ElektrickeVozy.cz

Trendy: elektromobilová revoluce v ČR | Tesla Model 3 | elektromobily nebo hybridy? | autonomní auto | počet elektromobilů v ČR

Test Lexus RX 450h L: když vznešený hybrid povyroste

  |  komentovat  |  autor: Luboš Srb

Lexus se svými vozy proslavil jednoznačně díky neobyčejné pohodlnosti a byl také u zrodu moderních SUV. S neustále narůstající oblibou kategorie větších aut tak bylo opravdu jen otázkou času, kdy přijde i první Lexus, který je sedmimístný a samozřejmě maximálně pohodlný. A tak přišel na svět nový model Lexus RX 450h L – při pohledu do specifikací možná jen nepatrně zvětšený, přesto prakticky výrazně větší a prostornější. Více prozradí náš redakční test.

Kapitoly článku:

» 1. Úvod, design a konstrukce
» 2. Jízdní dojmy, spotřeba, závěr

Jsou to dva měsíce, co jsem jezdil s nejnovějším Lexusem RX 450h (test). A stále mám velmi dobře v paměti, jak těžké se s ním bylo loučit. Na skvělý podvozek s adaptivním odpružením se zvyká velmi rychle, stejně tak i na další vlastnosti, které celkově dělají z Lexusu jeden z nejpohodlnějších vozů na světě. A teď je tady na pohled téměř stejný, přesto ještě o něco větší, těžší a vybavenější sourozenec s přídomkem „L“ (jako Large, čili „obrovský“). Rozdílů možná na první pohled není mnoho, přesto budou pro cílovou skupinu naprosto klíčové. Co se tedy změnilo?

Jednak je to o 11 cm delší a o 1,5 cm vyšší karoserie, která společně s dotvarovanými zkosenějšími zadními kufrovými dveřmi přispěla k tomu, aby vzniklo místo pro třetí řadu sedadel (které lze případně využít jako zvětšené místo pro zavazadla). Místo pětimístného jde tak o sedmimístné SUV. Logicky tedy narostla hmotnost (o 75 kg) a také spotřeba (o tom bude řeč). Ale také pořizovací cena. V nejvyšší výbavě dáte za RX 450h L zhruba 2,4 miliony korun, příplatek oproti klasické verzi je zhruba 100 tisíc. Ale dost možná ušetříte za případné druhé nebo zkrátka jakékoliv další auto, pokud by vám pro vaše potřeby velikostně jedno běžné nestačilo.

Stejný a přece jiný

Japonští inženýři dokázali s minimem konstrukčních změn vykouzlit zcela nový, větší model. Rozvor 2,79 m zůstal u RX L stejný jako u klasického modelu RX. A prodlužovala se jen zadní část o 11 cm, navíc kufrové dveře jsou o něco protaženější a zkosenější. O zanedbatelný 1,5 cm pak bylo auto zvětšené do výšky. Zavazadlový prostor se zvětšil až o 44 l (u klasického modelu RX je to 539/1612 l a u většího modelu RX L pak 211/652/1656 l, dle sklopení sedaček), ale hlavně přibyla třetí řada sklopných sedaček. Hmotnost povyrostla (kvůli zvětšené karoserii a přidaným sedačkám) o 75 kg. Jinak vše prakticky zůstalo kámen na kameni. Nové rozměry činí 5 x 1,895 x 1,7 m a hmotnost 2225 kg (ve srovnání s klasickým modelem RX, který má 4,89 x 1,895 x 1,685 m a 2150 kg).

Po designové stránce jde stále o majestátně vyhlížející vůz, který překvapivě i po uvedených dílčích změnách působí jako celek přirozeně. A ne jako nějaký paskvil. Vlastně ať už se na oba vozy podíváte v katalogu nebo přímo naživo někde na silnici, budete rozdíly na první pohled hledat jen velmi stěží. Dost možná od sebe auta ani nepoznáte, pokud nebudou stát přímo vedle sebe. A to je pro Lexus výborné hodnocení. Rozdíl však může rychle poznat řidič při parkování ve městě a najít dostatečně velké místo může někdy v přeplněných městech trvat i trochu déle, než byste čekali. Ale to už je holt fyzika a s tou automobilka těžko něco udělá.

Výrazněji člověk pocítí zvětšení automobilu uvnitř. Pro řidiče a spolujezdce zůstává pro všechny jejich končetiny a hlavy stále maximum prostoru, přičemž pozici sedaček lze elektricky nastavovat s paměťovou funkcí (takže je mnohem jednodušší, pokud se v autě střídá více řidičů, typicky rodiče) a nechybí vyhřívání a větrání sedaček. U druhé řady je taktéž dostatek prostoru pro pohodlné sezení, včetně vyhřívání a elektrického sklápění. U poslední třetí řady pak nechybí možnost elektrického sklápění. Vše je tedy maximálně jednoduché a pohodlné. Snad jen, kdyby celý mechanismus s nastavováním a sklápěním sedaček fungoval o něco rychleji. To samé platí o kufru, který se otevírá a zavírá sám elektricky, ovšem až možná zbytečně pomalu. A ještě k tomu při tom pípá, což ale naštěstí dokáží individuálně vyřešit na přání zákazníka v servisu.

U třetí řady sedaček už ovšem nelze doporučit cestování větším (ať už vyšším nebo širším) dospělým. Dostatek pohodlí zde najdou děti, maximálně jen osoby menšího vzrůstu. Ale to i automobilka dobře ví a koneckonců se tak ani nesnaží propagovat, že by v Lexusu RX 450h L cestovalo rovnou 7 dospělých. Na kratší vzdálenosti se ale dá v případě nouze na posledních sedačkách převážet rozměrnější osoby. Ti nejžhýčkanější ale každopádně sednou za volant nebo na sedadlo pro spolujezdce. Po nastavení nejvyšší pozice sedačky si mohou někteří (s přispěním vysokého podvozku na obrovitých 20″ kolech) připadat snad i jako králové na trůnu. Po ruce jsou přitom všechny možné bezpečnostní asistenční funkce, ať už jde o vychytávku v podobě HUD (Head-up displeje), dále asistenta pro udržení auta v jízdním pruhu, automatické předkolizní brzdění či brzdění při parkování, adaptivní tempomat, panoramatickou parkovací kameru včetně pípacích čidel, či systém pro rozpoznávání dopravních značek. Snad jen asistent pro zaparkování chybí. Svým dílem přispějou i zpětná zrcátka, která hlídají mrtvý úhel a dokážou tak chytře pomocí svítící ikonky upozornit na auto vedle vás.

Kapitoly článku:

» 1. Úvod, design a konstrukce
» 2. Jízdní dojmy, spotřeba, závěr

ČLÁNKY:, , ,

Diskuze

avatar
  Subscribe  
Upozornit na
Model 3 od Tesly je v TOP 20 nejprodávanějších vozů v USA

Model 3 od Tesly je v TOP 20 nejprodávanějších vozů v USA

VČERA  |  Jakub Mokříš  |  diskuze (1)

Je vidět, že Teslu jako leadera a průkopníka mezi výrobci elektromobilů by měli začít ostatní výrobci brát opravdu vážně.…

Tesla opět reaguje na katastrofy. Umožňuje nabíjení zdarma

Tesla opět reaguje na katastrofy. Umožňuje nabíjení zdarma

VČERA  |  Jakub Mokříš  |  diskuze (0)

Lesní požáry, které v současné době sužují Kalifornii, ohrožují na životech tisíce lidí. A Muskova Tesla se rozhodla pomoci…

Faraday Future: propouštění, nucená dovolená a zavřená továrna

Faraday Future: propouštění, nucená dovolená a zavřená továrna

VČERA  |  Pavel Kreuziger  |  diskuze (0)

Společnost Faraday Future, která slibuje elektromobily budoucnosti, před sebou aktuálně nemá zrovna zářnou budoucnost. Naposledy v důsledku dění posledních měsíců…

Mobilní zobrazení