Za více než čtyři miliony korun už se dá koupit víc, než jen prvotřídní auto s naprosto nabušenou výbavou. Ať už jste veleúspěšný byznysmen, důležitý státní představitel, nebo třeba neskutečně šťastný dědic, superluxusní limuzínou LS 500h od Lexusu se můžete nechat vozit tak jako málokdo, nebo případně i usednout sám za volant a občas zažít trochu té vzrušující zábavy na vlastní kůži. Ale pozor, zde platí naprosto jiná pravidla. Je to zkrátka jiný svět.
BMW řady 7, Audi A8 nebo Mercedes třídy S. Po všech stránkách zhýčkaný nebo až skoro rozmazlený zákazník, který vede zejména po finanční stránce veleúspěšný život, se většinou rozhoduje právě mezi těmito nejluxusnějšími vozy. Ale pak je tady Lexus LS, který na to jde překvapivě úplně jinak a vlastně se ani nesnaží být automobilkám v tomto nejvyšším segmentu přímou konkurencí. Kvůli tomu jej mnozí při ne zrovna férovém srovnání poměru cena/výkon zkritizují, ale pak jsou tady naopak jiní, kteří se do něj právě díky jeho jednoznačné odlišnosti vyplývající z maximálního pohodlí zamilují.
Nejnovější již 5. generace vlajkového modelu Lexus LS 500, resp. testovaného LS 500h s hybridním pohonem představuje v tomto směru asi největší skok, který má ještě více rozbourat všechny ty zažité představy a mýty o tom, jak taková správná luxusní limuzína vypadá, jak jezdí a co všechno umí. Ovšem doba se mění a s tím i zákazníci, kterým už nestačí jen samotný výkon, pohodlí a pár pěkných vychytávek k tomu. A ruku v ruce s tím pak jde logicky i to, kolik nakonec takový vůz stojí. V případě Lexusu je to opravdu pořádná pálka. Od toho my tady ale nejsme a popravdě právě cena je nejspíše až tím úplně posledním, co bude zákazník v tomto segmentu řešit.
Vlajkový model od Lexusu působí přesně tak, jak má – vznešeností a přitom respektem. Na silnici se za ním otočí každý, kdo takovým autem nejezdí, ale i ten, kdo v něm alespoň někdy seděl. Na dálnici vás pak dokonce budou ostatní auta jedoucí v levém pruhu s poněkud příjemnou ochotou pouštět, a to ani nemusíte jet nijak závratnou rychlostí. Nejvyšší Lexus zkrátka ví, jak upoutat a dát najevo své postavení. Pozornost přitom upoutají rysy, které najdeme i u jiných modelů japonské automobilky, ať už výrazná vřetenovitá maska chladiče či ostře řezané světlomety. Zde je ale vše dovedeno k naprosté dokonalosti. Dominanci pak umocňují například obrovitá dvacetipalcová kola a hlavně také neobvyklý poměr mezi výškou a šířkou vozu. Na délku měří LS 500h 5,2 m, přičemž rozvor je 3,1 m. Opravdu, tohle není automobil, který na ulici běžně potkáte.
Nejnovější “el-eso” je postavené na stejné platformě, jako sourozenecký model LC 500. Přesto se v brožurách od výrobce dočtete, že je za vznikem právě tohoto modelu spousta zajímavých příběhů. Ze všeho vyberu jen jeden – Omotenashi, což podle Lexusu představuje alfu a omegu celého jejich nejvyspělejšího vozu. Jde o japonskou pohostinnost, podle které se jednoduše řečeno nejen že budete neustále cítit jako v bavlnce, ale také vám bude vše splněno ještě dříve, než na to vůbec stačíte pomyslet. Příkladem má být chytré automatické rozpoznání majitele vozu, když se k němu třeba večer blíží po tmě, a ještě před uchopením kliky dveří ji raději rozsvítí, abyste třeba nešlápli do kaluže. A takových příběhů bychom našli klidně více, každopádně jeden příklad za všechny – při pořízení speciální interiérové dekorace dveří (ručně broušeného skla a ručně skládané látky ve stylu japonského origami) si připravte téměř 400 tisíc navíc.
Větší dojem však na nás zanechal vylepšený pohon. Lexus totiž u nejnovějšího modelu LS 500h přináší vůbec první vícestupňový plně hybridní systém pohonu, který samozřejmě zajišťuje pohon všech kol a má jak by také jinak než vskutku parádní výsledky, pokud jde o nejsledovanější parametry – zrychlení z 0 na 100 dá za 5,5 vteřiny, maximální rychlost dosahuje 250 km/hod a je pro jistotu elektronicky omezena. Celkový výkon hybridního systému je 359 koní a točivý moment až 350 Nm. Ale zpátky k prvenství. Lexus vyrobil nový systém, který propojuje dva elektromotory (o výkonu 132 kW, resp. 179 koní s okamžitým točivým momentem 300 Nm) se spalovacím šestiválcem o objemu 3,5 litru (o výkonu 220 kW, resp. 295 koní s točivým momentem 350 Nm) v převodovce e-CVT a zde je navíc přidána dvojice planetových soukolí, což vedlo k rozšíření rozpětí převodů. Celkem dokáže Lexus simulovat 10 pevných rychlostí. Automobilka si od toho slibuje, že tímto reálně odstraní jednak trochu opožděné reakce systému po sešlápnutí pedálu akcelerace, respektive nástup potřebné dynamičnosti vozidla, ale také, že díky tomu zmírní nepříjemné zvuky spalovacího motoru s Atkinsonovým cyklem, které se právě u bezestupňové převodovky dosud objevovaly. Výsledek prozradíme.
Vzhledem k tomu, že by limuzína měla sloužit primárně těm, kteří sedí na nejčestnějším místě vpravo vzadu, museli jsme testu podrobit vůz nejen v obvyklé situaci, kdy sedíme za volantem, ale i právě v případě uvedeného nejčestnějšího místa, na které se pravděpodobně posadí majitel.
Necháte se vozit?
Ať už jste byznysmen jako třeba Harvey Specter z populárního amerického seriálu The Suits nebo zkrátka kdokoliv jiný, kdo velmi rád usedne na nejbezpečnější a nejpohodlnější zadní sedadlo, můžete očekávat maximální luxus. Sedačku si jednoduše elektronicky seřídíte a můžete volit i z dříve uložených nastavení, takže vše seřídíte prakticky jen jednou a pak už jen vybíráte své nastavení. Nebo pomocné odsunutí a zvednutí sedačky, abyste snáze nastoupili a vystoupili. Výborné. Při jízdě pak velmi dobře přispívá podvozek, který můžete jedním tlačítkem o pár centimetrů snížit nebo naopak zvednout, což jde ruku v ruce s tím, že tlumí mnohé nerovnosti opravdu velmi dobře. Snad až na pár větších děr, které se v českých silnicích sem tam nacházejí. V případě povětšinou dokonale odhlučněné kabiny je klid narušen jen při rychlejší akceleraci, a to spíše spalovacím motorem, než čímkoliv zvenčí. A skvělým bonusem jsou i elektronicky ovládané okenní clony nebo automatická klimatizace/topení a provzdušnění všech sedaček dovedené takřka k dokonalosti. Pokud například z jedné strany bude více svítit slunce a ohřívat jednu část kabiny více, pak si s tím chytrá klimatizace bez jakékoliv vaší pomoci poradí.
A pak jsou tady masážní funkce, kterými jsou vybavené rovnou všechny sedačky. Díky tomu je o maximální odpočinek postaráno. Zvolit si můžete různé typy japonských masáží, ať už jde o masírování například jen horní či spodní části zad, celé páteře, nebo třeba nohou a hýždě. A volit můžete také intenzitu provedení. Nečekejte ovšem tak parádní relax, jako při návštěvě masážního salonu se zkušenými masérkami. O zabavení se pak postará multimediální výbava, ať už jde o parádní audio v podobě sestavy 24 reproduktorů Mark Levinson, nebo třeba zadních obrazovek pro spolucestující, kteří si mohou na obrazovce pustit film nebo k ní třeba i připojit svůj počítač a pracovat. Možnosti připojení jsou opravdu bohaté, ať už jde o DVD disk, SD kartu, MiraCast, nebo vstup na HDMI, USB a 3,5 mm Jack. Nutno dodat, že poslední dva porty jsou pro cestující na zadních sedadlech zdvojené. Pro řidiče nebo spolucestujícího vepředu pak taktéž nechybí vlastní vstupy na USB či 3,5 mm Jack. K dokonalosti jsme postrádali už jen AirPlay pro jednoduché připojení zařízení Applu.
Budete řídit?
Za volant takového vozu si chce spousta automobilových nadšenců alespoň sednout. A není to žádná náhoda. S Lexusem LS 500h můžete začít nejen maximálně bezpečnou a pohodlnou jízdu, ale také můžete kdykoliv přepnout na podstatně vzrušující jízdu. Vše začíná otočením přepínače jízdních režimu na režim Sport nebo dokonce Sport+. Okamžitá odezva pedálů, neskutečně přesně reagující volant, tužší podvozek, který se nebojí zatáček. A pokud ještě k tomu řadíte manuálně páčkami na volantu, resp. pod volantem, můžu potvrdit, že o zábavu nebude nouze. Ale také můžu potvrdit, že spotřeba okamžitě vylítne ještě výš, než byste možná čekali. Naštěstí pak zase můžete kdykoliv přepnout zpátky do komfortního či eko režimu a nechat auto, aby zase přispělo ke snížení vašeho srdečního tepu. Tolik dojmy ve zkratce.
Pokud jde konkrétně o vylepšený hybridní systém, je potřeba jej nejprve pochopit a sžít se s ním. V opačném případě nemusíte do Lexusu snad ani sedat. Pokud byste s vozem fungovali stejně jako s jiným “evropským” zástupcem, pak vám zaručuju, že nebudete pro sprostá slova chodit daleko. Stačí sešlápnout pedál akcelerace jen o něco více, než by bylo záhodno, a hybridní systém při jízdě na automat stále s menším zpožděním neskutečně zvýší otáčky a nepříjemně zařve. Pokud budete řadit manuálně, nebude to stále dokonalé. A pro další ne zrovna pozitivní hodnocení nemusím chodit daleko – u Lexusu LS 500h se mi ani jednou nepodařilo ručně aktivovat čistě elektrický režim. Po stisknutí tlačítka se jen ozvalo dvojité zapípnutí s hláškou, že EV režim není k dispozici. A auto si dále dělalo, co chtělo. Přitom by s novým hybridním pohonem mělo být schopné jet v čistě elektrickém režimu až do rychlosti 140 km/hod, jenže ani při rychlosti 90 km/hod a jízdě relativně po rovině neznámo proč nešlo EV režim aktivovat. Li-Ion baterie s kapacitou 10 Ah přitom byla na 90 %. A v jiném případě, kdy baterie klesla na 50 %, najednou auto samo přepnulo do EV režimu při téměř totožné rychlosti necelých 100 km/hod a v téměř stejném rovinatém terénu. Záhada? Rozhodně. Z testování tedy máme takový dojem, že je to spíše loterie a otázkou systému samotného, kdy auto pojede čistě na elektřinu a kdy nikoliv. A to podle nás není úplně v pořádku.
U japonské automobily jsou ale naopak mistři ve spolehlivosti a bezpečnosti. Díky nejnovějším systémům zvládne Lexus LS 500h předvídat kolize, ať už jde o nouzové brzdění před překážkou (která nemusí být jen před autem, ale klidně i příčně jedoucí auto za vozidlem při vyjíždění z parkovacího místa) nebo třeba sledování mrtvého úhlu a upozornění na v tomto případě “neviditelné” vedle vás jedoucí vozidlo. S největším 24″ Head-up displejem (HUD), který promítá nejdůležitější informace přímo na čelní sklo před řidiče, pak nebudete zbytečně rozptylováni sledováním jiných obrazovek. Nebo je k dispozici i nejnovější autopilot, který s pomocí radaru, kamer a dalších čidel dokáže vozidlo udržet v jízdním pruhu. A to velmi dobře i na českých silnicích, kde jsme vyzkoušeli autonomní řízení na dálnici z Českých Budějovic do Tábora. A úspěšně. Až po skončení dálnice měl systém problémy rozpoznat správně silniční pruhy, které na jeho menší obranu ovšem nejsou vždy zcela v dobrém stavu. Ale do budoucna bude muset výrobce vyřešit i tento problém. Stejně tak, aby si nežádal každých 10 vteřin vaší pozornost a uměl třeba i předjíždět. To zatím u sériově prodávaného Lexusu nenajdeme.
Pokud jde o spotřebu, dosáhli jsme výsledku 12 l na 100 km při řekněme kombinovaném provozu na dálnici a ve městě s tím, že většina času byla strávená na dálnici. A to jsme auto příliš nešetřili, protože právě takto se s ním nejspíše bude jezdit. Dalším scénářem byla jízda po dálnici na co nejnižší spotřebu. Na stejném úseku Praha – České Budějovice jsme dokázali při troše snahy a jízdy průměrnou rychlostí kolem 140 km/hod snížit spotřebu pod 10 l na 100 km. Ve městě jsme se pohybovali nad hranicí 10 l na 100 km. Ale je jasné, že spotřeba asi nebude zrovna tím, co bude u cílových zákazníků rozhodovat. Přeci jenom je to jen velmi zanedbatelná částka v porovnání s tím, za kolik si takové auto pořídí. Spíše vyplavou na povrch některé nedostatky, kterých se japonská automobilka nevyvarovala ani u svého nejvyššího modelu. Stejně jako u jiných modelů se nám nelíbí složitější ovládání infotainmentu pomocí touchpadu, navíc některé základní funkce jako je vyhřívání sedaček je až příliš utopené v celém menu a nejde ovládat příliš intuitivně. Nebo absence mobilní aplikace, přes kterou by bylo možné například auto na dálku předvytopit či vyklimatizovat, což už dnes umí i některé vozy za méně než 1 milion korun.
Lexus na to jde jinak, než konkurence, a to může být recept na úspěch, ale stejně tak i cesta do pekel. V každém případě se japonská automobilka postarala o rozvíření nejvyššího segmentu superluxusních vozů.
Za 2,9 milionů korun, na kolik přijde ta nejzákladnější varianta LS 500h, nebo dokonce za 4,2 milionů korun v případě námi testované varianty v plné výbavě samozřejmě pořídíte od konkurence něco, co bude minimálně na papíře vypadat v poměru cena/výkon mnohem lépe. Tím ale Lexus nutně nediskriminujeme, spíše chceme poukázat na to, že je to právě ten nejvyšší segment, kde už peníze tolik nerozhodují a rozhodují spíše jiné priority. Pokud je vaší prioritou maximální výkon, který upřednostníte před maximálním pohodlí, pak pro vás Lexus zřejmě není. Pokud už jste naopak unaveni tím pořád někam pospíchat a chcete zklidnit svůj život, Lexus může přijít vhod. Ale je to opravdu jen individuální volba, do které se těžko mluví.
Co se nám líbí? | Co se nám nelíbí? |
výjimečný luxus | nepříjemný zvuk šestiválce při akceleraci |
možnosti pro maximální zrelaxování | horší ovládání infotainmentu |
maximálně odhlučněná kabina | nemá ovládání přes aplikaci v telefonu |
maximální bezpečnost díky asistentům | |
prostor pro vyžití i za volantem |
Za více než čtyři miliony korun už se dá koupit víc, než jen prvotřídní auto s naprosto nabušenou výbavou. Ať už jste veleúspěšný byznysmen, důležitý státní představitel, nebo třeba neskutečně šťastný dědic, superluxusní limuzínou LS 500h od Lexusu se můžete nechat vozit tak jako málokdo, nebo případně i usednout sám za volant a občas zažít trochu té vzrušující zábavy na vlastní kůži. Ale pozor, zde platí naprosto jiná pravidla. Je to zkrátka jiný svět.
BMW řady 7, Audi A8 nebo Mercedes třídy S. Po všech stránkách zhýčkaný nebo až skoro rozmazlený zákazník, který vede zejména po finanční stránce veleúspěšný život, se většinou rozhoduje právě mezi těmito nejluxusnějšími vozy. Ale pak je tady Lexus LS, který na to jde překvapivě úplně jinak a vlastně se ani nesnaží být automobilkám v tomto nejvyšším segmentu přímou konkurencí. Kvůli tomu jej mnozí při ne zrovna férovém srovnání poměru cena/výkon zkritizují, ale pak jsou tady naopak jiní, kteří se do něj právě díky jeho jednoznačné odlišnosti vyplývající z maximálního pohodlí zamilují.
Nejnovější již 5. generace vlajkového modelu Lexus LS 500, resp. testovaného LS 500h s hybridním pohonem představuje v tomto směru asi největší skok, který má ještě více rozbourat všechny ty zažité představy a mýty o tom, jak taková správná luxusní limuzína vypadá, jak jezdí a co všechno umí. Ovšem doba se mění a s tím i zákazníci, kterým už nestačí jen samotný výkon, pohodlí a pár pěkných vychytávek k tomu. A ruku v ruce s tím pak jde logicky i to, kolik nakonec takový vůz stojí. V případě Lexusu je to opravdu pořádná pálka. Od toho my tady ale nejsme a popravdě právě cena je nejspíše až tím úplně posledním, co bude zákazník v tomto segmentu řešit.
Vlajkový model od Lexusu působí přesně tak, jak má – vznešeností a přitom respektem. Na silnici se za ním otočí každý, kdo takovým autem nejezdí, ale i ten, kdo v něm alespoň někdy seděl. Na dálnici vás pak dokonce budou ostatní auta jedoucí v levém pruhu s poněkud příjemnou ochotou pouštět, a to ani nemusíte jet nijak závratnou rychlostí. Nejvyšší Lexus zkrátka ví, jak upoutat a dát najevo své postavení. Pozornost přitom upoutají rysy, které najdeme i u jiných modelů japonské automobilky, ať už výrazná vřetenovitá maska chladiče či ostře řezané světlomety. Zde je ale vše dovedeno k naprosté dokonalosti. Dominanci pak umocňují například obrovitá dvacetipalcová kola a hlavně také neobvyklý poměr mezi výškou a šířkou vozu. Na délku měří LS 500h 5,2 m, přičemž rozvor je 3,1 m. Opravdu, tohle není automobil, který na ulici běžně potkáte.
Nejnovější “el-eso” je postavené na stejné platformě, jako sourozenecký model LC 500. Přesto se v brožurách od výrobce dočtete, že je za vznikem právě tohoto modelu spousta zajímavých příběhů. Ze všeho vyberu jen jeden – Omotenashi, což podle Lexusu představuje alfu a omegu celého jejich nejvyspělejšího vozu. Jde o japonskou pohostinnost, podle které se jednoduše řečeno nejen že budete neustále cítit jako v bavlnce, ale také vám bude vše splněno ještě dříve, než na to vůbec stačíte pomyslet. Příkladem má být chytré automatické rozpoznání majitele vozu, když se k němu třeba večer blíží po tmě, a ještě před uchopením kliky dveří ji raději rozsvítí, abyste třeba nešlápli do kaluže. A takových příběhů bychom našli klidně více, každopádně jeden příklad za všechny – při pořízení speciální interiérové dekorace dveří (ručně broušeného skla a ručně skládané látky ve stylu japonského origami) si připravte téměř 400 tisíc navíc.
Větší dojem však na nás zanechal vylepšený pohon. Lexus totiž u nejnovějšího modelu LS 500h přináší vůbec první vícestupňový plně hybridní systém pohonu, který samozřejmě zajišťuje pohon všech kol a má jak by také jinak než vskutku parádní výsledky, pokud jde o nejsledovanější parametry – zrychlení z 0 na 100 dá za 5,5 vteřiny, maximální rychlost dosahuje 250 km/hod a je pro jistotu elektronicky omezena. Celkový výkon hybridního systému je 359 koní a točivý moment až 350 Nm. Ale zpátky k prvenství. Lexus vyrobil nový systém, který propojuje dva elektromotory (o výkonu 132 kW, resp. 179 koní s okamžitým točivým momentem 300 Nm) se spalovacím šestiválcem o objemu 3,5 litru (o výkonu 220 kW, resp. 295 koní s točivým momentem 350 Nm) v převodovce e-CVT a zde je navíc přidána dvojice planetových soukolí, což vedlo k rozšíření rozpětí převodů. Celkem dokáže Lexus simulovat 10 pevných rychlostí. Automobilka si od toho slibuje, že tímto reálně odstraní jednak trochu opožděné reakce systému po sešlápnutí pedálu akcelerace, respektive nástup potřebné dynamičnosti vozidla, ale také, že díky tomu zmírní nepříjemné zvuky spalovacího motoru s Atkinsonovým cyklem, které se právě u bezestupňové převodovky dosud objevovaly. Výsledek prozradíme.
Vzhledem k tomu, že by limuzína měla sloužit primárně těm, kteří sedí na nejčestnějším místě vpravo vzadu, museli jsme testu podrobit vůz nejen v obvyklé situaci, kdy sedíme za volantem, ale i právě v případě uvedeného nejčestnějšího místa, na které se pravděpodobně posadí majitel.
Necháte se vozit?
Ať už jste byznysmen jako třeba Harvey Specter z populárního amerického seriálu The Suits nebo zkrátka kdokoliv jiný, kdo velmi rád usedne na nejbezpečnější a nejpohodlnější zadní sedadlo, můžete očekávat maximální luxus. Sedačku si jednoduše elektronicky seřídíte a můžete volit i z dříve uložených nastavení, takže vše seřídíte prakticky jen jednou a pak už jen vybíráte své nastavení. Nebo pomocné odsunutí a zvednutí sedačky, abyste snáze nastoupili a vystoupili. Výborné. Při jízdě pak velmi dobře přispívá podvozek, který můžete jedním tlačítkem o pár centimetrů snížit nebo naopak zvednout, což jde ruku v ruce s tím, že tlumí mnohé nerovnosti opravdu velmi dobře. Snad až na pár větších děr, které se v českých silnicích sem tam nacházejí. V případě povětšinou dokonale odhlučněné kabiny je klid narušen jen při rychlejší akceleraci, a to spíše spalovacím motorem, než čímkoliv zvenčí. A skvělým bonusem jsou i elektronicky ovládané okenní clony nebo automatická klimatizace/topení a provzdušnění všech sedaček dovedené takřka k dokonalosti. Pokud například z jedné strany bude více svítit slunce a ohřívat jednu část kabiny více, pak si s tím chytrá klimatizace bez jakékoliv vaší pomoci poradí.
A pak jsou tady masážní funkce, kterými jsou vybavené rovnou všechny sedačky. Díky tomu je o maximální odpočinek postaráno. Zvolit si můžete různé typy japonských masáží, ať už jde o masírování například jen horní či spodní části zad, celé páteře, nebo třeba nohou a hýždě. A volit můžete také intenzitu provedení. Nečekejte ovšem tak parádní relax, jako při návštěvě masážního salonu se zkušenými masérkami. O zabavení se pak postará multimediální výbava, ať už jde o parádní audio v podobě sestavy 24 reproduktorů Mark Levinson, nebo třeba zadních obrazovek pro spolucestující, kteří si mohou na obrazovce pustit film nebo k ní třeba i připojit svůj počítač a pracovat. Možnosti připojení jsou opravdu bohaté, ať už jde o DVD disk, SD kartu, MiraCast, nebo vstup na HDMI, USB a 3,5 mm Jack. Nutno dodat, že poslední dva porty jsou pro cestující na zadních sedadlech zdvojené. Pro řidiče nebo spolucestujícího vepředu pak taktéž nechybí vlastní vstupy na USB či 3,5 mm Jack. K dokonalosti jsme postrádali už jen AirPlay pro jednoduché připojení zařízení Applu.
Budete řídit?
Za volant takového vozu si chce spousta automobilových nadšenců alespoň sednout. A není to žádná náhoda. S Lexusem LS 500h můžete začít nejen maximálně bezpečnou a pohodlnou jízdu, ale také můžete kdykoliv přepnout na podstatně vzrušující jízdu. Vše začíná otočením přepínače jízdních režimu na režim Sport nebo dokonce Sport+. Okamžitá odezva pedálů, neskutečně přesně reagující volant, tužší podvozek, který se nebojí zatáček. A pokud ještě k tomu řadíte manuálně páčkami na volantu, resp. pod volantem, můžu potvrdit, že o zábavu nebude nouze. Ale také můžu potvrdit, že spotřeba okamžitě vylítne ještě výš, než byste možná čekali. Naštěstí pak zase můžete kdykoliv přepnout zpátky do komfortního či eko režimu a nechat auto, aby zase přispělo ke snížení vašeho srdečního tepu. Tolik dojmy ve zkratce.
Pokud jde konkrétně o vylepšený hybridní systém, je potřeba jej nejprve pochopit a sžít se s ním. V opačném případě nemusíte do Lexusu snad ani sedat. Pokud byste s vozem fungovali stejně jako s jiným “evropským” zástupcem, pak vám zaručuju, že nebudete pro sprostá slova chodit daleko. Stačí sešlápnout pedál akcelerace jen o něco více, než by bylo záhodno, a hybridní systém při jízdě na automat stále s menším zpožděním neskutečně zvýší otáčky a nepříjemně zařve. Pokud budete řadit manuálně, nebude to stále dokonalé. A pro další ne zrovna pozitivní hodnocení nemusím chodit daleko – u Lexusu LS 500h se mi ani jednou nepodařilo ručně aktivovat čistě elektrický režim. Po stisknutí tlačítka se jen ozvalo dvojité zapípnutí s hláškou, že EV režim není k dispozici. A auto si dále dělalo, co chtělo. Přitom by s novým hybridním pohonem mělo být schopné jet v čistě elektrickém režimu až do rychlosti 140 km/hod, jenže ani při rychlosti 90 km/hod a jízdě relativně po rovině neznámo proč nešlo EV režim aktivovat. Li-Ion baterie s kapacitou 10 Ah přitom byla na 90 %. A v jiném případě, kdy baterie klesla na 50 %, najednou auto samo přepnulo do EV režimu při téměř totožné rychlosti necelých 100 km/hod a v téměř stejném rovinatém terénu. Záhada? Rozhodně. Z testování tedy máme takový dojem, že je to spíše loterie a otázkou systému samotného, kdy auto pojede čistě na elektřinu a kdy nikoliv. A to podle nás není úplně v pořádku.
U japonské automobily jsou ale naopak mistři ve spolehlivosti a bezpečnosti. Díky nejnovějším systémům zvládne Lexus LS 500h předvídat kolize, ať už jde o nouzové brzdění před překážkou (která nemusí být jen před autem, ale klidně i příčně jedoucí auto za vozidlem při vyjíždění z parkovacího místa) nebo třeba sledování mrtvého úhlu a upozornění na v tomto případě “neviditelné” vedle vás jedoucí vozidlo. S největším 24″ Head-up displejem (HUD), který promítá nejdůležitější informace přímo na čelní sklo před řidiče, pak nebudete zbytečně rozptylováni sledováním jiných obrazovek. Nebo je k dispozici i nejnovější autopilot, který s pomocí radaru, kamer a dalších čidel dokáže vozidlo udržet v jízdním pruhu. A to velmi dobře i na českých silnicích, kde jsme vyzkoušeli autonomní řízení na dálnici z Českých Budějovic do Tábora. A úspěšně. Až po skončení dálnice měl systém problémy rozpoznat správně silniční pruhy, které na jeho menší obranu ovšem nejsou vždy zcela v dobrém stavu. Ale do budoucna bude muset výrobce vyřešit i tento problém. Stejně tak, aby si nežádal každých 10 vteřin vaší pozornost a uměl třeba i předjíždět. To zatím u sériově prodávaného Lexusu nenajdeme.
Pokud jde o spotřebu, dosáhli jsme výsledku 12 l na 100 km při řekněme kombinovaném provozu na dálnici a ve městě s tím, že většina času byla strávená na dálnici. A to jsme auto příliš nešetřili, protože právě takto se s ním nejspíše bude jezdit. Dalším scénářem byla jízda po dálnici na co nejnižší spotřebu. Na stejném úseku Praha – České Budějovice jsme dokázali při troše snahy a jízdy průměrnou rychlostí kolem 140 km/hod snížit spotřebu pod 10 l na 100 km. Ve městě jsme se pohybovali nad hranicí 10 l na 100 km. Ale je jasné, že spotřeba asi nebude zrovna tím, co bude u cílových zákazníků rozhodovat. Přeci jenom je to jen velmi zanedbatelná částka v porovnání s tím, za kolik si takové auto pořídí. Spíše vyplavou na povrch některé nedostatky, kterých se japonská automobilka nevyvarovala ani u svého nejvyššího modelu. Stejně jako u jiných modelů se nám nelíbí složitější ovládání infotainmentu pomocí touchpadu, navíc některé základní funkce jako je vyhřívání sedaček je až příliš utopené v celém menu a nejde ovládat příliš intuitivně. Nebo absence mobilní aplikace, přes kterou by bylo možné například auto na dálku předvytopit či vyklimatizovat, což už dnes umí i některé vozy za méně než 1 milion korun.
Lexus na to jde jinak, než konkurence, a to může být recept na úspěch, ale stejně tak i cesta do pekel. V každém případě se japonská automobilka postarala o rozvíření nejvyššího segmentu superluxusních vozů.
Za 2,9 milionů korun, na kolik přijde ta nejzákladnější varianta LS 500h, nebo dokonce za 4,2 milionů korun v případě námi testované varianty v plné výbavě samozřejmě pořídíte od konkurence něco, co bude minimálně na papíře vypadat v poměru cena/výkon mnohem lépe. Tím ale Lexus nutně nediskriminujeme, spíše chceme poukázat na to, že je to právě ten nejvyšší segment, kde už peníze tolik nerozhodují a rozhodují spíše jiné priority. Pokud je vaší prioritou maximální výkon, který upřednostníte před maximálním pohodlí, pak pro vás Lexus zřejmě není. Pokud už jste naopak unaveni tím pořád někam pospíchat a chcete zklidnit svůj život, Lexus může přijít vhod. Ale je to opravdu jen individuální volba, do které se těžko mluví.
Co se nám líbí? | Co se nám nelíbí? |
výjimečný luxus | nepříjemný zvuk šestiválce při akceleraci |
možnosti pro maximální zrelaxování | horší ovládání infotainmentu |
maximálně odhlučněná kabina | nemá ovládání přes aplikaci v telefonu |
maximální bezpečnost díky asistentům | |
prostor pro vyžití i za volantem |