problému a jeho nápravě. Mluvčí GM Kevin Kelly uvedl, že automobilka „stále spolupracuje s LG na aktualizacích výrobních procesů“. GM současně uvedlo, že až bude přesvědčeno, že LG Chem zvládne vyrábět bateriové moduly bez závad, oznámí to písemně majitelům. Po dokončení opravy poskytne automobilka novou záruku 8 let nebo 160 000 km.
Nezbývá než se poradit s právníkem
Společným jmenovatelem všech majitelů jsou obavy, že opravy neproběhnou v blízké době a lidé také nevěří, že bude problém skutečně vyřešen. Automobilka se ale brání řešit situaci hromadným zpětným odkupem. A v případě, kdy majitelům nabídne nějakou částku, tak ta je vždy podstatně nižší než byla kupní cena vozidla. Mluvčí GM k tomu řekl, že automobilka vykupuje vozidla případ od případu, ale odmítl prozradit kritéria, platící pro zpětný odkup včetně konečné částky.
Nyní se do celé záležitosti vkládají právníci. Nechtěli bychom být v kůži ani jedné strany. Každopádně bude zajímavé sledovat, jak se situace bude vyvíjet. Pokud budou američtí zákazníci u soudu úspěšní, mohl by to být precedens i pro další tisíce zákazníků na celém světě. V takovém případě by mohla svolávací akce přijít automobilku na pěkné peníze.
Autor článku

Petr má rád všechny nové technologie, nejvíc ty spojené s cestováním, výkonem a rychlostí. Baví ho, když v nich nechybí špetka adrenalinu. Sleduje novinky, které posouvají zážitky z pohybu.
Petr má rád všechny nové technologie, nejvíc ty spojené s cestováním, výkonem a rychlostí. Baví ho, když v nich nechybí špetka adrenalinu. Sleduje novinky, které posouvají zážitky z pohybu.