Lexus se svými vozy proslavil jednoznačně díky neobyčejné pohodlnosti a byl také u zrodu moderních SUV. S neustále narůstající oblibou kategorie větších aut tak bylo opravdu jen otázkou času, kdy přijde i první Lexus, který je sedmimístný a samozřejmě maximálně pohodlný. A tak přišel na svět nový model Lexus RX 450h L – při pohledu do specifikací možná jen nepatrně zvětšený, přesto prakticky výrazně větší a prostornější. Více prozradí náš redakční test.
Jsou to dva měsíce, co jsem jezdil s nejnovějším Lexusem RX 450h (test). A stále mám velmi dobře v paměti, jak těžké se s ním bylo loučit. Na skvělý podvozek s adaptivním odpružením se zvyká velmi rychle, stejně tak i na další vlastnosti, které celkově dělají z Lexusu jeden z nejpohodlnějších vozů na světě. A teď je tady na pohled téměř stejný, přesto ještě o něco větší, těžší a vybavenější sourozenec s přídomkem “L” (jako Large, čili “obrovský”). Rozdílů možná na první pohled není mnoho, přesto budou pro cílovou skupinu naprosto klíčové. Co se tedy změnilo?
Jednak je to o 11 cm delší a o 1,5 cm vyšší karoserie, která společně s dotvarovanými zkosenějšími zadními kufrovými dveřmi přispěla k tomu, aby vzniklo místo pro třetí řadu sedadel (které lze případně využít jako zvětšené místo pro zavazadla). Místo pětimístného jde tak o sedmimístné SUV. Logicky tedy narostla hmotnost (o 75 kg) a také spotřeba (o tom bude řeč). Ale také pořizovací cena. V nejvyšší výbavě dáte za RX 450h L zhruba 2,4 miliony korun, příplatek oproti klasické verzi je zhruba 100 tisíc. Ale dost možná ušetříte za případné druhé nebo zkrátka jakékoliv další auto, pokud by vám pro vaše potřeby velikostně jedno běžné nestačilo.
Japonští inženýři dokázali s minimem konstrukčních změn vykouzlit zcela nový, větší model. Rozvor 2,79 m zůstal u RX L stejný jako u klasického modelu RX. A prodlužovala se jen zadní část o 11 cm, navíc kufrové dveře jsou o něco protaženější a zkosenější. O zanedbatelný 1,5 cm pak bylo auto zvětšené do výšky. Zavazadlový prostor se zvětšil až o 44 l (u klasického modelu RX je to 539/1612 l a u většího modelu RX L pak 211/652/1656 l, dle sklopení sedaček), ale hlavně přibyla třetí řada sklopných sedaček. Hmotnost povyrostla (kvůli zvětšené karoserii a přidaným sedačkám) o 75 kg. Jinak vše prakticky zůstalo kámen na kameni. Nové rozměry činí 5 x 1,895 x 1,7 m a hmotnost 2225 kg (ve srovnání s klasickým modelem RX, který má 4,89 x 1,895 x 1,685 m a 2150 kg).
Po designové stránce jde stále o majestátně vyhlížející vůz, který překvapivě i po uvedených dílčích změnách působí jako celek přirozeně. A ne jako nějaký paskvil. Vlastně ať už se na oba vozy podíváte v katalogu nebo přímo naživo někde na silnici, budete rozdíly na první pohled hledat jen velmi stěží. Dost možná od sebe auta ani nepoznáte, pokud nebudou stát přímo vedle sebe. A to je pro Lexus výborné hodnocení. Rozdíl však může rychle poznat řidič při parkování ve městě a najít dostatečně velké místo může někdy v přeplněných městech trvat i trochu déle, než byste čekali. Ale to už je holt fyzika a s tou automobilka těžko něco udělá.
Výrazněji člověk pocítí zvětšení automobilu uvnitř. Pro řidiče a spolujezdce zůstává pro všechny jejich končetiny a hlavy stále maximum prostoru, přičemž pozici sedaček lze elektricky nastavovat s paměťovou funkcí (takže je mnohem jednodušší, pokud se v autě střídá více řidičů, typicky rodiče) a nechybí vyhřívání a větrání sedaček. U druhé řady je taktéž dostatek prostoru pro pohodlné sezení, včetně vyhřívání a elektrického sklápění. U poslední třetí řady pak nechybí možnost elektrického sklápění. Vše je tedy maximálně jednoduché a pohodlné. Snad jen, kdyby celý mechanismus s nastavováním a sklápěním sedaček fungoval o něco rychleji. To samé platí o kufru, který se otevírá a zavírá sám elektricky, ovšem až možná zbytečně pomalu. A ještě k tomu při tom pípá, což ale naštěstí dokáží individuálně vyřešit na přání zákazníka v servisu.
U třetí řady sedaček už ovšem nelze doporučit cestování větším (ať už vyšším nebo širším) dospělým. Dostatek pohodlí zde najdou děti, maximálně jen osoby menšího vzrůstu. Ale to i automobilka dobře ví a koneckonců se tak ani nesnaží propagovat, že by v Lexusu RX 450h L cestovalo rovnou 7 dospělých. Na kratší vzdálenosti se ale dá v případě nouze na posledních sedačkách převážet rozměrnější osoby. Ti nejžhýčkanější ale každopádně sednou za volant nebo na sedadlo pro spolujezdce. Po nastavení nejvyšší pozice sedačky si mohou někteří (s přispěním vysokého podvozku na obrovitých 20″ kolech) připadat snad i jako králové na trůnu. Po ruce jsou přitom všechny možné bezpečnostní asistenční funkce, ať už jde o vychytávku v podobě HUD (Head-up displeje), dále asistenta pro udržení auta v jízdním pruhu, automatické předkolizní brzdění či brzdění při parkování, adaptivní tempomat, panoramatickou parkovací kameru včetně pípacích čidel, či systém pro rozpoznávání dopravních značek. Snad jen asistent pro zaparkování chybí. Svým dílem přispějou i zpětná zrcátka, která hlídají mrtvý úhel a dokážou tak chytře pomocí svítící ikonky upozornit na auto vedle vás.
Stejně jako u klasického modelu RX 450h, také u “Lkové” varianty najdeme hybridní pohon (tentokrát však bez alternativní nabídky stejného modelu v provedení pouze se spalovacím motorem), který využívá souhry až tří motorů o celkovém výkonu 230 kW (313 koní) a s pohonem všech kol – spalovacího benzinového šestiválce s pohonem předních kol (197 kW, resp. 263 koní), dále elektromotoru s pohonem předních kol (123 kW, resp. 167 koní) a nakonec o něco slabšího elektromotoru pohánějícího zadní kola (50 kW, resp. 68 koní). Odpor vzduchu je i přes nepatrně odlišnou karoserii stejný, a sice 0,33, ovšem kvůli vyšší hmotnosti se některé výsledky zhoršily. Zrychlení z 0 na 100 km/hod je tak o něco málo pomalejší (8 vteřin místo 7,7 vteřin) a maximální rychlost je 180 km/hod (což je o 20 km/hod méně než u klasického modelu RX). Ale ruku na srdce, tyto změny budou reálně asi jen málokomu vadit.
Vzhledem k vyšší hmotnosti přes 2,2 tuny je předem jasné, že s tímto kolosem si musíte dávat větší pozor a například do zatáček jezdit opatrněji. Ne, že by schopnosti přerostlého hybridního SUV od Lexusu byly špatné, to v žádném případě, ale opět už zde hraje velkou roli fyzika. A ani speciální režimy Sport a Sport+, které popustí uzdu pohonné jednotce a upraví například reakci pedálu pro akceleraci či tuhost volantu, na tom příliš nezmění. Lexus RX 450h L je stvořen spíše pro jedince, kteří nikam příliš nechvátají a chtějí využít svůj čas v autě zejména pro odpočinek. Velkou zásluhu na tom má jednak skvěle odhlučněná kabina, tak také speciální podvozek. Ten se dokáže adaptovat na stav vozovky a upravit odpružení tak, abyste například při jízdě po klasické české silnici ala kočičí hlavy level 10 cítili co možná nejméně otřesů. A naopak při jízdě po dokonale rovné cestě aby auto na jen občasné nerovnosti nezareagovalo jakkoliv nepřiměřeně.
Stejně jako u klasického modelu RX musím opět vyzdvihnout parádní zvuk benzinového šestiválce. Narozdíl od jiných hybridů s bezestupňovou převodovkou po sešlápnutí pedálu až na podlahu řve krásně a řekněme přirozeněji, než co většinou slyšíme u hybridů. Co je ale naopak nedotažené k dokonalosti, je rozhodování o využívání jednotlivých motorů. Pokud chcete jet čistě jen na elektřinu, můžete si tlačítkem aktivovat režim “EV”, ovšem pak jsou schopnosti a hlavně svižnost automobilu dosti omezené. A pokud sešlápnete pedál prudce, přidá se i spalovací motor. Co je ovšem celkem nelogické, že se spalovací motor přidává, resp. nastartuje někdy už i při vyjíždění z garáže. Ačkoliv je baterie plně nabita a není tedy důvod, aby systém nenechal k dispozici jen elektromotory. Nebo pokud jedete po dálnici vyšší rychlostí, či máte zrovna vybitou baterii, pak musíte počítat s tím, že se auto mění ze čtyřkolky v předokolku. Baterii o menší kapacitě 2 kWh ale většinou budete mít vybitou jen málokdy, neboť se dobíjí rekuperací, případně i spalovacím motorem.
Pokud jde o infotainment, stejně jako u ostatních stájových modelů mi příliš nesedlo ovládání. K dispozici je totiž starší posuvník Remote Touch, připomínající počítačovou myč. Jako mnohem lepší možnost mi přijde velká dotyková obrazovka, která přitom může být podobně jako například u Tesly hned po ruce a nabízet pěkně přehledné relevantní informace. A co jsem pak oproti jiným nejnovějším modelům celkem citelně postrádal, byla možnost ovládání a nastavování auta na dálku přes aplikaci v telefonu. I kdyby šlo alespoň o předvyhřátí či předvyklimatizování auta z pohodlí svého domova. Nebo zjištění základních informací o vozidle. V Japonsku se tedy v této oblasti ještě mají hodně co učit. Tyto nedostatky však Lexus minimalizuje maximálním luxusem, ať už jde o pohodlné kožené sedačky a volant, panoramatické střešní okno, audiosystem Mark Levinson s 15 reproduktory, nebo třeba bezdrátovou nabíječku mobilních telefonů využívajících technologie Qi. Někoho můžou potěšit i takové věci jako je např. pylový filtr.
Asi ze všeho nejvíce mě u většího modelu RX zajímala spotřeba, jak se kvůli konstrukčním úpravám změní. Většinou jsem jezdil ve dvou lidech, kdy jsem po městě dosahoval spotřeby kolem 7-8 l/100 km, po okresních silnicích kolem 8-9 l/100 km a po dálnici pak kolem 10-11 l/100 km. Spotřeba tedy o nějaký ten litr vyskočila oproti klasickému modelu RX. Na výrobcem uváděnou kombinovanou spotřebu 8.1-8.4 jsem se samozřejmě nedostal. A pokud jsem cestoval v plném obsazení, což jsem na kratší cestě alespoň jednou vyzkoušel, spotřeba vzrostla jen asi o litr. Každopádně vzhledem k vyšší hmotnosti, ale i rozměrům vozidla musím ocenit, že spotřeba není mnohem vyšší. Pokud budete jezdit po městě, kde hybridní pohon dává největší smysl, můžete dosáhnout významné úspory oproti jiným sedmimístným vozům. A pokud pojedete za město, i tak byste měli tankovat méně, než jiní. Každopádně při pořizování auta za více než milion asi nelze úplně očekávat, že bude takový člověk šetřit každou korunu.
Zvětšená verze Lexusu RX 450h si zachovala prakticky všechny přednosti klasického modelu RX, který je mimochodem ne náhodou nejprodávanějším Lexusem v celé historii značky. A za stotisícový příplatek přidala možnost vozit o dvě osoby navíc, nebo převážet ještě více věcí v zavazadlovém prostoru. Spotřeba je o nějaký ten litr vyšší, což při kombinované spotřebě kolem hranice 10 l/100 km už nehraje tak zásadní roli. Otázkou tedy zůstává, jestli chcete nebo potřebujete vozit například početnější rodinu a chcete při tom využít jedno z nejluxusnějších a nejpohodlnějších aut v daném segmentu. Cena základního modelu začíná na cca 1,8 milionech korunách a za testovanou nejvyšší výbavu dáte až zhruba 2,4 miliony korun. Za ty peníze samozřejmě můžete sehnat cenově dostupnější modely, které budou například prostornější, rychlejší, nebo mít jiné přednosti. Třeba pokud jde o lepší způsoby ovládání včetně možnosti dálkového ovládání přes aplikaci v telefonu. Ale na poli bezpečnosti a pohodlnosti budete hledat konkurenci stěží.
Co se nám líbí? | Co se nám nelíbí? |
celkový luxus | horší ovládání infotainmentu |
velký prostor až pro 7 cestujících | nemá ovládání přes aplikaci v telefonu |
bezpečnostní asistenti | |
skvělý audiosystém | |
kombinovaná spotřeba cca 10 l/100 km |
Lexus se svými vozy proslavil jednoznačně díky neobyčejné pohodlnosti a byl také u zrodu moderních SUV. S neustále narůstající oblibou kategorie větších aut tak bylo opravdu jen otázkou času, kdy přijde i první Lexus, který je sedmimístný a samozřejmě maximálně pohodlný. A tak přišel na svět nový model Lexus RX 450h L – při pohledu do specifikací možná jen nepatrně zvětšený, přesto prakticky výrazně větší a prostornější. Více prozradí náš redakční test.
Jsou to dva měsíce, co jsem jezdil s nejnovějším Lexusem RX 450h (test). A stále mám velmi dobře v paměti, jak těžké se s ním bylo loučit. Na skvělý podvozek s adaptivním odpružením se zvyká velmi rychle, stejně tak i na další vlastnosti, které celkově dělají z Lexusu jeden z nejpohodlnějších vozů na světě. A teď je tady na pohled téměř stejný, přesto ještě o něco větší, těžší a vybavenější sourozenec s přídomkem “L” (jako Large, čili “obrovský”). Rozdílů možná na první pohled není mnoho, přesto budou pro cílovou skupinu naprosto klíčové. Co se tedy změnilo?
Jednak je to o 11 cm delší a o 1,5 cm vyšší karoserie, která společně s dotvarovanými zkosenějšími zadními kufrovými dveřmi přispěla k tomu, aby vzniklo místo pro třetí řadu sedadel (které lze případně využít jako zvětšené místo pro zavazadla). Místo pětimístného jde tak o sedmimístné SUV. Logicky tedy narostla hmotnost (o 75 kg) a také spotřeba (o tom bude řeč). Ale také pořizovací cena. V nejvyšší výbavě dáte za RX 450h L zhruba 2,4 miliony korun, příplatek oproti klasické verzi je zhruba 100 tisíc. Ale dost možná ušetříte za případné druhé nebo zkrátka jakékoliv další auto, pokud by vám pro vaše potřeby velikostně jedno běžné nestačilo.
Japonští inženýři dokázali s minimem konstrukčních změn vykouzlit zcela nový, větší model. Rozvor 2,79 m zůstal u RX L stejný jako u klasického modelu RX. A prodlužovala se jen zadní část o 11 cm, navíc kufrové dveře jsou o něco protaženější a zkosenější. O zanedbatelný 1,5 cm pak bylo auto zvětšené do výšky. Zavazadlový prostor se zvětšil až o 44 l (u klasického modelu RX je to 539/1612 l a u většího modelu RX L pak 211/652/1656 l, dle sklopení sedaček), ale hlavně přibyla třetí řada sklopných sedaček. Hmotnost povyrostla (kvůli zvětšené karoserii a přidaným sedačkám) o 75 kg. Jinak vše prakticky zůstalo kámen na kameni. Nové rozměry činí 5 x 1,895 x 1,7 m a hmotnost 2225 kg (ve srovnání s klasickým modelem RX, který má 4,89 x 1,895 x 1,685 m a 2150 kg).
Po designové stránce jde stále o majestátně vyhlížející vůz, který překvapivě i po uvedených dílčích změnách působí jako celek přirozeně. A ne jako nějaký paskvil. Vlastně ať už se na oba vozy podíváte v katalogu nebo přímo naživo někde na silnici, budete rozdíly na první pohled hledat jen velmi stěží. Dost možná od sebe auta ani nepoznáte, pokud nebudou stát přímo vedle sebe. A to je pro Lexus výborné hodnocení. Rozdíl však může rychle poznat řidič při parkování ve městě a najít dostatečně velké místo může někdy v přeplněných městech trvat i trochu déle, než byste čekali. Ale to už je holt fyzika a s tou automobilka těžko něco udělá.
Výrazněji člověk pocítí zvětšení automobilu uvnitř. Pro řidiče a spolujezdce zůstává pro všechny jejich končetiny a hlavy stále maximum prostoru, přičemž pozici sedaček lze elektricky nastavovat s paměťovou funkcí (takže je mnohem jednodušší, pokud se v autě střídá více řidičů, typicky rodiče) a nechybí vyhřívání a větrání sedaček. U druhé řady je taktéž dostatek prostoru pro pohodlné sezení, včetně vyhřívání a elektrického sklápění. U poslední třetí řady pak nechybí možnost elektrického sklápění. Vše je tedy maximálně jednoduché a pohodlné. Snad jen, kdyby celý mechanismus s nastavováním a sklápěním sedaček fungoval o něco rychleji. To samé platí o kufru, který se otevírá a zavírá sám elektricky, ovšem až možná zbytečně pomalu. A ještě k tomu při tom pípá, což ale naštěstí dokáží individuálně vyřešit na přání zákazníka v servisu.
U třetí řady sedaček už ovšem nelze doporučit cestování větším (ať už vyšším nebo širším) dospělým. Dostatek pohodlí zde najdou děti, maximálně jen osoby menšího vzrůstu. Ale to i automobilka dobře ví a koneckonců se tak ani nesnaží propagovat, že by v Lexusu RX 450h L cestovalo rovnou 7 dospělých. Na kratší vzdálenosti se ale dá v případě nouze na posledních sedačkách převážet rozměrnější osoby. Ti nejžhýčkanější ale každopádně sednou za volant nebo na sedadlo pro spolujezdce. Po nastavení nejvyšší pozice sedačky si mohou někteří (s přispěním vysokého podvozku na obrovitých 20″ kolech) připadat snad i jako králové na trůnu. Po ruce jsou přitom všechny možné bezpečnostní asistenční funkce, ať už jde o vychytávku v podobě HUD (Head-up displeje), dále asistenta pro udržení auta v jízdním pruhu, automatické předkolizní brzdění či brzdění při parkování, adaptivní tempomat, panoramatickou parkovací kameru včetně pípacích čidel, či systém pro rozpoznávání dopravních značek. Snad jen asistent pro zaparkování chybí. Svým dílem přispějou i zpětná zrcátka, která hlídají mrtvý úhel a dokážou tak chytře pomocí svítící ikonky upozornit na auto vedle vás.
Stejně jako u klasického modelu RX 450h, také u “Lkové” varianty najdeme hybridní pohon (tentokrát však bez alternativní nabídky stejného modelu v provedení pouze se spalovacím motorem), který využívá souhry až tří motorů o celkovém výkonu 230 kW (313 koní) a s pohonem všech kol – spalovacího benzinového šestiválce s pohonem předních kol (197 kW, resp. 263 koní), dále elektromotoru s pohonem předních kol (123 kW, resp. 167 koní) a nakonec o něco slabšího elektromotoru pohánějícího zadní kola (50 kW, resp. 68 koní). Odpor vzduchu je i přes nepatrně odlišnou karoserii stejný, a sice 0,33, ovšem kvůli vyšší hmotnosti se některé výsledky zhoršily. Zrychlení z 0 na 100 km/hod je tak o něco málo pomalejší (8 vteřin místo 7,7 vteřin) a maximální rychlost je 180 km/hod (což je o 20 km/hod méně než u klasického modelu RX). Ale ruku na srdce, tyto změny budou reálně asi jen málokomu vadit.
Vzhledem k vyšší hmotnosti přes 2,2 tuny je předem jasné, že s tímto kolosem si musíte dávat větší pozor a například do zatáček jezdit opatrněji. Ne, že by schopnosti přerostlého hybridního SUV od Lexusu byly špatné, to v žádném případě, ale opět už zde hraje velkou roli fyzika. A ani speciální režimy Sport a Sport+, které popustí uzdu pohonné jednotce a upraví například reakci pedálu pro akceleraci či tuhost volantu, na tom příliš nezmění. Lexus RX 450h L je stvořen spíše pro jedince, kteří nikam příliš nechvátají a chtějí využít svůj čas v autě zejména pro odpočinek. Velkou zásluhu na tom má jednak skvěle odhlučněná kabina, tak také speciální podvozek. Ten se dokáže adaptovat na stav vozovky a upravit odpružení tak, abyste například při jízdě po klasické české silnici ala kočičí hlavy level 10 cítili co možná nejméně otřesů. A naopak při jízdě po dokonale rovné cestě aby auto na jen občasné nerovnosti nezareagovalo jakkoliv nepřiměřeně.
Stejně jako u klasického modelu RX musím opět vyzdvihnout parádní zvuk benzinového šestiválce. Narozdíl od jiných hybridů s bezestupňovou převodovkou po sešlápnutí pedálu až na podlahu řve krásně a řekněme přirozeněji, než co většinou slyšíme u hybridů. Co je ale naopak nedotažené k dokonalosti, je rozhodování o využívání jednotlivých motorů. Pokud chcete jet čistě jen na elektřinu, můžete si tlačítkem aktivovat režim “EV”, ovšem pak jsou schopnosti a hlavně svižnost automobilu dosti omezené. A pokud sešlápnete pedál prudce, přidá se i spalovací motor. Co je ovšem celkem nelogické, že se spalovací motor přidává, resp. nastartuje někdy už i při vyjíždění z garáže. Ačkoliv je baterie plně nabita a není tedy důvod, aby systém nenechal k dispozici jen elektromotory. Nebo pokud jedete po dálnici vyšší rychlostí, či máte zrovna vybitou baterii, pak musíte počítat s tím, že se auto mění ze čtyřkolky v předokolku. Baterii o menší kapacitě 2 kWh ale většinou budete mít vybitou jen málokdy, neboť se dobíjí rekuperací, případně i spalovacím motorem.
Pokud jde o infotainment, stejně jako u ostatních stájových modelů mi příliš nesedlo ovládání. K dispozici je totiž starší posuvník Remote Touch, připomínající počítačovou myč. Jako mnohem lepší možnost mi přijde velká dotyková obrazovka, která přitom může být podobně jako například u Tesly hned po ruce a nabízet pěkně přehledné relevantní informace. A co jsem pak oproti jiným nejnovějším modelům celkem citelně postrádal, byla možnost ovládání a nastavování auta na dálku přes aplikaci v telefonu. I kdyby šlo alespoň o předvyhřátí či předvyklimatizování auta z pohodlí svého domova. Nebo zjištění základních informací o vozidle. V Japonsku se tedy v této oblasti ještě mají hodně co učit. Tyto nedostatky však Lexus minimalizuje maximálním luxusem, ať už jde o pohodlné kožené sedačky a volant, panoramatické střešní okno, audiosystem Mark Levinson s 15 reproduktory, nebo třeba bezdrátovou nabíječku mobilních telefonů využívajících technologie Qi. Někoho můžou potěšit i takové věci jako je např. pylový filtr.
Asi ze všeho nejvíce mě u většího modelu RX zajímala spotřeba, jak se kvůli konstrukčním úpravám změní. Většinou jsem jezdil ve dvou lidech, kdy jsem po městě dosahoval spotřeby kolem 7-8 l/100 km, po okresních silnicích kolem 8-9 l/100 km a po dálnici pak kolem 10-11 l/100 km. Spotřeba tedy o nějaký ten litr vyskočila oproti klasickému modelu RX. Na výrobcem uváděnou kombinovanou spotřebu 8.1-8.4 jsem se samozřejmě nedostal. A pokud jsem cestoval v plném obsazení, což jsem na kratší cestě alespoň jednou vyzkoušel, spotřeba vzrostla jen asi o litr. Každopádně vzhledem k vyšší hmotnosti, ale i rozměrům vozidla musím ocenit, že spotřeba není mnohem vyšší. Pokud budete jezdit po městě, kde hybridní pohon dává největší smysl, můžete dosáhnout významné úspory oproti jiným sedmimístným vozům. A pokud pojedete za město, i tak byste měli tankovat méně, než jiní. Každopádně při pořizování auta za více než milion asi nelze úplně očekávat, že bude takový člověk šetřit každou korunu.
Zvětšená verze Lexusu RX 450h si zachovala prakticky všechny přednosti klasického modelu RX, který je mimochodem ne náhodou nejprodávanějším Lexusem v celé historii značky. A za stotisícový příplatek přidala možnost vozit o dvě osoby navíc, nebo převážet ještě více věcí v zavazadlovém prostoru. Spotřeba je o nějaký ten litr vyšší, což při kombinované spotřebě kolem hranice 10 l/100 km už nehraje tak zásadní roli. Otázkou tedy zůstává, jestli chcete nebo potřebujete vozit například početnější rodinu a chcete při tom využít jedno z nejluxusnějších a nejpohodlnějších aut v daném segmentu. Cena základního modelu začíná na cca 1,8 milionech korunách a za testovanou nejvyšší výbavu dáte až zhruba 2,4 miliony korun. Za ty peníze samozřejmě můžete sehnat cenově dostupnější modely, které budou například prostornější, rychlejší, nebo mít jiné přednosti. Třeba pokud jde o lepší způsoby ovládání včetně možnosti dálkového ovládání přes aplikaci v telefonu. Ale na poli bezpečnosti a pohodlnosti budete hledat konkurenci stěží.
Co se nám líbí? | Co se nám nelíbí? |
celkový luxus | horší ovládání infotainmentu |
velký prostor až pro 7 cestujících | nemá ovládání přes aplikaci v telefonu |
bezpečnostní asistenti | |
skvělý audiosystém | |
kombinovaná spotřeba cca 10 l/100 km |