Pamatujete si doby, kdy se kolem nás běžně vyskytovaly reklamy na tabákové výrobky? Jejich éra skončila již před mnoha lety. V Nizozemí nyní chtějí stejného efektu dosáhnout i v případě škodlivých fosilních vozidel. Prozatím ve třetím největším městě zakáží veřejnou venkovní reklamu právě na tento stále dominantní typ pohonu, včetně výrobků, které jej používají. Kromě šotů čerpacích stanic tak musí zmizet i reklamy na moderní a relativně ekologická vozidla.
Lokální administrativa Haagu se rozhodla, že počínaje lednem příštího roku chtějí své město vyčistit od smogu a fosilních vozidel ještě více. Kromě vlastních silnic se již občané a turisté nebudou moci kochat pohledy na krásné vozy na reklamních plochách. Toto rozhodnutí má ještě více podpořit pokrok v boji proti klimatickým změnám.
Jakmile se z veřejného prostranství dostanete do uzavřeného prostoru, může vše zůstat při starém. Městu jde především o vyčištění společných ploch. Například tedy v obchodních centrech můžete i nadále spatřit reklamy na vozidla, autosalony, letecké dopravní společnosti i další formy inzerátů propagující zvýšenou míru užívání fosilních paliv a tudíž i vyšší uhlíkovou stopu. Touto cestou chce Haag podporovat přechod k ekologicky šetrnějším výrobkům a nejpozději do roku 2032 se chce stát zcela uhlíkově neutrálním městem.
Inspiraci načerpala místní samospráva z dřívějšího útlumu tabákových reklam. Po jejich zavedení byl pozorovatelný značný úbytek kuřáků i snížení prodejů tabákových výrobků. Jelikož byl tento krok úspěšný, chtějí stejný princip aplikovat i na fosilní sektor.
Kromě samosprávy omezení reklamy podpořily místní podniky, celebrity a samozřejmě i klimatičtí aktivisté. Podle expertů z Lipské univerzity přítomnost takových reklam v lidech vzbuzuje dojem, že je stále v pořádku se chovat ke svému okolí neohleduplně a plnit jej více skleníkovými plyny.
Haag není prvním městem, které s tímto nápadem přišlo. Následuje kroky Amsterdamu, Edinburghu nebo Sydney. Haag jde ovšem dále, jelikož v ostatních městech jde o doporučení, nikoliv nařízení. Francie takový zákaz propagace zavedla celoplošně již v roce 2022. V přípravách velmi podobného znění jsou aktuálně kanadské Toronto nebo Hamburg v Německu.
Česká města zatím takhle daleko v přípravách nejsou. Náznaky možných opatření lze pozorovat, ovšem v žádné závazné podobě. Spíše než zákaz je tento krok inspirací výrobců elektrických dopravních prostředků v posílení svých kampaní a přirozeném vytlačení dosud velmi populárních reklam a propagací.
Pamatujete si doby, kdy se kolem nás běžně vyskytovaly reklamy na tabákové výrobky? Jejich éra skončila již před mnoha lety. V Nizozemí nyní chtějí stejného efektu dosáhnout i v případě škodlivých fosilních vozidel. Prozatím ve třetím největším městě zakáží veřejnou venkovní reklamu právě na tento stále dominantní typ pohonu, včetně výrobků, které jej používají. Kromě šotů čerpacích stanic tak musí zmizet i reklamy na moderní a relativně ekologická vozidla.
Lokální administrativa Haagu se rozhodla, že počínaje lednem příštího roku chtějí své město vyčistit od smogu a fosilních vozidel ještě více. Kromě vlastních silnic se již občané a turisté nebudou moci kochat pohledy na krásné vozy na reklamních plochách. Toto rozhodnutí má ještě více podpořit pokrok v boji proti klimatickým změnám.
Jakmile se z veřejného prostranství dostanete do uzavřeného prostoru, může vše zůstat při starém. Městu jde především o vyčištění společných ploch. Například tedy v obchodních centrech můžete i nadále spatřit reklamy na vozidla, autosalony, letecké dopravní společnosti i další formy inzerátů propagující zvýšenou míru užívání fosilních paliv a tudíž i vyšší uhlíkovou stopu. Touto cestou chce Haag podporovat přechod k ekologicky šetrnějším výrobkům a nejpozději do roku 2032 se chce stát zcela uhlíkově neutrálním městem.
Inspiraci načerpala místní samospráva z dřívějšího útlumu tabákových reklam. Po jejich zavedení byl pozorovatelný značný úbytek kuřáků i snížení prodejů tabákových výrobků. Jelikož byl tento krok úspěšný, chtějí stejný princip aplikovat i na fosilní sektor.
Kromě samosprávy omezení reklamy podpořily místní podniky, celebrity a samozřejmě i klimatičtí aktivisté. Podle expertů z Lipské univerzity přítomnost takových reklam v lidech vzbuzuje dojem, že je stále v pořádku se chovat ke svému okolí neohleduplně a plnit jej více skleníkovými plyny.
Haag není prvním městem, které s tímto nápadem přišlo. Následuje kroky Amsterdamu, Edinburghu nebo Sydney. Haag jde ovšem dále, jelikož v ostatních městech jde o doporučení, nikoliv nařízení. Francie takový zákaz propagace zavedla celoplošně již v roce 2022. V přípravách velmi podobného znění jsou aktuálně kanadské Toronto nebo Hamburg v Německu.
Česká města zatím takhle daleko v přípravách nejsou. Náznaky možných opatření lze pozorovat, ovšem v žádné závazné podobě. Spíše než zákaz je tento krok inspirací výrobců elektrických dopravních prostředků v posílení svých kampaní a přirozeném vytlačení dosud velmi populárních reklam a propagací.